CTC 265
Re: CTC 265
En stektemometer som klarar 300 grader ryker direkt om man glömt kvar den i rökröret och ekdar upp några småbitar. Fullt vedinlägg kan säkert ge 500 grader.
Förugn kräver också en panna som kan ta upp värmen ur röken. Där är den här pannan dålig.
Hur man än fantiserar kan man inte få en kokspanna att fungera för ved.
11 pallar låter mycket men äger du inte huset så är det svårt att få tillbaka utläggen för en riktig vedpanna.
De som installerat ved brukar tala om 85000 för panna tankar och installation.
Förugn kräver också en panna som kan ta upp värmen ur röken. Där är den här pannan dålig.
Hur man än fantiserar kan man inte få en kokspanna att fungera för ved.
11 pallar låter mycket men äger du inte huset så är det svårt att få tillbaka utläggen för en riktig vedpanna.
De som installerat ved brukar tala om 85000 för panna tankar och installation.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
msh16: Vad är skillnaden mellan förugn och pelletsbrännare? Och oljebrännare för den delen? Det du säger är att den inte är bra till nått. Att den inte är perfekt till nått är jag med på.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Tror att Icecap experimenterat och kommit på att den här pannan går bäst vid 8-9 kW effekt. Min brännare går inte gärna under 10,5 kW om jag inte modifierar rostret, hög rökgas får jag dras med.
Svårt få en vedförugn att gå bra vid så låg effekt. Modulerande drift med vedförugn som aldrig slocknar kräver att någon står bredvid och stoppar in en finhuggen pinne var tionde minut.
Varken vedfarbröderna i 80årsåldern eller stadskillar som köpt villa med macho "vedeldning" orkar men det här i längden.
Pannan är skaplig för pelletselding med lite dålig verkningsgrad, det är allt.
Svårt få en vedförugn att gå bra vid så låg effekt. Modulerande drift med vedförugn som aldrig slocknar kräver att någon står bredvid och stoppar in en finhuggen pinne var tionde minut.
Varken vedfarbröderna i 80årsåldern eller stadskillar som köpt villa med macho "vedeldning" orkar men det här i längden.
Pannan är skaplig för pelletselding med lite dålig verkningsgrad, det är allt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Hade tidigare en ctc265 och en årsförbrukning på 12pall, lyckades inte komma under det ett enda år, fick tag på begangnad men oanvänd panna för 8000 på blocket, började räkna pelletsåtgången 20dec och har tills nu förbrukat 4 pallar, mina beräkningar på årsförbrukningen nu kommer att hamna mellan 6-7pall en besparing på 5-6pallar/år gör att pannbytet för min del kommer att betala sig ganska fort
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Återkom gärna efter ytterligare en säsong. Den som var var snäll om man uttrycker sig då.
Mina experimenter visade mig att min panna fungerar upp till 12kW, över den effekt börjar rökgasen dra iväg ganska mycket. Vid 15kW var den så så varm att jag inte ens testade 18kW.
Effektivitetsmässigt är 6kW en undre gräns men det beror nog mer på brännaren.
Jag kör på 7kW om det räcker till och det fungerar bra, jag skulle tro att det är en blandning av att brännaren fungerar bra på den effekt och att pannan har det bra med denna effekt.
Så en CTC265 fungerar mellan 6kW och 12kW enl. mina tester.
Effektivitetsmässigt är 6kW en undre gräns men det beror nog mer på brännaren.
Jag kör på 7kW om det räcker till och det fungerar bra, jag skulle tro att det är en blandning av att brännaren fungerar bra på den effekt och att pannan har det bra med denna effekt.
Så en CTC265 fungerar mellan 6kW och 12kW enl. mina tester.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Rent logiskt borde verkningsgraden bli bättre under 6kW. Jag håller med om att det antagligen är brännaren som tappar där under.
Hur ställer man upp/ner effekten?
Har en Ecotec Bioline 20, som jag har läst nånstans att den är nedställd till 9 kW för pannans skull...
Har en Ecotec Bioline 20, som jag har läst nånstans att den är nedställd till 9 kW för pannans skull...
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Danei visst kan jag återkomma om ytterligare en sässong, förvisso var denna vinter varmare än vanligt men å andra sidan så var det betydligt blåsigare och sommarvärmen kom sent
-
- Ungskog
Jag eldar ved i min CTC 265B under tider jag inte behöver ha värme till huset. Rökgastermometer satte jag in förra hösten när jag eldade spillvirke. Spillvirke är näst intill ett passjobb att elda i denna panna. Mycket små mängder åt gången om man vill ha skorstenen i behåll. Skalan på min termometer slutar på 500grader. Det hände precis i början efter jag satt in den innan jag hade någon koll på mängden att den seglade upp en biti, gisningsvis någonstans 650grader.. Det går att hålla under 300grader men det är inte lätt med spillvirke. Det var mest råspont jag eldade.
Med ved är det lättare att hålla temperaturen nere, men det är fortfarande små ilägg. Men den största delen av värmen går troligtvis ut genom skorstenen. Jag har för mig att jag läste på något forum och en som satte igen rökröret i pannan och drog rökgaserna ut genom oljeeldstadsluckan och upp i skorstenen. Han verkade ganska nöjd..
Med ved är det lättare att hålla temperaturen nere, men det är fortfarande små ilägg. Men den största delen av värmen går troligtvis ut genom skorstenen. Jag har för mig att jag läste på något forum och en som satte igen rökröret i pannan och drog rökgaserna ut genom oljeeldstadsluckan och upp i skorstenen. Han verkade ganska nöjd..
CTC 265B -74
TB-Mini
Värmebaronen Aqualux Teknik 500L
TB-Mini
Värmebaronen Aqualux Teknik 500L
Bertil_Starfighter: Har du spjäll eller motdragslucka?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Ungskog
För att få en förnuftig eldning oavsett bränsleslag är en dragbegränsare ett måste. Det är enda sättet att få rimligt stabila förhållanden i pannan så att man kan ställa något på ett vettigt sätt, det kommer dock inte att göra vedeldning i en CTC265 mer effektivt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
11 pall pellets är väl i runda slängar ca 44000kwh som är inmatat, om det nu är som du säger icecap att den inte har så dålig verkningsgrad då måste ju huset läka som ett såll eller sakna en vägg 

Jag vet en annan kokspanna som eldades med ved. Den var av typen med två rök anslutningar, en rakt ut i toppen och en efter tuberna i botten. Den gick många år som ved panna med det övre spjället öppet, det var lågor ut i pipan, spjället överlevde inte behandlingen. Men pipan är det inget problem med. Det är inget vettigt sätt att elda på, men sannolikheten att pipan går åt skogen ska inte överdrivas.