Jämä Plus 115

Spigge
Späd planta

Jämä Plus 115

Inlägg av Spigge »

Hej, vi har köpt ett hus i bohuslän (140 kvm + källare från 1956) där uppvärmningen består av en oljeeldad kombipanna (Jämä Plus 115) från 1983 och en vedspis (Tirolia) i köket. Att elda med olja ser jag inte som något alternativ, varken ekonomiskt eller miljömässigt, så jag funderar på att montera en begagnad pelletsbrännare. Är det någon som har erfarenhet av denna panna och kan rekommendera en bra brännare. Jag är nybörjare inom området men tekniskt intresserad och har inte tummen mitt i handen.

Sedan funderar jag på hur det skulle fungera att elda pannan med ved, vad kan man räkna med för verkningsgrad ? Är det ett alternativ ? Ved kan jag få tag i billigt.

Har även försökt hitta en instruktionsbok till pannan utan framgång, någon som vet om man kan få tag i en sådan ?
msh16
Energiprofet!

Re: Jämä Plus 115

Inlägg av msh16 »

Finns inga bilder eller ritningar på hur pannan ser ut invändigt?
En del gamla kombipannor som min kan fungera rätt bra med pelletseldning men är naturligtvis ingenting att elda ved i. Nödeldning om det blir strömavbrott kan gå.
Ska du titta efter begagnad brännare eller slå till på en ny?
Att veden är billig är som räven och rönnbären. Innan du lagt ut 75-90000 på en vedanläggning så är den inte användbar.
Har bara sett en Jämä panna och det var en smal hög sak med ett smalt och högt förbränningsutrymme där man satt en EcoTec A4 brännare. Fungerade bra men rökgångarna var horisontella och behövde sotas ur varje vecka.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Spigge
Späd planta

Inlägg av Spigge »

Vi flyttar in om två veckor och jag har inte tittat in i pannan än, så jag vet inte hur den är konstruerad. Vad gäller brännare så medger inte ekonomin några investeringar i ny utrustning. Jag vill ha ett värmesystem som även frugan kan sköta när jag är på sjön.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Du borde ju veta lite om hur förbränningsutrymmet ser ut innan du tittar på brännare.
Sökte på pellettikeskustelu.net (finska pellets.info) med dåligt resultat, inga bilder.
Problemet är att det som finns att köpa begagnat oftast är sådant som folk inte vill ha längre.
Svårt att justera in, ständig handpåläggning och uraskning varje vecka.
Senast redigerad av msh16 den sön 16 sep, 2012 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
Spigge
Späd planta

Inlägg av Spigge »

Ja, hade hoppats att hitta någon här som har erfarenhet av denna panna, vi får vänt och se....
Spigge
Späd planta

Inlägg av Spigge »

Puttar upp tråden med en bild på pannan.

Bild

Några förslag på lämplig begagnad pelletsbrännare ? Och är det något annat man som nybörjare ska tänka på om man beslutar sig för att byta ut oljebrännaren ?

Fredrik
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Bild

Vad som verkar säkert, är att denna panna behöver en framåtbrinnande brännare. Mitt förslag, om du skall ha en lågbudgetbrännare, är NIBE PB10 därför att den går det att få tag på fabriksny för kring 15 000 kronor (skruv tillkommer dock). Det är dessutom en brännare som är pålitlig och slitstark. Den är inte bäst i klassen på vare sig verkningsgrad eller miljövärden, men det lär knappast begagnade brännare med många år på nacken vara hellre. http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-p ... nnar-pb10/ http://www.vvsonnet.se/1/sv/vaermepanno ... ennare.php

TB Mini kostar under 15000 kronor med skruv. En enkel brännare som många älskar och några få hatar :wink: http://www.billigtvvs.se/kategorier/227 ... tsbrannare

Även rörbrännare som Viking Bio går att använda. Den fordrar dock lite mer omsorg och vektygsvana än de två ovannämnde. Även denna går att få tag på kring 15 000 kronor ny. Här tillkommer dock skruv. Plus för bra support från producenten, minus för innerröret som slits snabbare än hos en del andra brännare. Kan man stå ut med att byta rör ca vartannat år, är detta en brännare som är både smidig och i mitt tycke lättskött. http://www.vvsonnet.se/1/sv/vaermepanno ... grp-s1/410

Som nybörjare, är det lätt att man första tiden tycker pelletseldning är ett bök eftersom det, oavsett panna, innebär mera jobb än olja. Man måste vara noggrann med uraskning och sotning eftersom dessa två saker har kolossal betydelse för hurpass pålitlig anläggningen skall vara. Man kommer befinna sig i en brant inlärningskurva den första tiden - och misstag kommer man göra, men det är de man lär sig av. En mycket viktig sak är att man kommer i håg att pellets är mycket fuktkänslig så att man ser till så att den förvaras så torrt som möjligt. Att elda pellets är mera hands-on än olja helt enkelt, och det innebär att man lär sig känna sin värmeanläggning på ett helt annat sätt än man gör som oljeeldare. Det är väl bästa svaret jag kan ge på din fråga. Vill bara passa på att understryka en sak: Köp hellre nytt än begagnat, och ge inte upp efter en säsong. Pelletsvärme friar upp pengar på ett sätt du inte trodd var möjligt, och teknologin är mer gör-det-själv vänlig än olja.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Här har du ett svårslagbart begagnatfynd:
Blocket, Uppsala, Janfire NH för 7000

Går inte att vänta utan slå till direkt i så fall.
Beror ju på var du bor också.
Begagnade brännare är annars ett dilemma. 90% av de begagnade brännarna som säljs är hopplöst jobbiga och omoderna saker som folk säljer för att de tröttnat på "pelletseländet".
Det gäller att ha tur och vara tålmodig för att lyckas med ett begagnatköp.
Många brännartillverkare har höjt priset på sina produkter. Undantaget är Janfire NH och BioBjörn som blivit billigare.
Exempel Nibe BP10. Samma brännare som jag har fast säljs nu också under annat namn med lite tunnare plåt i förbränningsdelen.
Pris på Maniarmatur: 14200 + 1,5 meter skruv 3700 = 17900.
Till detta kommer också en termostat från Ekontroll.com
Pris 1650. då är vi uppe i ett pris på 19550 för en enkel brännare med 1.5 meter skruv.
För de flesta blir en 1,5 meter skruv i kortaste laget.
En Biobjörn med 2 meter skruv, automatisk askutmatning, egen inbyggd termostat och enkla moderna menyinställningar betalar man 19000 för.
Alltså rent praktiskt blir en gammal omodern brännare dyrare i inköp än en modern.
Tror det gäller generellt för alla "gamlingar"
Senast redigerad av msh16 den ons 17 okt, 2012 10:17, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Bortsett från TB mini som kostar under 15 000 kronor inklusive skruv. TB mini är ju en "gamling" - och kanske en utav de bättre i lägre prisklassen för nybörjare.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Ja eldar man bara under smällkalla vintern har ju TB Mini underhållseld så att man slipper det eviga på och av som sliter så hårt på tändelementet. Ska man elda för värmen året runt så är en bättre termostatlösning nödvändig även där. Kan man bygga ihop något själv där kan det bli billigt.
Spigge
Späd planta

Inlägg av Spigge »

Tack för de svaren, jag ska botanisera bland inläggen om TB mini här på forumet för att se vilka åsikter som finns om den. Kan jag installera och justera in den själv ? och behöver jag sätta in en dragregulator ?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Du kan installera och injustera den själv - inga problem, många har gjort det med stor framgång. Dragregulator bör ALLTID användas ihop med såväl pellets som olja eller gas brännare för att säkerställa jämt drag, och därmed betydligt reducerad risk för driftsstörningar. Prata med Olle45 här på forumet. Han kan både ge råd, och även skaffa dig den regulator som passar bäst hos just dig. :wink:

http://torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

En TB Mini passar bra i din panna. Som begagnad ska man titta på hur brännarhuset ser ut. Går inte att byta utan allt är hopsvetat i ett stycke. Sprickor och lagningar ska man se upp med. Rostret däremot kan man byta. Får du den billigt så kan en begagnad bli bra. Räkna som sagt in i kalkylen en termostat för 1600 från eKontroll.

Som ny är det knappast att tänka på då man får en modern lättskött brännare med uraskning så billigt som 19000. Du får väl ett bra askutrymme i pannan om brännaren monteras så högt det går i lucköppningen och då är det ju dumt att stå och rota med brännaren varje vecka när pannan förmodligen klarar sig längre tid utan åtgärder.

Förstår inte bergatorparens resonemang om att en gammalmodig svårinställd brännare skulle passa bäst för pelletsnybörjare. För gamla pelletsrävar som eldat sedan 2004 spelar det inte så stor roll men har man nyss börjat med pellets så vill man troligen ha det enkelt.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Skall förklara mitt resonnemang: När man börjar med något man aldrig varit med om, så är det viktigt att sakerna är enkla och lättbegripliga. Ofta är menyerna på de "moderna" brännarna skrivna på ett språk som du måste vara "pelletsnörd" och väl insatt även i datorer för att förstå. Därför ansåg jag att TS borde börja med en brännare som är enkel och logiskt uppbyggd såsom TB Mini eller NIBE PB 10. Jag har läst genom menyerna till många av de mer moderna brännarna, och ärligt talat så är man lika trött i skallen efter sådan läsning som om man skrivit ett examensprov på högskolenivå - vilket jag har gjort flera stycken av. Så, Velund, min utgångspunkt är att TS skall lära sig pelletseldning steg för steg, men med ditt och mitt stöd så att han slipper uppleva att hamna på djupt vatten såsom jag kände det 2007 när min brännare installerades - och jag är säker på att du också svettades första gången du försökte dig som din egen eldningstekniker, för det gjorde jag och det tror jag alla normalt funtade människor gör. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Har aldrig sett de här pannan. Men i liknande pannor brukar man kunna använda uppåtbrinnande som Bequem och EcoTec. Kan man få 30 cm fritt utrymme ovanför brännarskålen skulle det inte vara något problem.

Kan inte heller riktigt förstå varför just nybörjare är mer lämpliga till att ligga och kräla på pannrumsgolvet och i sladdlampans sken vrida på potentiometrar eller justera fläktspjäll.
Måste vara enklare att gå till pannrummet i rena kläder och bekvämt trycka in värdena på en display som sitter lätt åtkomlig på lagom höjd.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Skriv svar