Offert Biosol + solanläggning

Skriv svar
Kasch
Entusiast!

Offert Biosol + solanläggning

Inlägg av Kasch »

En offert kom in efter en liten påminnelse...

- Biosol-pannan (750 l med tre slingor och elpatron) med brännare (PellX eller Iwabo)

- Veckoförråd, expansionskärl, shuntautomatik, cirk.pump, ventiler

- 4 x 2,5 kvm plana solfångare med moteringssats, drivpaket ink. allt och 10 m solkulvert.

- Komplett installation

Pris: 135000:-

En stor summa onekligen men kanske rimligt om man börjar räkna baklänges. Materialkostnaden hamnar väl på kanske uppemot 100 000? Men 35 000 i installationskostnader då? Borde i alla fall bli fullt solfångarbidrag. Vad tycker ni?
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Hmmmmm
Jag blir alltid lite förundrad över dessa offerter...
Om nu du räknar med att arbetet tar 35 kkr så kan man lätt räkna ut att det med en timkostnad på 350 kr blir 100 timmar. Tar det så lång tid att installera detta?
Kanske för en amatör men proffs borde väl klara av det lite snabbare?
Eller är deras semester inräknad?
Jag trodde i min enfald att man tog igen på karusellen (läs varorna) vilket de verkar gjort...

Förlåt om jag låter lite pessimistisk.
Jag tycker du ska kolla med åtminstone två till leverantörer och samtidigt känna dig för.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Sant. Jag räknar:

- Biosolpannan m. brännare 56 000:- (inkl brännare, skruv, veckoförråd)
- Solanläggning motsv. Solentek Premium 4, 46000:-
- Summa 102 000:- plus övriga tillbehör... som kostar??

Får väl begära en spec...
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Skulle tro att instalationen av solfångarna tar ett tag...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Skulle tro att instalationen av solfångarna tar ett tag...
Här skulle monteringen o rördragningen till solfångare kosta 15000:- obs bara arbete.. :? Installatinonen av panna o acktank med omdragning av rör inkl resa 3900:- inkl moms.. Då hade jag köpt de mesta matrialet direkt från dahl så där blev de ingen förtjänst för rörkrökarn.. :lol:

Jag tyckte de va svindyrt 15000:- för att sätta 4 paneler på taket o dra 2 rör till källarn...

Så totalt inkl arbete så skulle offerten på 4 st lesol 5 inkl rör, vväxl, styrning, mm 47900:- efter solbidrag.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev:Skulle tro att instalationen av solfångarna tar ett tag...
Jo, det tar ett tag att montera. Jag gjorde min installation själv. Dock med fördragna rör mellan pannrum och vind.

Min installation slutade på någonstans mellan 30-35 tusen(efter bidraget), har inte summerat alla små detaljer. Men i det ingår då också plåtarna kring solfångarna eftersom de är infällda i taket. Bara de bockade plåtarna kostade över 1000:-.

Om man skall jämföra med Andrés pris ovan så hade han pris på 4st Lesol 5 medans mitt pris avser 7 st Lesol 5.

Har man bara tid och inte är rädd för att göra saker så råder jag alla som vill montera/komplettera med solfångare att göra installationen själv. Är man bara noggrann vid montage av kopplingar mm så är det hur lätt som helst.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag skulle säga att det tar ett tag att tjäna in investeringen i solpaneler. Vad tror ni om detta paket från Danmark? I minsta laget kanske men med 2 paket och en strörre tank så. Montera själv förståss, så man kan förstå systemet fullt ut. Man kanske skall förstå det mesta innan man börjar montera. :wink:

http://www.vvs-grossisten.dk/solvarme/page8.html

Eller är det andra skäl som motiverar en solanväggning? Jag kan tänka mig att man vill undvika sotproblem vid låglast sommartid.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Jag skulle säga att det tar ett tag att tjäna in investeringen i solpaneler.
Det är iallafall en bättre investering än att ha pengarna på banken......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Måste man tjäna in allting?

Hur många har tjänat på en bil? :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Det har jag iaf gjort genom att ta mig till jobbet...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Måste man tjäna in allting?
Nä, du har en poäng, i alla fall som jag resonerar: Vad gäller sol är det ju svårt att räkna hem ROI och det är jag beredd att acceptera (det finns ju andra fördelar). Därmed inte sagt att jag accepterar vilka kostnader som helst för solvärme :-)

Vårt lilla problem är dock att vi samtidigt har stora utgifter för tillbyggnationen och därför inte kan låta värmeinstallationen ta en orimligt stor del av den kaka banken tilldelat oss.

Off topic: Har just kommit hem från ett "krismöte" med byggnadsinspektören på kommunen som "min" kvalitetsansvarige kallade till. Jag varken vill eller orkar belasta forumet med hela cirkusen. Men fy f-n vilken djungel med regler och hinder det finns för en stackare som vill göra en enkel liten tillbyggnad på en gammal torpargård mitt ute i ingenstans. Plötsligt blev allt dyrare (byggfelsförsäkring, extra brandskydd, nya konstruktionsritningar, göra om dräneringen, ytterligare schaktningar m m). :cry: Rörisarna har plötsligt blivit det lilla problemet...
Skriv svar