Ny här på forumet. Har en fundering?
Shuntventil manuellt ställd på nolll.
cirkpump avstängd.
Detta gjordes igår, elementen blev kalla som dom ska.
Gick upp imorse elementen uppe varma nere kalla hur???
Gick givet in till pannrummet å kolla. shunten hade ställt sig på max, pumpen av hur???
sist hur kan elementen nere va kalla men inte uppe.
har en biomatic20+ pelletspanna samt en esbe tm automatisk shunt.
Tacksam för svar.
shunt + cirkulations pump
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: shunt + cirkulations pump
Shuntautomatiken ligger och reglerar även om pumpen är avstängd.
Du kan förhindra självcirkulation om du kan stänga en ventil vid pumpen.
Saknas ventiler kan du dra ner börvärdet för regleringen eller slå av strömmen till automatiken och ställa shunten manuellt.
Du kan förhindra självcirkulation om du kan stänga en ventil vid pumpen.
Saknas ventiler kan du dra ner börvärdet för regleringen eller slå av strömmen till automatiken och ställa shunten manuellt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Frö
Om börvärdet är noll då ska ingen värme gå ut på elementen.
Vad ska värmestopps värdet vara? Står på 17 grader just nu.
kan man sänka det, för att kolla så automatiken funkar. ställa ner det för att kolla om shunten
reglerar rätt. har utegivare.
Vad ska värmestopps värdet vara? Står på 17 grader just nu.
kan man sänka det, för att kolla så automatiken funkar. ställa ner det för att kolla om shunten
reglerar rätt. har utegivare.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har du utegivare så regleras framledningstemperaturen utefter en kurva som är inställd i reglercentralen.
Framledningstemperaturen blir i proportion till utetemperaturen. När utetemperaturen överstiger 17 grader under en viss tid som i ditt fall, stängs cirkulationspumpen av och startas igen när temperaturen ligger under 17 under någon timma. Allt sker med fördröjning för att inte pumpen ska stoppa och starta för tätt.
En förutsättning är förståss att pumpen verkligen är kopplad via reglercentralen. Det är inte alltid man gör detta.
Jag har provat på kontorshus att sänka pumpstoppet ner till 15 grader och i ett fall ner till 12 grader för att spara energi och det har gått alldeles utmärkt.
Nu kan ju utetempen på nätterna fortfarande sjunka till ett par plusgrader, men inomhustemperaturen hinner knappast påverkas något nämvärt.
Vad har du för reglercentral?
Finns det en rumsgivare?
Framledningstemperaturen blir i proportion till utetemperaturen. När utetemperaturen överstiger 17 grader under en viss tid som i ditt fall, stängs cirkulationspumpen av och startas igen när temperaturen ligger under 17 under någon timma. Allt sker med fördröjning för att inte pumpen ska stoppa och starta för tätt.
En förutsättning är förståss att pumpen verkligen är kopplad via reglercentralen. Det är inte alltid man gör detta.
Jag har provat på kontorshus att sänka pumpstoppet ner till 15 grader och i ett fall ner till 12 grader för att spara energi och det har gått alldeles utmärkt.
Nu kan ju utetempen på nätterna fortfarande sjunka till ett par plusgrader, men inomhustemperaturen hinner knappast påverkas något nämvärt.
Vad har du för reglercentral?
Finns det en rumsgivare?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
-
- Frö
ingen rumsgivare. styrs enbart av ute temp.
har nu testat att ställa ner värmestoppet till under
aktuell ute temp. börvärdet gick direkt ner på noll shunten med.
Sedan ställde jag tillbaka värestoppet på 17 grader börvärdet ökade shunten med.
så allt verkar ju fungera nu i alla fall. har ingen aning om vad som hänt. kanske bara va en tillfällighet.
ska kolla alla värden i kväll. får jag se imorgon om allt fungerat som det ska.
har nu testat att ställa ner värmestoppet till under
aktuell ute temp. börvärdet gick direkt ner på noll shunten med.
Sedan ställde jag tillbaka värestoppet på 17 grader börvärdet ökade shunten med.
så allt verkar ju fungera nu i alla fall. har ingen aning om vad som hänt. kanske bara va en tillfällighet.
ska kolla alla värden i kväll. får jag se imorgon om allt fungerat som det ska.