Jag ska bygga ett nytt hus och jag vill elda med pellets. Det är förmodligen inte det vanligaste valet av uppvärmning till ett nytt hus, men det passar oss bra. Vi vill kombinera pellets med solfångare. Tidigare var jag också inne på att kombinera pellets med ved men min pannrumsinstallatör avrådde mig från det. Han menade att ett kombinerat pannrum blir onödigt stort och dyrt i jämförelse med ett renodlat pelletspannrum. Dessutom menade han att när det finns två alternativ att värma med så väljer man oftast i slutändan det enklaste alternativet, dvs pellets. Jag köpte hans argument. Ved kommer jag istället att använda i eldstäder i bostaden.
Jag har varit i kontakt med sotaren i min kommun. Han radade upp följande regler som jag måste förhålla mig till:
1. Pannrummet skall vara en isolerad brandcell.
2. Dörren ska vara brandklassad och tåla 30 minuters brand.
3. Friskluftsintag från det fria skall ha samma tvärsnittsarea som skorstenen.
4. Minsta avstånd från bulkförråd byggt i trä till pannan skall vara 1 meter.
Med dessa enkla regler i åtanke har jag skissat på ett pannrum. När huset står klart tänker jag börja med att använda säckar och senare bygga ett bulkförråd. Därför behöver jag ha ett ganska så stort veckoförråd som klarar sig minst en vecka innan bulkförrådet står på plats. Bulkförrådet tänker jag bygga av reglar och formplyfa med en skruv längs med hela botten av förrådet. Bottnarna skall ha 30 graders lutning och ligga omlott så att skruven ligger blottlagd längs hela bottendelen.
Hur jag exakt skall bygga förrådet kommer jag till senare. Nu vill jag gärna ha lite tips om hur jag ska bygga mitt pannrum. Jag har skissat på ett rum som är 4 x 4 m. Där får jag plats med ett förråd som rymmer cirka 8m3, ett veckoförråd, en panna och en 750 liters accumulatortank. Titta på bilderna nedan.
Vad säger ni erfarna pannrumstomtar? Räcker det med 16m2 eller bör jag tänka på fler funktioner nu i planeringsstadiet. Jag är öppen för alla slags förslag.
Glad sommar!
/johan