Nyinflyttad, hög förbrukning

Skriv svar
SnutteBroström
Frö

Nyinflyttad, hög förbrukning

Inlägg av SnutteBroström »

Hej.
Har nu bott en vecka i vårt hus och jag tycker pelletsförbrukningen är allt för hög.
Har nog gjort av med 5-6 säckar på denna vecka!!
Har problem med att om jag drar ner termostaten så påverkas inte panntempen.
Har dragit ner från 75grader till 65grader men när brännaren gått klart är panntempen på 80grader.
Även framledningstempen blir hög.
Har ställt in så när utetempen är mellan 0-20grader ska framledningstempen vara mellan 28-20grader.
I morse när jag gick ner till pannan så hade vi utetemp på ca 16grader men framledningstempen var på hela 40grader!!
Var ska jag börja?
Finns det något företag som kan komma ut och kolla och utbilda mig så jag får bättre koll!

Tacksam för all hjälp jag kan få
Egor ev115
Iwabo-Villa s1
Egor Honeywell Aquatrol 210
Egor Honeywell M606
Bor i Hässleholm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Nyinflyttad, hög förbrukning

Inlägg av Icecap »

Att sänka panntemperaturen gör ingen skillnad i förbrukningen.

Dock är det bekymmersamt att termostaten inte har kontrollen, säker på att du vrider på rätt termostat?

Självklart finns det folk som kan justera värmeanläggningar - de är dock sällsynta om du vill har en duktig! Läser du i forumet inser du snabbt att de flesta här mest har upplevd att den professionella har använd principen "skiten fungerar, det finns värme och jag har bråttom..."

Själv är oftast bästa dräng alltså, du har ju tiden och samlar upplysningarna.

Testa t.ex. att slå av cirkulationspumpen, det är det första jag gör när våren börjar övergå till sommar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SnutteBroström
Frö

Har funderat på att stänga av cirkulationspumpen och elda i kaminen i källaren någon gång i veckan för att hålla ute fukten. Ska jag stänga av reglercentralen för utgivaren då också?
Är inställd temp på termostaten min temp alltså när brännaren ska starta eller max temp brännaren stannar?
Många frågor nu i början.
Egor ev115
Iwabo-Villa s1
Egor Honeywell M606
Bor i Hässleholm
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Är det panntermostaten du menar så slår den av brännaren vid inställd temperatur. 80 grader är lagom i det fallet. Pannan ska aldrig bli kallare än 68-70 grader.
Nu läcker våra gamla skräppannor värme men den nytta du får är värmen i källaren som håller fukten borta.

Lägg inte ned några pengar på en gammal Egor panna med en lika gammal Honeywell termostatstyrning utan ta det som det är och gör det bästa av det.
Jag rev bort min Honeywell styrning det första jag gjorde och har inte saknat den. Värmeledningarna går inne i huset så framledningstemperaturen spelar ingen roll, allt blir till värme. Termostaterna på elementen reglerar bra.

Ska du ha värme i elementen är 40 grader framledningstemp bra men vill du inte ha värme så är det inte bra.
Koppla bort shuntstyrningen och vrid ned shunten till helt stängt läge och stäng av cirkulationspumpen.
Finns kanske också en ventil på returledningen som går att stänga.

Värma vattnet med pellets hela sommaren i en gammal panna blir nog inte billigare än om man använder en elektrisk varmvattenberedare men värmen i källaren är fördelen.

Kan du få ned förbruknigen till 3-4 säckar i veckan så är väl pelletseldning men jämn värme bättre för huset än tokeldning i en kamin som kanske ger 300-400 grader ut i skorstenen och i värsta fall skador.
Blir det inte högre sotningsavgift om du måste elda i två skorstenspipor helt i onödan också?
Pelletseldning är bra så länge man håller ned kostnaderna. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag instämmer i vad msh16 skriver - förutom temperaturen på pannan. Själv kör jag min panna mellan 60°C och 88°C. Kommer den under 50-55°C regelbundet bildas det kondens i den och det är inget bra!

När jag stänger av pumpen vrider jag samtidig ner shunten till noll. Jag har uteslutande termostatvred på alla element och de räcker fint till för att styra värmen i huset.

För att hålla varmvatten (VV) i huset under sommaren går det åt ung. 30kg/vecka i ren förlust från pannan när jag håller varmvatten utan att cirkulera i elementen. Tillkommer såklart det VV man förbrukar, det ska ju också betalas.

Har man termostatvred på alla element är en shuntstyrning rent faktisk ett annat sätt att lösa exakt samma problem på, dock inte en lika individuell lösning som termostatvred och blandningen av de två system ger inte mer besparing eller bättre reglering, i vissa fall kan det t.o.m. bli motsatsen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Hittade en tråd som förklarar lite om din styrning.
http://www.byggahus.se/forum/varme-allm ... 210-a.html
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

5-6 säckar/vecka låter ju lite högt, såvida ni inte är en 8 barnsfamilj som gillar att bada/duscha mycket+ att ni har ett 300m2 hus som inte värmen varit avstängd på, då är det ju inte så farlig förbrukning!

Vi är två vuxna och två barn, med värme för enbart varmvatten ligger våran förbrukning på ca 3-3,5kg/dyngn...för en normalstor familj med en inte allt för onormal varmvattenförbrukning så ska man kunna klara sig på 1,5-3säck/vecka
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
SnutteBroström
Frö

Vi är två vuxna och ett barn. Huset är på 1 plan + källare = 194m2.
Förstår mig inte på termostaten på pannan. Verkar som den startar brännaren när pannan sjunker till inställt värde sen går brännaren sin cykel. Bytte blandningsventil igår då den och tillhörande backventil var helt sönder. Tyvärr så passade ej backventilen så det får Rörmokaren fixa, kör utan tills de varit här.
Egor ev115
Iwabo-Villa s1
Egor Honeywell M606
Bor i Hässleholm
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Inställt värde på en kanske 40 år gammal panna kan nog bli vadsomhelst om någon har varit där och flyttat vredet ur läge tidigare. Var glad att termostaten fungerar och hoppas att överhettningsskyddet fungerar också. Sätt en skrivbar tape över skalan och rita dit riktiga värden.
Du kan skaffa en digital stektermometer på Jula eller CO och stoppa in mätpinnen i samma dykrör som termostatgivaren så får du reda på om värdena stämmer.
Brännaren startar när temperaturen i pannan är 5-6 grader under inställt värde och brännaren stannar när temperaturen är lika med inställt värde på termostaten.

Skrot är skrot och det får man leva med så länge man inte sätter in en ny panna. Huvudsaken är att värmen fungerar och att brännaren inte exploderar och har sig.

Är det inte billigare att köpa en passande backventil på rinkabyror.se än att koppla in en statstjänsteman som skinnar dig på massor av pengar och kräver att du köper en ny backventil till hans pris som säkert är 2-3 gånger högre än priset på rinkabyror.se
Backventiker brukar det bli kalkbeläggning i så att den inte tätar och då kräver han säkert att du sätter dit en ny.

Har du fått shunten stängd så du ser om förbrukningen minskar?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
SnutteBroström
Frö

Den gamla backventilen har gått sönder helt och sitter fast inne i röret och då går ej den nya in. Finns det något smart sätt att få ut den så slipper jag gärna ringa ut rörmockaren.
Egor ev115
Iwabo-Villa s1
Egor Honeywell M606
Bor i Hässleholm
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Termostaten är knappast en orginal då det väl är en ved panna, jag gissar att det är brännarens termostat du pratar om.

Vad är det för ventil? Är det en sådan som är byggd som en stödhylsa?

Jag tror att det läcker ut en massa värme i uppvärmningen, du borde ha någon ventil som du kan stänga för att stoppa flödet helt. En shunt läcker 15% enligt spec har jag för mig.
Skriv svar