Har en Iwabo S1X brännare i en CTC 1100 panna!! Undrar bara hu länge ett tändelement ska hålla ungefär, tycker att det går sönder ett tändelement om året. Det sista höll bara ca: 8 månader, och med tanke på att dom kostar 1040:- så känns det som om dom borde hålla lite längre än så, he he!! Men jag kanske har fel!!
Finns det någon här på forumet som har samma problem som jag med samma brännare/panna. Eller är det helt normalt att byta varje år ungefär!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Jag kan inte svara specifikt på Iwabo men efter vad jag har läst i forumet är det - i gemen - ett bytesintervall på ung. 2-3 år. Det varierar dock kraftigt, dels efter vilken brännare och dels efter antal starter.
Antal starter kan man minska med en termostat med ställbar hysteres, ett exempel är TK1A från eKontroll(?). Detta ger samtidig längre gångtider och kombinerar man detta med att bara köra på nödvändig effekt kan man vinna en del, båda i livslängd och ekonomi.
Sedan har brännarens startelementstyrning en stor betydelse, jag vet att på Janfire NH startas med 100% effekt under 2:20, sedan sänks effekten till 90% under 2:20 och till slut är det 80% i 2:00 som gäller, sedan släcks den ner. Denna sekvens skonar elementet mycket, speciellt eftersom pulscykeln är ganska snabb. Den reglerar effekten vid att tända & släcka, vid 80% får elementet ström 800ms och ingen ström i 200ms som exempel.
Jag har förstådd att andra brännare gör en ung. likvärd styrning av effekten under startfasen men jag har insett att vissa uppdateringar av mjukvaran i olika brännare kan ge bättre resultat på olika områden - så mitt råd är att kontakta Iwabo/återförsäljaren och kolla om det finns någon uppdatering som kan hjälpa till med problemet.
Sedan är det som med mycket annat: dragbegränsare och annat som får förhållanden i pannan att bli stabila är en hjälp, inte för att det behöver ha med livslängden på startspiralen att göra men för att det kan minska antalet starter - vilket i sin tur kan ge längre livslängd.
Och slutligen finns det tydligen en utpräglad kvalitetsskillnad på elementen! Jag läste om någon här på forumet som hade köpt billigt (Tradera?) och det var 2-pack! Lycka och glädje - fram till att det visade sig att levtiden mer gav anledning till att köpa 10 st 2-pack och montera snabbkoppling på rubbet...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tändelement borde hålla längre än så.
Verkar som elementet blir överhettat.
Ligger det an mot tändhällen ordentligt och ingen slagg emellan.
Hålen i tändhällen får inte vara igensatta utan fläktluften ska ha fritt spelrum.
På Värmebaronens brännare pulsas strömmen till elementet för att det inte skall bli överhettat.
Kanske finns någon liknandefunktion på din brännare som inte fungerar?
Hmm... rent teoretisk kan strömmen vara på hela tiden om det är något fel i styrningen, då skulle elementet må illa ganska snabbt.
Är inte PK!
Tack för alla bra svar!!! Kollade strömmen till tändelementet i morse under drift, och det var bara på under tändningen, Tändellementet sitter på rätt plats och mot tändhällen, Startdosen pellets täcker precis hålen vid tändspiralen som det ska.. Men som sagt! Ganska många starter blir det. På vintern tycker jag den går på och av hela tiden, ska absolut kolla upp TK1A. Kan man ställa hysteres på den själv.. Är det lätt att montera den själv på pannan? Då borde ju pelletsförbrukningen bli till min fördel med längre hysteres.
Undrar bara, hur mår pannan om den ska t,ex gå från 60 grader till 95 grader, för att sedan kylas ner till 60 grader om vart annat. Borde det inte pannan må bättre av att ha en konstantare temperatur, (Det här är bara en fundering som dök upp!!)
Var köper man en TK1A? Vad koster en sådan?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
Min panna får gå från 60°C till 88°C, jag har även vald låg effekt (7kW) så mina gångtider är timmar åt gången. Detta fungerar bra i min anläggning och behöver inte duga för dig.
Är inte PK!
Pannan klarar högre hysteres bara man inte går ned under 65 grader. Vid 95 grader brukar överhettningsskydden slå ifrån så det är ingen lämplig temperatur. 68-87 grader tycker jag är bra.
TK1A billigaste pris. http://www.klimat-comfort.se/startsida/ ... B6r-972640
Mätte nyss motståndet i det gamla tändelementet och det visade 50,1 Ohm.
Ringde Naturvärme och frågade vad det skulle ligga på, på ett helt element. Och värdet skulle ligga mellan 46.5 - 52.0 Så då borde ju det gamla elementet vara helt rent teoretiskt. Fattar ingenting, säkringen ( T6.3A ) gick ju hela tiden med det gamla elementet.
För när jag bytte till ett nytt tändelement så funkade det ju klockrent....
Kan det gamla vara trasigt ändå, även fast det mäter inom gränsvärdet???
Vad tror ni!!!
Ja helt omöjlit är det ju inte. Jag får helt enkelt spara det gamla tändelementet till ett senare byte och testa med det först och se om det funkar, onödigt att kasta om det skulle vara helt!!
Har fått hört att tändelementet kan funka när det är kallt, och har rätt motstånd när man mäter det, men bli kortis i det så fort det blir varmt, och materialet utvidgas. Så det är nog förklaringen till att det förmodligen är trasigt ändå!!!