Internskruven sitter stumt *help*
Internskruven sitter stumt *help*
Hej
Jag är ny på forumet och har en Janfire Flex-A.
Köpte den begagnad och har kört ett år med den.
Igår skulle jag igång med den efter sommaren (solvärme) och brännaren stannar stup i ett.
Hörde ett ordentligt missljud i frammatningsskruven, och när jag kopplat av kedjan från motorn sitter interndoseringsskruven helt stumt.
Testade att koppla tillbaka kedjan till elmotorn och den går att dra runt en liten bit, sen tar det stopp igen med ett knakande ljud. Kedjan är tokspänd och infästningen till elmotorn flexar av tyngden den får dra.
Den är rengjord, och ingen propp finns...
Först tänkte jag att lagret har skurit, men det känns mer som att skruven är sned, för om motorn orkar dra den en bit genom 'den tunga biten' roterar den ljudlöst under resten av varvet innan den fastnar, på samma ställe, igen
....visst borde man enkelt kunna rotera doseringsskruven för hand utan kedja inkopplad??
Jag är ny på forumet och har en Janfire Flex-A.
Köpte den begagnad och har kört ett år med den.
Igår skulle jag igång med den efter sommaren (solvärme) och brännaren stannar stup i ett.
Hörde ett ordentligt missljud i frammatningsskruven, och när jag kopplat av kedjan från motorn sitter interndoseringsskruven helt stumt.
Testade att koppla tillbaka kedjan till elmotorn och den går att dra runt en liten bit, sen tar det stopp igen med ett knakande ljud. Kedjan är tokspänd och infästningen till elmotorn flexar av tyngden den får dra.
Den är rengjord, och ingen propp finns...
Först tänkte jag att lagret har skurit, men det känns mer som att skruven är sned, för om motorn orkar dra den en bit genom 'den tunga biten' roterar den ljudlöst under resten av varvet innan den fastnar, på samma ställe, igen
....visst borde man enkelt kunna rotera doseringsskruven för hand utan kedja inkopplad??
Re: Internskruven sitter stumt *help*
Jovisst ska den gå att rotera för hand, utan att ta i till och med.
Har du testat att ta loss kedjan och vrida den för hand båda fram- och baklänges? Sitter den stumt får du hitta vad som har gått fel, det kan vara så enkelt som att pelletsen kan ha "kokat" ihop av fukten denna underbara torra och fina sommar...
Med lite tur kan du köra den med handkraft fram och tillbaka och få lossnat vad-som-sitter-ivägen.
Har du testat att ta loss kedjan och vrida den för hand båda fram- och baklänges? Sitter den stumt får du hitta vad som har gått fel, det kan vara så enkelt som att pelletsen kan ha "kokat" ihop av fukten denna underbara torra och fina sommar...
Med lite tur kan du köra den med handkraft fram och tillbaka och få lossnat vad-som-sitter-ivägen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Yes, kedjan har jag plockat av och jag har provat att med handkraft snurra doseringsskruven, men den sitter fast så inni h-vete!
Jag har kört brännaren litegrann innan jag märkte missljudet, så den har matat tillräckligt med pellets så det sitter ingen propp i vägen.
Om jag monterar kedjan och kör på doseringsknappen kan jag få den att rotera lite, men är rädd att kedjan ska flyga av...Det går tungt på ett ställe när den ska rotera ett varv
Jag har kört brännaren litegrann innan jag märkte missljudet, så den har matat tillräckligt med pellets så det sitter ingen propp i vägen.
Om jag monterar kedjan och kör på doseringsknappen kan jag få den att rotera lite, men är rädd att kedjan ska flyga av...Det går tungt på ett ställe när den ska rotera ett varv

Då blir det till att plocka fram verktygen och skruva isär lite och hitta vad som ställer till det. Eller, om du är rik, kalla på installatör. Själv har jag mer verktyg än pengar...
Är inte PK!
Är inte PK!
Får skruva upp rubbet å kika då.
Igår hade jag isär matarmotorn, bytte elspiral och rengjorde fläkten. Det possitiva när det jäklas är ju att man lär sig hur brännaren fungerar och hur allt sitter ihop.
Igår hade jag isär matarmotorn, bytte elspiral och rengjorde fläkten. Det possitiva när det jäklas är ju att man lär sig hur brännaren fungerar och hur allt sitter ihop.
Jepp, lagret var helt skuret,,, beställer ett nytt på eldkraft.
Lagret som var helt stumt hade hamnat snett. Därför gick spiralen lätt en del av varvet och svintungt en del.
...Så då är det bara vänta på reservdelar

Lagret som var helt stumt hade hamnat snett. Därför gick spiralen lätt en del av varvet och svintungt en del.
...Så då är det bara vänta på reservdelar

Bra att det bara var ett lager! Hoppas att det blir enkelt att stycka ihop igen - men det tror jag att du klarar enkelt.
Är inte PK!
Är inte PK!
Om du tittar extra noga på lagret så är det säkert av "standardtyp" och då skall det finnas en kombination av siffror och bokstäver. Har du dessa så kan du köpa lagret var som helst där det säljs lager.
Stor chans att det blir billigare och går snabbare (slipper vänta på posten).....
Stor chans att det blir billigare och går snabbare (slipper vänta på posten).....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tack, bra tips, men jag har redan en beställning på eldkraft. Förutom lagret ska jag ha ny rosterplåt samt ett förlängningsben till brännarställningen så jag inte måste lyfta upp den i läge varje gång.
Lagret är märkt "made in Russia", tack för det Janfire
Direktcitering borttagen. Roli moderator
Lagret är märkt "made in Russia", tack för det Janfire

Direktcitering borttagen. Roli moderator
SKF 6204-2RSH/C3 har jag för mig att det ska kunna passa
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eftersom skruven endast är lagrad i ena ändan och därmed kan kasta i den fria änden kan det fungera bättre med ett lager som har större spel än med ett dyrare precisionslager. Nackdelen med denna upphängnings kaströrelser är att skyddsplåtarnas tätningar så småningom slits och börjar släppa in sågspån i lagret. Det går dock att förlänga lagrets liv genom att sätta in en skyddande bricka framför det, men då ett nytt 6204 2RS lager kostar mindre än 100 kr, är det en fråga om man tycker att det är värt besväret, möjligen om man inte själv kan byta lagret utan blir tvungen att anlita någon.
TMV E20 + Janfire Flex A
SB: på NH'n är båda ändor lagrade, i ena ändan med ett lager och i den andra sitter det en skruv in i hålet i axeln. Om det är lika på en Flex-A är jag osäker på men jag tror att de är mycket lika på den punkt.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ska titta på min de närmsta dagarna, ska ändå byta lager på min inför kommande eldningssässong,
återkommer om detta när jag har demonterat den.
O.T. Har även beställt 2 Watts 22k-motståndet du rekommenderade hos Elfa och som också ska in.
Tror detta motstånd kommer att reducera brunfärgningen av kretskortet då dess kylyta är 4 gånger
så stor som det befintliga motståndets.
återkommer om detta när jag har demonterat den.
O.T. Har även beställt 2 Watts 22k-motståndet du rekommenderade hos Elfa och som också ska in.
Tror detta motstånd kommer att reducera brunfärgningen av kretskortet då dess kylyta är 4 gånger
så stor som det befintliga motståndets.
TMV E20 + Janfire Flex A
Jodå Icecap, det är precis som du skriver att även FlexA har en bult som sticker in i ett urborrat hål i skruvens inre ände. Att kalla det för lagring är väl kanske aningen snällt då hålet, (i varje fall på min skruv) är minst en mm vidare än bultens diameter, tror att styrning vore en mer korrekt benämning.
Denna upphängning är i detta sammanhang nog ganska bra då axeln ges möjlighet att flexa en del, dock inte så mycket så att det frestar lagret i andra ändan allt för mycket.
En annan sak som kan vara av intresse är att lagret kan vara slut trots att det känns friskt när man tar av kedjan och vrider på axeln. På min brännare gick det inte att avgöra lagrets skick förrän man kunde dra runt dess innerring med tummen och då tydligt kunde känna hur trögt det gick.
Kikar man noga på lagret så ser man att den gummerade skyddsplåten utsatts för kraftigt tryck av sågspån och börjat ge efter närmast innerringen, detta trots att skruven matar pelletsen åt andra änden av axeln.
Denna upphängning är i detta sammanhang nog ganska bra då axeln ges möjlighet att flexa en del, dock inte så mycket så att det frestar lagret i andra ändan allt för mycket.
En annan sak som kan vara av intresse är att lagret kan vara slut trots att det känns friskt när man tar av kedjan och vrider på axeln. På min brännare gick det inte att avgöra lagrets skick förrän man kunde dra runt dess innerring med tummen och då tydligt kunde känna hur trögt det gick.
Kikar man noga på lagret så ser man att den gummerade skyddsplåten utsatts för kraftigt tryck av sågspån och börjat ge efter närmast innerringen, detta trots att skruven matar pelletsen åt andra änden av axeln.
TMV E20 + Janfire Flex A