Funderingar från en blivande pelletseldare.

Skriv svar
arro
Frö

Funderingar från en blivande pelletseldare.

Inlägg av arro »

Hej,
Går i pelletsfunderingar och behöver lite råd. Eldar nu en vedförugn - Jonssonungen mot en gammal sundsvallspanna från -61, laddomat och två ackumulatortankar på totalt 1500-2000L. Det är svårt att hinna med att elda på veckorna när man jobbar långa dagar så jag har funderat på att köpa en begagnad brännare att köra på veckorna.

Fakta i målet är att det är en kombipanna, vedförugnen sitter på oljebrännarens plats till vänster. Högra luckan är för ved (används aldrig). Rökgaskanalen mynnar till höger. Det är gott om plats i själva pannan i båda luckorna. Huset är på 110 kvm med källare som är uppvärmd. Golvvärme i hela huset.

- Kan jag ansluta pelletsbrännaren i högra luckan och fortsätta elda ved i förugnen till vänster?
- Blir det väldigt ineffektivt att elda närmast rökkanalen.
- Hur eldar man mot ack-tanken? Skippar man dessa helt eller är det fördel att elda mot acktank? T ex tända på eftermiddagen och stänga ner på morgonen?
- Vilken brännare kan vara lämplig? Har bl a tittat på 2-3 år gamla ecotec bioline20 och PX21.

Ja det är säkert många fler frågor jag skulle behöva ställa men vi tar det vartefter... Ser fram emot era synpunkter och frågor.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Funderingar från en blivande pelletseldare.

Inlägg av Stegatorparn »

Vid pelletseldning eftersträvar man att få så långa rökgasvägar som möjligt och sätter pelletsbrännaren i oljebrännarluckan i kombipannor. Att sätta brännaren i vedluckan nära rökkanalen är att elda för kråkorna.
Det blir väldigt dålig verkningsgrad.

Tar du ut varmvatten från pannan så blir det mindre förluster om acktankarna inte utnyttjas.
Å andra sidan får du längre gångtider på brännaren med acktank, men då bör inte tankvolymen vara mer än c:a 500 liter. Vintertid kan det ta hur lång tid som helst att ladda din tankvolym om du samtidigt tar ut värme till huset.

Finns det plats för en uppåtbrinnande brännare är Bioline 20 ett modernare alternativ att föredra framför den äldre PX21 med framåtbrinnande låga. Bioline behöver inte askas ur lika ofta som PX21.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
arro
Frö

Inlägg av arro »

Jo jag har väl misstänkt att det inte är optimalt att elda nära rökgaskanalen. Iofs brukar inte rökgastempen gå över 250 grader de få ggr jag eldat i vedluckan.
Jag har vv-beredare både i pannan och en av ack-tankarna. Jag kan stänga mellan ackarna men det blir troligen 750-1000L volym ändå. Det är väl dock en fördel med golvvärmen som inte kräver så hög frammatningstemp? Sällan det shuntar ut mer än 35 grader ens när det är som kallast.
Hur stort avstånd till taket på förbränningsrummet behövs för en Bioline20?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det bör vara minst 200 mm fritt över brännkopp.

En 750 liters ack kan nog funka.
Vad har du för laddomat?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
arro
Frö

Inlägg av arro »

Laddomat 21 tror jag den heter

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Då skall shunten och tappvarmvatten vara anslutet till acken.
Pannan används bara som laddpanna.
Är det en större vattenvolym i pannan, 100 - 250 liter, blir det en del förluster vid längre stillestånd.
Pannvattnet måste ju upp i temperatur innan Laddomaten skickar vattnet till ackumulatorn.
arro
Frö

Inlägg av arro »

Jo precis, shunten sitter efter tanken, laddomaten öppnar vid pantemp 80 grader. Vv-beredarna i ack-tankarna, pannan och en liten 30L el-beredare kopplad i serie i nämnd ordning. Vad tror ni om själva pannan då, var lite nervöst när vi flyttade in för tio år sedan men sotarn påstod att pannan är jättebra. Vedförugnen är iofs skonsam för pannan antar jag, gäller samma för pelletsbrännaren? Brinner väl betydligt mindre intensivt än veden?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag vet inget om Sundsvallspannan men 50 år är en aktningsvärd ålder.
Är det inga läckage så är det bara att köra på.
Pelletsbrännaren ger inte dom höga temperaturer som en vedfyr kan ge.
Skriv svar