2 frågor ang pannan och brännaren

Skriv svar
karlsson
Fröträd

2 frågor ang pannan och brännaren

Inlägg av karlsson »

Hej igen :)
fråga1.
sotaren rekomenderade att jag flyttade brännaren från vedluckan ner till lukan där en oljebränare suttit, dvs under vattentanken i pannan för att få mer eftekt, dock sitter den långt ner och nära golvet i pannan, tror ni att det fungerar bra? jag tänker på att det kan ju ligga en hög oförbrända pelletsar och brinna nere på golvet??

fråga 2.
har varit utan vatten i huset i tre månader, och när jag nu äntligen fick in vatten och börjar elda så händer nåt.
på pannan går det ner ett rör med färskvatten och brevid kommer ett rör upp med varmvatten.
på dessa rören sitter det en "klump" med några rattar på och ett tredje rör som släpper ut vatten vid för högt tryck eller nåt via en ventil som öppnar och stänger.
när jag börjar elda och kommer till ca 30 grader så börjar pannan att släppa ut vatten via den där ventilen, och gör så under hela eldningen, när pannan ligger på runt 70 grader så är även färskvattenröret (med kallt vatten in) varmt en halvmeter tillbaka efter ventilen mot pumpen så att säga.

vad kan vara fel?? jag funderar på om nån packning är sönder eftersom den stått torr så länge, eller om jag pumpat in smuts med vattnet då brunnen sinade??
tacksam för svar.
eventuellt bifogar jag en bild om jag hittar.
http://www.flickr.com/photos/76502321@N ... 6865763723
bild 2 ska brännaren flyttas ner till understa luckan till vänster.
bild 3 jag talar om de två rören längst till vänster, kall o varmvatten.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: 2 frågor ang pannan och brännaren

Inlägg av Icecap »

1: "en hög oförbrända pelletsar och brinna nere på golvet??" ??? Vad menar du? Har du rökt på? :wink: Pannan är sluten och pelletsen ligger inte på golvet!
Du får "mycket" bättre effektivitet vid att ha pelletsbrännaren i oljehålet, dock kan plats åt askan vara ett problem då och kräva oftare uraskning.

2: Helt normalt! Om det inte tapps varmvatten (VV) sprider värmen sig baklänges varför röret blir varmt en bit baklänges. Att vattnet droppar för att övertrycksventilen (som det är) släpper ut det expanderande vatten är helt OK, det är faktisk vad den måste göra om inte du vill ha en dyr och mycket otrevlig överraskning.

Om den droppar hela tiden är det dock dags att kolla packningar osv. men är det bara under den första uppvärmningsfasen är det inget problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

he he, okej, nja, när jag menar en hög på golvet så menar jag inne i botten på pannan där askan ligger, jag tänkte om det finns risk för sönderbränning i botten på den, eller om det är så pass tjock plåt så det inte är några problem.

vattnet som droppar ut- det har inte gjort så under de andra åren jag eldat, och det gör så under hela eldnings tiden, pannan är aldrig över 80 grader, men på ca 4-6 timmar har den släppt ut ca 4 liter vatten.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Pelletsen brinner i brännaren - om din brännare är hel och fungerande!

Men droppandet är et problem! I teorin är det så att när pannan ökar i temperatur expanderar vattnets volym. Då det inte får tryckas tillbaka i inkommande kallvatten sitter det en enkelriktningsventil + en övertrycksventil som för jobbet.

Men det förklarar inte 4l vatten! Så jag tror att du istället menar expansionskärlet och den säkerhetsventil som finns där och då kan 4l vara ganska normalt om expansionskärlet (i ett slutet system) är utan luft och systemet har varit helt kallt och har blivit påfylld innan uppvärmning.

Då det kan alltså vara en av två mycket olika orsaker, den ena kräver att du vet vad du gör, det andra kräver service.

Och då du tydligen inte är säker på vad som är vad kan jag inte bli det heller, inte utan lite kort och förklaringar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

expansionskärlet är det inte.
jag har ingen vv beredare utan får varmvatten till krannen från pannan, och det är det vattnet som trycks ut, ingående (kallvatten fylls på automatiskt då det är tryck från vattenpumpen ner i pannan så att säga.
jag ska kolla på det igen senare när jag startar pannan,
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det är nog säkerhetsventilen som behöver packas om.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

det kan väll inte kosta många kronor att be en vvs,are att komma och kolla? eventuellt byta den?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Räkna med minst 400 kr/timma + material + resa + moms + en massa salt så är du lätt över tusenlappen. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag har typ eldfast tegel i min brännkammare.
Läckan gissar jag är nån tätning som torkat. Kan fixa sig själv om du har tur.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Bilder underlättar alltid vid felsökning ;)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar