Har funderat en hel del fram-o-tillbaka på detta senaste månaderna..
Har hållt utkik på blocket efter fler tankar och hade turen att hitta 2st 750L tankar till.
Åkte och hämtade dessa.
Den ena var tom slavtank och den andra var med 120L varmvattenberedare.
Så nu står vi här med 3st 750L tankar och 3st 500L tankar.
Allt ska dock inte få plats i pannrummet.
750L med varmvattenberedare fick sig en omgång med kapen:
Den som tidigare var "tank nr4" och som inte var inkopplad ännu måttade jag lite på och gav även den en omgång med kapen..
Toppen som kapades av och den uppkapade 750L tanken fick följa med in till jobbet. Toppen har sedan fått lite nya anslutningar:
Jag har V-slipat alla svetsskarvar och svetsat allt med största omsorg, men ifall det nu möjligen skulle finnas någon svetspor som skulle kunna läcka så har jag penslat på epoxygrund (extra utspädd och tunn) på alla svetsskarvar som går innan toppen hamnar på tanken.
Epoxy biter ju något jävulskt på stålytor
Sedan så har jag tillverkat ett eget "skiktrör" till solvärmeinladdningen, min förhoppning är att detta ska kunna fördela solvärmen lite mera på rätt skiktningshöjd i tanken.
Det är ett experiment men jag är rätt hoppfull om resultatet
Skiktröret består av ett 1,2 meter långt 3" avgasrör som har fått en mängd 6,5mm hål borrade

3" röret bör ge ett långsamt flöde..
På plats i tanken:
Tanken ihopsvetsad:
Efter den blivit ihopsvetsad så svetsade jag dit två små hjul på baksidan samt två handtag, fick dock ingen bild på det, men fan vad mycket lättare det blev att förslytta dom!!
Sedan kopplade jag loss den gamla "3e tanken" (500L) från pannrummet, kapade av toppen och satte den på den andra 750L tanken.
Igår demonterade jag dörrar och dörrposter, flyttade tvättmaskin, frys och en massa annat...
Snällaste grannen hjälpte till att flytta in dom i panrummet!
Nu ser det ut såhär:
Till höger om denna bilden så står det en 500L tank till, den första tanken (tekniktanken)
Den ska bort sedan för att ge mera plats till ved
Acc-tank volymen blir på en förlängd tank 750L + ca 188L
Dvs cirka 950 + 950 + 750 liter (2650Liter)
Anslutningarna blir:
Avluftning uppe på toppen.
3st i toppen (TVA, radiator hus, golvvärme garage)
Elpatron (kommer hålla värmen i runt 120-140liter i toppen)
3st för solvärme (ut i botten, in till skiktröret, in i toppen) styrbart via shunt (kanske får aut styrning)
3st i botten (retur TVA, retur radiator, retur garage)
4st för paralell koppling mot dom andra tankarna samt för in/ut till laddomat (dom två i mitten kommer även användas för bivalent koppling)
Tömning i botten.
6st dykrör för termometrar + tempgivare för loggning.
Kostnaden hittils är 500kr/tank, svetsmuffar och rör för några hundralappar samt bensin för transporter..
Rör kommer jag löda så mycket som möjligt för att hålla nere kostnaderna, måste dock göra det på jobbet så tar väl ett tag innan det är inkopplat men jag återkommer