Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Lovica
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 23 sep, 2012 17:28

Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av Lovica »

Hej hopp!

Jag har skrivit innan och frågat lite saker men nu undrar jag lite annat.

I den villa vi snart ska flytta in i finns en Diom oljepanna -89 och alternativet där var att sätta in en brännare för pellets i den (vilket vissa här har avrådit) eller byta till en ny pelletspanna. Det finns två luftvärmepumpar i huset med okänt årtal.

Jag frågade idag på en butik som säljer och installerar lite olika värmelösningar och personen där tyckte vi skule använda luftvärmepumparna. Och antingen ha en luft/vattenpump mot en varmvattenberedare eller köra på pellets för varmvatten+när det är extra kallt ute.

Jag blir förvirrad i detta. Jag trodde nog det var billigare att använda pellets än luftvärmepumparna eller i alla fall skönare värme som kommer i alla rum istället för att det är iskallt tex på toa dit inte luftvärmepumpen når?

Vad säger ni som vet?!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av Icecap »

Det finns inget klart svar då det "rätta" svar beror på:
* Husets planlösning.
* Vad som finns av element.
* Hur hela värmesystemet ser ut.
* Vilken värmekomfort som önskas.
* Sannolikt fler faktorer jag inte tänker på just nu.

Vad jag vet är att jag aldrig skulle vilja ha en LLVP! Kalla golv, sämst verkningsgrad när det motsatta behövs som mest och då jag har ett flervåningshus skulle det vara omöjligt att få till att fungera här.

Min granne har ett vattenburet luftvärmepump och när det blir vinter på riktigt måste hon likaväl elda olja för att inte frysa av sig rumpan. Såklart är det för att hennes system inte är rätt dimensionerat men investeringen skulle knäcka henne.

Sedan är jag ganska övertygad om att den person du har kollat med sannolikt anser att vinsten är störst med LLVP - alltså vinsten för företaget, inte för dig...

Allting kostar, frågan är vad du/ni anser att en viss komfort med värmen är värd. En jordkällare har också ganska stabil temperatur men iaf. jag skulle uppskatta något bättre - men den är billig i "uppvärmning" fram till du vill kunde sitta still där...

Att din nuvarande panna kan vara kass för pellets (jag har ingen aning) kan vara en sanning - men det betyder inte att du måste köpa state-of-the-art ny pelletspanna, en bättre begagnad oljepanna kan vara en lösning. Frågan är ju mest vad du vill/kan betala för att få långa sotnings/askningsintervaller och enkelhet mot hur länga du/ni planerar att bo i huset.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lovica
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 23 sep, 2012 17:28

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av Lovica »

Jag vet inte om du vill ha svar på dina punkter eller om det mer var ett konstaterande? Men visst borde det väl bli en bättre värmekomfort om man använder sig av det vattenburna systemet med radiatorer i varje rum, istället för något som står och blåser från en punkt?

Vi bor i Västmanland och 'är ganska frusna av oss. Har små barn och då vill man ju inte att de ska frysa alltför mycket. Huset är ganska stort, 200 kvadrat och 2 våningar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av Icecap »

Med "många" rum, 2 våningar och små barn anser jag (utan att vara expert!) att det är vattenburen värme som gäller! Ingen snack om det.

Vad som sedan är billigast beror på hur händiga du/ni är, vad elen kommer att kosta (även i framtiden), vad pelletsen kommer att kosta (även i framtiden) osv. Det är alltså omöjligt att ge et klart och tydligt svar på det hela - men jag skulle tro att energikostnaden kommer att gå ung. jämt ut. Dock ville den vattenburna värmen kännas en del trevligare.

Sedan är det fråga för om pannan måste bytas eller om den kan anpassas så att den fungerar osv. det har jag inte kännedom om. Det finns även värmepumpar som kan ge ut värmen till ett vattenburet system men för att det ska vara ekonomisk försvarbart måste elementen vara av lågtemperatur-typen, detta betyder mycket moderna eller mycket gamla (grovt sett).

Och nej, punkterna var en beskrivning av vilka faktorer som ska tas i aktning, om en säljare rekommenderar en lösning utan att ha tagit reda på dessa punkter kan du/ni vara helt övertygade om att det inte är era behov som är av vikt för säljaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av velund »

Pannan var väl tidigare enighet om att den inte var något att lägga ned tid och pengar på.
Luftvärmepumpar av okänt årtal kan sluta fungera vilken dag som helst och ger ojämn värmefördelning och motverkar inte kallras.
Varken luftvärmepumpar eller luftvattenpumpar fungerar så fort det blir riktig vinter.
Kan ni göra mesta jobbet själv så är väl en begagnad pelletspanna eller en beg. oljepanna med brännare en lösning som inte kostar så mycket men ändå ger rätt billig värme.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av micke_932 »

Vattenburet om du frågar mig, dessutom antar jag att ni får varmvatten från pannan så den måste ju finnas kvar i alla fall eller ersättas med en elektrisk VV-beredare, pannan kan nog vara bra också när värmepumparna inte räcker till.... så om man ändå måste ha pannan så varför inte använda den då.

Jag kan förstå att man satt dit värmepumparna på grund av oljepriset en snabb och lockande lösning.... men det betyder ju inte att den är bra, synd att komma till ett svinkallt rum för att man råkat stänga en dörr.

Om pannan inte används eller används väldigt lite så har du ju alltid risker med fukt i huset, dålig ventilation och om den används men bara lite så kan skorstenen ta stryk.

Tyvärr så kan man inte lita för mycket på vad säljare säger/påstår när det gäller värme så ta allt sådant med en nypa salt (hmm, det gäller nog alla försäljare när jag tänker efter ;o)

Nackdelen med pellets är givetvis att det är ett fast bränsle med dom nackdelar som följer med det, utan stort förråd kan du inte vara borta alltför länge, det kan krångla med stora förråd osv, men med en elpatron i pannan som tar vid om det skulle krisa sig så brukar det inte vara några större problem.

Man ska ju dock vara medveten om behovet av att aska ur pannan och brännaren, värmepumparna är ju bekvämare ur den synpunkten, med pellets krävs det lite pyssel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av velund »

Nu hör det väl till saken att pannan är den "ökända" diommodell som en vanlig pelletsbrännare inte ens går in i. Har sett en likadan panna i grannbyn och den var man bringad att byta ut.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av danei »

Jag skulle bytt panna till en pelletspanna, men behållit värmepumparna. Värmepumparna är under rätt förhållanden billigare i drift. Så kör systemen parallellt när utetemperaturen är lämplig för värmepumparna och stäng av dem om det blir för kallt eller elpriset skenar. Barn är aktiva så de behöver inte varmare än vuxna. Jag har ca18°C hemma och mina barn verkar inte frysa.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av velund »

Javisst. Så länge luftvärmepumparna fungerar så är dom en tillgång!
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av Icecap »

Jag håller med om att LVP fint kan hållas kvar så länge de fungerar! Men de är inget att basera en permanent lösning på och när det blir kallt är det vattenburen värme som gäller.

Och ska man likaväl byta pannan mot en "riktig" är prisskillnaden nog inte så intensiv ändå om man tar en riktig pelletspanna från början.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av ronald »

Är man i faggerna på att köpa hus så tycker jag att en ny pelletspanna,,, ta tex; peltecpannan bara för att... Sprillans ny för 30 papp (med aotosot)...tillkommer brännare förståss..men i husköparstund inte så pjåkigt..

Men använd gärna llvp så långt det går in på höst och vårkanten :wink:

Själv har jag inte dragit igång pellen ännu har ju Kamin och 2m tjocka väggar :P

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det optimala är säkert kombinationen av pellets och luft/luftvärmepumparna.
Men var gränserna går i just ert fall är ju svårt eller närmast omöjligt att veta utan att helt se förutsättningarna..

Vi kör en kombination av just pellets och luft/luftvärmepump (+ braskamin).
Under för- och eftersäsong kör vi med luft/luftvärmepumpen + pellets bara för varmvatten.
När det blir minusgrader så orkar den inte och pelletsen får tillföra även värme.

Uppvärmningen av 200m² en vinter som ex. den rejält kalla 2010-11 är inte gratis.
Sedan gäller det en individuell balans mellan komfort respektive kostnad.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av Jonas O »

Jag hade alla gånger försökt få till en pelletsbrännare till bef panna eller en ny panna med anpassad pelletsbrännare.

Att bara ha luft/luft till uppvärmning röstar jag bort!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
varme
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 06:23

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av varme »

Helautomatiska pelletspannor bör sammankalla samma ideologi oljepanna;

Få mer pelletspanna stockholm » information från

Vill du göra reklam så finns det ett speciellt ämne enbart för detta "Marknadsföring & erbjudanden". Vänligen posta där. Reklam bland inläggen stämmer inte med forumets regler. / Roli moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Känner mig förvirrad, pellets eller luft/luft värmepump?

Inlägg av André »

Nått pelletsalternativ till det vattenburna men låt L/L pumparna vara som dom är, Skaffa shuntstyrning om det inte finns med innegivare i rum som inte värms av L/L pumparna sedan bra termostater i rum som värms av pumparna så kommer det sköta sej av sej själv.. Radiatortermostaterna öppnar om inte pumpen klarar att hålla varmt o en L/LVP är billigare än pellets iaf ner till ca -20°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar