hjälp med att gissa panna

allansson
Ungskog

hjälp med att gissa panna

Inlägg av allansson »

Hej!
Jag har precis i dagarna köpt hus för första gången. I pannrummet står en Focus vedpanna av hittills okänd modell (enligt mäklaren ska den installerats -02) kopplad till 2x750 liters ack-tankar. Ingen verkar dock veta modellen på pannan.
Bifogar en bild och hoppas att någon här kan hjälpa till.
Och som följdfråga är det någon som har erfarenhet av att elda pellets i en sådann?

Bild
Panna: Focus eko-ved 40 med 2x750l acktankar
Brännare: TB-mini med Tk1b brännarstyrning
ragge2
Entusiast!

Re: hjälp med att gissa panna

Inlägg av ragge2 »

Tror det är en föregångare till Focus PE20. I så fall en bra panna att elda pellets i.

Går röken ut ovanför vedeldningsområdet eller går den ut under gallret där veden eldas?
Tror inte Focus gjort några underförbränningspannor.

Ser ingen asklåda längst ned utan bara en stor lucka för oljebrännaren. Ser inte heller anslutning till någon varmvattenslinga så den är nog avsedd som laddningspanna för acktank. Ska du elda pellets behöver du knappast mer än en acktank.
Är förbränningsutrymmet format som på PE20 så går det med både framåtbrinnande brännare och uppåtbrinnande som Ariterm Bequem eller Ecotec A4. De två typerna av uppåtbrinnande är bekvämare då de knuffar ut askan ur brännskålen själv. Finns också framåtbrinnande brännare med automatisk uraskning.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
allansson
Ungskog

Inlägg av allansson »

Ser ut som att röken går ut i översidan där det sitter en fläkt på pannan. Fläkten verkar dock lagt av och det är därför jag behöver lista ut modellen på pannan så jag kan försöka få tag på en ny fläkt.
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Hej
Lycka till med det nyköpta huset!
Jag tycker också den påminner starkt om en Focus PE20. Alltså bra för pelletseldning men helt kass för vedeldning.

Innan du börjar kosta på någonting så gör klart för dig hur du ska värma huset. Till pelletseldning behöver du ingen fläkt för du har väl en normal skorsten?

Ska du värma huset med ved så byt till en modern miljögodkänd panna med bra verkningsgrad. Större acktank behövs också om du inte ska springa ihjäl dig i källartrappan. Får du veden nästan gratis kan det vara en ide men behöver du köpa veden kan det bli lika dyrt som pellets trots allt arbete du får lägga ned.
Tar i alla fall många år att tjäna in kostnaden för allt som måste köpas till för vedeldning när du nu bara behöver köpa en brännare för att vara igång med pellets.

Mät upp hur förbränningsrummet ser ut och ta gärna någon bild på hur pannan ser ut innanför luckorna så får du bättre råd av pelletsexperterna om vilken brännare som passar bäst.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag tror det är föregångaren till Focus eko-ved 45kW, vad den nu hette om det inte var samma namn. Ändrades i utförandet runt -00-01, din panna skulle vara den äldre modellen.

Ska du bara elda pellets så ta bort fläkten och sätt ett täcklock. Ett tips är att kolla kondensatorn till fläkten, brukar vara den som ger upp först.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
allansson
Ungskog

Inlägg av allansson »

Tack för alla svar!

ska svänga förbi huset o knäppa lite bilder på pannans insida imorgon.

Det finns en årsförbrukning ved just nu och tanken var att elda upp den först och sedan gå över till pellets för att slippa all hantering som ved-eldning innebär.

Går det att mäta kondensatorn för att se om den är dålig? Annars anntar jag att en återförsäljare av focus borde kunna hjälpa mig med en ny fläkt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Kondensatorn torkar ut med åldern, ett ytterst vanligt fel. Kolla värdet på den och kolla t.ex. på ELFA efter ersättning. www.elfa.se -> Passiva komponenter -> Kondensatorer -> Kraftkondensatorer -> Motorkondensatorer.

Även om ELFA inte är billigaste blir det definitivt billigare än en ny fläkt. Ska du fixa kan en droppe symaskinolja i lagerna (om det är sinterlager) vara en bra idé.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Hoppas problemet försvinner med en ny kondensator.

Utan att vara speciellt insatt i vedeldning tycker jag det verkar ovanligt med rökgasfläkt på en överförbränningspanna.

Låt mäklaren göra rätt för sin feta provision och reda ur problemet. Han ska kunna svara på dels om förre ägaren regelbundet eldat med ved och om förre ägaren då använt rökgasfläkten.
Elda med fläkten avstängd går väl knappast?

I så fall har du ett dolt fel som förre ägaren ska bekosta reparation av. Förutsatt att du inte köpt huset med friskrivningsklausul.
Din egen undersökningsplikt kan knappast sträcka sig så långt att du börjar demontera pannan för att se om fläkten snurrar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Man behöver knappast skruva isär pannan för att märka om fläkten snurrar eller inte. Det räcker med att starta för att se om den funkar. Mäklaren har inte skyldighet att ha koll på för förra ägaren gjort och inte gjort. Det får man rimligtvis fråga den förra ägaren om, lämpligtvis innan man genomför köpet.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Får nog hålla med där, det kan troligen klassas att ingå undersökningsplikten. Men det ligger i gråzonen, så prova prata med säljaren. Han kan mycket väl pröjsa.....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nja det ligger nog inte i grå zonen. Men det ligger nog inom upplysnings plikten, säljaren ska ju inte undanhålla information som de känner till. Det här är ju en sådan sak som de bör ha känt till. Men frågan är om det är värt att bråka om en sådan sak. Jag skulle inte gjort det.
allansson
Ungskog

Inlägg av allansson »

Huset är ett dödsbo som såldes med friskrivningsklausul gällande dolda fel. Säljaren upplyste oss om att "något" gått fel med fläkten på pannan strax innan ägaren gick bort. Så vi var medvetna om problemet när vi skrev kontraktet.

Kåken är värmd genom vedeldning hela vägen fram till dess att fläkten gick sönder i maj så får vi bara snurr på fläkten igen så ska det nog inte vara några problem framöver hoppas jag.

Skulle det skita sig blir det väl att göra ett försök att slänga in en pellets-brännare (då det låter på folk som att fläkten inte skulle behövas då?) ett år i förväg och se det som att vi åtminstone har ved till kaminen stående på tomten för överskådlig framtid :)
allansson
Ungskog

Inlägg av allansson »

Verkar dessutom lyckats gräva fram vad det är för panna (tror jag).

Bild

Väldigt lik Jäspi ecopuu-45 vilket jag gissar även såldes som Focus ecoved-45? Enda skillnaden jag kan se från bilden är att min panna har mindre fläkt samt nån spak på mitten som jag antar reglerar nått spjäll.

och efter lite mer snokande http://www.metrotherm.se/pdf/focus_v45.pdf

Några erfarenheter av den?

Ursäkta mina dumma frågor men jag är helt ny på det här och det är fan inte enkelt när det inte finns någon ägare att prata med...
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Är den konstruerad som Ecoved 45 är det bara att gratulera. Helt annat än att elda ved i en Focus PE20 konstruktion som talades om tidigare. Stämmer pannans mått, djup, bredd osv. med Ecoved 45 bör du inrikta dig på en kraftigare pelletsbrännare än de vanligaste brännarna som max klarar av 18-20 kW.

Är det keramikbelagd eldstad också som i beskrivningen på Ecoved 45 eller ligger veden direkt på ett järngalle?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Som jag skrev tidigare tror din panna är en tidig modell alternativt föregångare till eko-ved 45 (möjligen 40). Mig veterligen har Jaspi/Focus aldrig haft fläkt på pannor från 30kW och nedåt, om det inte är extra tillbehör eller hemmabygge.

/Vednisse
Skriv svar