Koppla in termostat till roslagsbrännare

Skriv svar
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av EmiloKarin »

har satt i nya peltec pannan o ska koppla in danfoss itd dubbe termostat men fattar inte hur jag ska göra,
har 3 kablar från plcn gul/grön blå och svart..
sen på termostaten finns det 5 kopplingspunkter +jord fattar mig inte på kopplingsschemat heller :)
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av velund »

Men Roslagsbrännaren har ju egen termostat och eget överhettningsskydd som styr brännaren.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av EmiloKarin »

Ehh nej inte så vitt jag vet. Inte när jag köpte brännaren 06 iaf.. har haft den på min gamla ctc 265 o nu fick jag med en ny termostat till nya pannan..
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

ITD-dubbeltermostat innehåller två termostater, en driftstermostat med utvändig ratt som har tre anslutningar och ett överhettningsskydd med dold skala och manuell återställning som har två anslutningar.
Har brännaren en egen givare för styrning av panntemperaturen så kopplar du så här.
Matningen från husets elcentral har tre ledare, en brun eller svart, en blå och en gul/grön.
Anslut brun/svart kabel till överhettningsskyddets C-klämma.
Klipp till en kort brun eller svart kabel och anslut en ända på överhettningsskyddets 2-klämma.
Andra ändan ansluts till drifttermostatens C-klämma.
Den svarta kabeln från PLC´n ansluts till driftstermostatens 1-klämma.
Sedan kopplar du ihop dom två blå ledarna i resp. kabel med en toppklämma.
De gul/gröna ledarna ansluts till termostatens jordklämma.
Nu ställer du in bägge termostaterna på samma temperatur t.ex 95°C och får dubbel säkerhet mot överhettning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av EmiloKarin »

Ok får pröva de när jag kommer hem i eftermiddag. Har ingen aning om de e inbyggt kopplade in allt på gamla ctcn iaf.
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av EmiloKarin »

nu har jag haft en elektriker här o vi får inte det att funka med termostaten, blir galen!
fläkten går om vartannat o de klickar i relät lite då och då elementet värmer inte, prata med lindqvist heating o enligt dom ska plc utgången I1 vara styrningen från termostaten vilket inte verka funka mnån som kan beskriva med bild hur allt ska kopplas annars e jag utan varm vatten i helgen :( har vart det sen i måndags o börjar ledsna på de :)
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av EmiloKarin »

nu funkar det! :) va vägguttaget som trasslade :) men nya peltec pannan verkar läcka vatten, droppar varannan sekund under plåten på vänster sida under pannan :evil: får ringa dom på måndag o se vad vi ska göra åt saken..
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Hittade en usel manual för brännaren. http://www.lindquistheating.se/broschyr/RB20.pdf
Den saknar anvisningar för elektrisk inkoppling.
Det enda som finns är ett principschema på sidan 10, så jag hänvisar till detta.
Min beskrivning av inkoppling av dubbeltermostaten gäller matningen av PLC´n i schemat benämnt 13.
Har du sedan tidigare en termostat för drift i schemat nr 15? Och i så fall är den monterad i pannan och ansluten, och med hur många ledare?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
eva
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 sep, 2012 20:27

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av eva »

Hur koppla in termostaten på en ctc 1100 termostathuset har bara en rund plastkrage med en stoppskruv som bara verkar skulla träs på något rör eller liknande .
Det är en roslagsbrännare RB mini .
Något mer att tänka på vid installation ?
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av lange02 »

Tittade på en roslagsbrännare en gång. Den ska inte kopplas till pannans termostat utan har helt egen styrning.
En sladd i stickkontakt i väggen och en medföljande dubbeltermostat (överhettningsskydd och drifttermostat) vars givare på vanligt sätt stoppas in i ett dykrör i pannan. Enklaste brännaren att installera elektriskt.
Dykrör är insvetsade i alla pannor så att man kan stoppa in givare till termostater.

Kanske roslagsbrännaren behöver en lågriktare? Beror på hur högt lågan sticker iväg uppåt. Får inte ta i pannplåten.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av micke_932 »

Dom har nog inte standardmodellen med inbyggd termostat, man kan köpa den i andra versioner utan termostat för egen inkoppling, det låter som det är en sådan dom har. dessutom var ju det problemet löst nu.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Koppla in termostat till roslagsbrännare

Inlägg av lange02 »

Bra micke_932 att du kommer in och förklarar.
Sådana här grundläggande uppgifter kanske skulle vara klistrade hos de brännarmärken som har en egen tavla?

Verkar som Nymo, Roslagsbrännaren och kanske andra också tycker att deras styrning är så modern spjutspetsteknologi så allt måste hemlighållas.
Varför inte vara tillmötesgående mot användarna av brännarna och lämna ut information. Någonstans i handelskedjan har ju brännartillverkaren fått fullt betalt för sin vara.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Skriv svar