Hej
Är det möjligt att koppla på min Iwabo S1 på en Kaukora Eco optima oljepanna?
sorry, hade lite för bråttom när jag skapade kontot och tråden. flytta gärna till den för Panna/Brännare.
Sitter på jobbet nu och har inte exakta uppgifterna men det kan jag fylla på med ikväll
Panna:
Kaukora eco optima (2003)
Brännare:
Iwabo S1 (ca 2003)
Bildlänk:
Iwabo: http://www.pelletsshopen.com/pub_images ... s1_172.jpg
mvh Tobias
Iwabo S1 + kaukora eco optima?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Iwabo S1 + kaukora eco optima?
Möjligt är det nog, men det blir litet askutrymme och pannan har liggande tuber där flygaska lägger sig.
http://www.comsy.ru/production/kotly/zh ... UX/eco.jpg
Räkna med att aska ur pannan och dra tuberna varje vecka.
Dessutom ska brännaren förses med flamriktare för framåtbrinnande låga sa att inte flamman tar i eldstadsplåten.
http://www.comsy.ru/production/kotly/zh ... UX/eco.jpg
Räkna med att aska ur pannan och dra tuberna varje vecka.
Dessutom ska brännaren förses med flamriktare för framåtbrinnande låga sa att inte flamman tar i eldstadsplåten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Focus, Jämä, Jäspi, Kaukora! finns många namn på samma pannfabrikat.
Här säljs den som Focus.
Ser ut att vara en förminskad Focus PE20 panna avsedd för oljeeldning och borde fungera med Iwabo S1.
Till Iwabo behöver du då komplettera med lågriktare (eller göra en lågriktarplåt själv).
Termostat TK1A från ekontroll.com är också önskvärt, eller om du kan bygga en hållkrets själv med en extra termostat.
Jag skulle inte böka med iwabon utan invänta ett tillfälle på en begagnad Eurofire eller Bionordic Viking B16. Brännare som har termostaten inbyggd och enkel digital styrning. Tiden har sprungit ifrån stenåldersbrännarna tyvärr.
Liggande rökgångar på pannan men i gengäld mycket lätt att rengöra så jämnar nog ut sig gentemot en ctc1100 som har stående tuber och krånglig nedsmutsande rengöring.
Annars går Iwabo S1 att dra ned till 11-12 kW effekt så den passar också i en liten oljepanna.
Här säljs den som Focus.
Ser ut att vara en förminskad Focus PE20 panna avsedd för oljeeldning och borde fungera med Iwabo S1.
Till Iwabo behöver du då komplettera med lågriktare (eller göra en lågriktarplåt själv).
Termostat TK1A från ekontroll.com är också önskvärt, eller om du kan bygga en hållkrets själv med en extra termostat.
Jag skulle inte böka med iwabon utan invänta ett tillfälle på en begagnad Eurofire eller Bionordic Viking B16. Brännare som har termostaten inbyggd och enkel digital styrning. Tiden har sprungit ifrån stenåldersbrännarna tyvärr.
Liggande rökgångar på pannan men i gengäld mycket lätt att rengöra så jämnar nog ut sig gentemot en ctc1100 som har stående tuber och krånglig nedsmutsande rengöring.
Annars går Iwabo S1 att dra ned till 11-12 kW effekt så den passar också i en liten oljepanna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Om den ser ut som/är samma som Focus eco optima så rekommenderas en stos som flyttar ut brännaren 8-10cm. Sen är pannan helt i mellanskiktet jämfört med andra oljepannor med rätt brännare.
+Effektiv, hög verkningsgrad, lättsotad
-Litet askutrymme, (dock större än de sämsta med en utbyggnadsstos), endast Framåtbrinnande brännare.
/Vednisse
+Effektiv, hög verkningsgrad, lättsotad
-Litet askutrymme, (dock större än de sämsta med en utbyggnadsstos), endast Framåtbrinnande brännare.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.