Men exakt vilka funktioner som kommer "med" i grundprogrammeringen är inte fastställd än.
Min grundtanke var att det ska finnas möjlighet att ställa de 8 möjliga utgångar på ett sätt som ger 8 st termostatfunktioner. Detta betyder att utgång <valfri> ska slå på när sensor <valfri> når <ställbar>°C eller under och slå av när sensor <valfri> når <ställbar>°C eller över.
Detta betyder att alla sensorernas värden kan användas fritt, samma sensor kan användas till fler olika punkter, start, stopp eller inte alls.
En annan idé jag hade var att utgång <valfri> ska kunde ställas till att jämföra sensor <valfri> med sensor <valfri men någon annan> och om den ena är högre än den andra ska utgången aktiveras, är det inte så ska den slås av. Evt. kan man införa en hysteres på den funktion också.
Sedan kom det upp med shuntstyrning som styrs av två reläer, alltså bör jag lägga till en möjlighet för detta. Det blir väl i all enkelhet en PI-styrning där man kan ställa pulsbredd, uppdateringshastighet, måltemperatur osv. och detta måste då gälla att man kan välja upp till 4 av sådana funktioner, detta vill då totalt ge 8 utgångar ju.
Och det ska vara så att alla utgångar kan styras på det sätt man behöver! Man kan alltså ha 6 termostatfunktioner och en shuntfunktion om man vill, alltså blanda som man vill om bara inte en utgång redan är upptagen.
Ytterligare skulle jag gärna vilja ge varje sensor ett namn och det samma med utgången, då kan man enklare se i displayen att "Pann.temp." är xx°C istället för "Sensor 3: xx°C" och sedan undra över vad f** sensor 3 nu är...
Slavpanelen var det ja... Jag har tänkt till lite med den och insett att jag kanske borde tänka lite om där. I annan anledning behöver jag en lös display med folie knappsats på (4 knappar), därför har jag kommit fram till att jag istället konsekvent sätter dit en RS485-port och då kan man koppla på en eller fler display som man vill!
Då kan man alltså montera styrenheten i en låda där den sitter bra till och sedan dra ett billigt kabel (TP-kabel fungerar ypperligt) till displayen som då kan sitta ett (eller fler) lämpligt(/lämpliga) ställe(/ställen). Eller man kan välja att inte ha display/knappsats alls.
Och Google kan helt säkert ge svar på vad "Raspberry Pi" är för något men i essens är det en billig PC som kan köra Linux. Och ja, det är för avancerade användare! Det är HDMI-utgång till bildskärm, USB-anslutning till t-bord, mus osv. samt LAN-anslutning. Alltså en hel PC - om än inte blixten själv.
LAN-kontakt på en termostatenhet känns ganska mycket överkurs men vill man vara avancerat kan man definitivt koppla in termostatmodulen till den seriella porten på en Raspberry Pi och då aktivera termostatmodulens mjukvara till att bara rapportera värden och sedan slå på/av utgångarna enl. de kommandon som kommer från den seriella porten, på det vis kan Raspberry Pi'en styra allting, vara on-line på nätet osv. Och det blir billigare än att montera ett LAN-till-seriell modul.