Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
Visst går det att koppla till en kenjon ugn(med alla nackdelar) eller dyl, och elda ved. Om man har bra vedtillgång.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Prima virke
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis 26 jun, 2012 12:33
- Ort: Arvaby, Örebro
- Kontakt:
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
Sådärja. Kopplade in en Janfire flex a som jag köpte beg av en trevlig herre här på forat. Verkar funka fint. Jag tyckte att skorstenspipan såg lite tråkig ut så jag glidgjöt den också för några veckor sen(förvånansvärt enkelt GDS projekt)
Ja, då är man med i pelletsgänget då. Är det något speciellt man ska kolla efter när man askar ur första gången? färg på avlagringar ock sånt? Jag har ju bara kopplat in den och den verkar gå men inställningar kanske bör göras. hur mäter jag rökgastemp? med vad?
tack för tipsen!
Ja, då är man med i pelletsgänget då. Är det något speciellt man ska kolla efter när man askar ur första gången? färg på avlagringar ock sånt? Jag har ju bara kopplat in den och den verkar gå men inställningar kanske bör göras. hur mäter jag rökgastemp? med vad?
tack för tipsen!

www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
Välkommen i gänget. Det verkar som SVEP börjar tappa terräng till förmån för bioenergi nu
Det du kan se efter vid första uraskningen är att askan är jämn utan för mycket oförbrända pellets. En och annan kan förekomma, men i huvudregel skall askan vara ljus grå eller ljus brun - det beror på vad för råvara pelletsen är gjort av. Svensk pellets är gjort på en blandning av träavfall som i all huvudsak består av gran och tall. Det varierar dock en del i hur pelletsen framställs: Hårdhet, malningsgrad på råvaran, torkningsprocess mm så att färgen på askan kommer variera.
Janfire Flex A saknar autouraskning, så brännarkoppen skall rengöras efter varje eldat veckoförråd om 300 liter (11 - 12 säckar). Det som är speciellt viktigt med Flex A är att se efter att lufthålen i rostret är öppna och se efter så det är rent i botten av brännarkoppen innan rostret återmonteras. Ju mer noggrann du är med underhållet, ju mindre problem blir det med driften. Jag har en anläggning som en del har sågat sönder och samman, men på grund utav att jag är noggrann med underhållet, så går den bra ändå (peppar peppar ta i trä och allt det där). Kom ihåg den gamla amerikanska devisen: Det är inte vad du har, det är hur du använder det.
Passa gärna på att lägga in lite data om vad du har för panna och pelletsförråd i profilen. Länken till segelflyget kan du lägga under en knapp som hamnar bredvid knappen för PM - personligt meddelande.
Rökgastemperaturen mäter du med en rökgastermometer som du kan montera på rökröret ut från pannan och då lämpligen FÖRE dragregulatorn.
Hoppas detta var lite till hjälp. Lycka till med pelletseldningen.

Det du kan se efter vid första uraskningen är att askan är jämn utan för mycket oförbrända pellets. En och annan kan förekomma, men i huvudregel skall askan vara ljus grå eller ljus brun - det beror på vad för råvara pelletsen är gjort av. Svensk pellets är gjort på en blandning av träavfall som i all huvudsak består av gran och tall. Det varierar dock en del i hur pelletsen framställs: Hårdhet, malningsgrad på råvaran, torkningsprocess mm så att färgen på askan kommer variera.
Janfire Flex A saknar autouraskning, så brännarkoppen skall rengöras efter varje eldat veckoförråd om 300 liter (11 - 12 säckar). Det som är speciellt viktigt med Flex A är att se efter att lufthålen i rostret är öppna och se efter så det är rent i botten av brännarkoppen innan rostret återmonteras. Ju mer noggrann du är med underhållet, ju mindre problem blir det med driften. Jag har en anläggning som en del har sågat sönder och samman, men på grund utav att jag är noggrann med underhållet, så går den bra ändå (peppar peppar ta i trä och allt det där). Kom ihåg den gamla amerikanska devisen: Det är inte vad du har, det är hur du använder det.
Passa gärna på att lägga in lite data om vad du har för panna och pelletsförråd i profilen. Länken till segelflyget kan du lägga under en knapp som hamnar bredvid knappen för PM - personligt meddelande.

Rökgastemperaturen mäter du med en rökgastermometer som du kan montera på rökröret ut från pannan och då lämpligen FÖRE dragregulatorn.
Hoppas detta var lite till hjälp. Lycka till med pelletseldningen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Prima virke
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis 26 jun, 2012 12:33
- Ort: Arvaby, Örebro
- Kontakt:
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
Tack. Noggrann rengöring och färgkoll på askan. Ska bli. Dragbegränsare ja... jo, jag fick med en fin sådan också bara att jag inte riktigt vet var jag ska sätta den. i någon av luckorna på pannan via modifiering eller kanske sotluckan på skorstenen (via modifiering) är vad som står till buds... kommer saker och ting bli markant mkt sämre utan? Vill sotaren veta? Ang. min glidgjutning och brännarinstallation så var han nöjd med att vi diskuterade(över telefon) hur jag hade gjort och vilken panna jag hade samt ett litet tal om vikten av att aska ur.
Jag kommer inte åt rökgasröret. Dock har jag en sotlucka nära pannan(ca 30cm) Ungnstermometer i sotluckan?
MVH
Christian

Jag kommer inte åt rökgasröret. Dock har jag en sotlucka nära pannan(ca 30cm) Ungnstermometer i sotluckan?
MVH
Christian
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
För att få stabil drift är en dragbegränsare viktig! Du har redan fått en med och är den rätt dimensionerat (typ inte Tigex 25) bör du montera den snarast, i annat fall kommer justeringar bara att fungera just under de förhållanden som finns då man justerar.
Den ska monteras så nära rökgasröret som <praktisk möjligt>.
Rökgastemperaturen mäts så nära utloppet av rökgaser från pannan som möjligt - men alltid innan en dragbegränsare.
Den ska monteras så nära rökgasröret som <praktisk möjligt>.
Rökgastemperaturen mäts så nära utloppet av rökgaser från pannan som möjligt - men alltid innan en dragbegränsare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
Rökgasröret på en CTC 265 skall ju sitta rätt så tillgängeligt så att man kommer åt att sota det och sota även den korta rökgaskanalen som går från fastbränsledelen upp till rökgasröret. Skulle du kunna lägga upp en bild på hur det ser ut, så är jag säker på att någon av "gubarna" här inne skulle kunna föreslå en lösning.Segelflygarn skrev:Jag kommer inte åt rökgasröret. Dock har jag en sotlucka nära pannan(ca 30cm) Ungnstermometer i sotluckan?
MVH
Christian

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Prima virke
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis 26 jun, 2012 12:33
- Ort: Arvaby, Örebro
- Kontakt:
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
Ja, lite fler tankar:
Jag tänkte sätta in dragbegränsaren(KW typ 012) idag i sotluckan som sitter ca 30-40cm från pannanslutningen. Saken är den att den kommer att luta lite nedåt (ca 20 grader) kommer detta att inverka menligt på funktionen? Skorstenen är 7 m hög och kanalen har måtten ca 120*120mm så det borde väl bli bra?
Jag har gjort av med mer än en säck om dagen visserligen har jag ganska kort tid att räkna statistik på...men jag har bara ca 18grader inne och huset är mikroskopiskt.
När jag ansträngde mig insåg jag att jag hade längre armar än jag trodde och kunde komma år rökröret från utsidan, skruva bort en liten mutter och mäta rökgastemp med stektermometer. först går den upp till 300grader för att sedan sjunka och hamna på 190-200grader. bra? jag kör på läge 1. hur är det? borde jag köra på ett högre effekt läge 2 eller 3(om man vill ha underhållsfyr)
'
Tillslagstid...Jag har hört att fläkten ska blåsa ut i 10 minuter innan tändning men min går i minst 30minuter. känns som om man drar ut mycket varmluft i onödan (och kyler insidan av pannan?). hur justerar man detta?
Askan är grå och inga oförbrända pellets i askutrymmet.
Jag har även litet intervall på termostaten mellan ca 65-70 grader vilket gör att brännaren går ofta. Jag försöker justera detta men termostaten är gammal och vi får se hur den reagerar på mina ömma vridningar. Kan man generellt säga att det är bättre med lite större intervall?
Tack som tusan för all hjälp!
/christian
Jag tänkte sätta in dragbegränsaren(KW typ 012) idag i sotluckan som sitter ca 30-40cm från pannanslutningen. Saken är den att den kommer att luta lite nedåt (ca 20 grader) kommer detta att inverka menligt på funktionen? Skorstenen är 7 m hög och kanalen har måtten ca 120*120mm så det borde väl bli bra?
Jag har gjort av med mer än en säck om dagen visserligen har jag ganska kort tid att räkna statistik på...men jag har bara ca 18grader inne och huset är mikroskopiskt.

När jag ansträngde mig insåg jag att jag hade längre armar än jag trodde och kunde komma år rökröret från utsidan, skruva bort en liten mutter och mäta rökgastemp med stektermometer. först går den upp till 300grader för att sedan sjunka och hamna på 190-200grader. bra? jag kör på läge 1. hur är det? borde jag köra på ett högre effekt läge 2 eller 3(om man vill ha underhållsfyr)
'
Tillslagstid...Jag har hört att fläkten ska blåsa ut i 10 minuter innan tändning men min går i minst 30minuter. känns som om man drar ut mycket varmluft i onödan (och kyler insidan av pannan?). hur justerar man detta?
Askan är grå och inga oförbrända pellets i askutrymmet.
Jag har även litet intervall på termostaten mellan ca 65-70 grader vilket gör att brännaren går ofta. Jag försöker justera detta men termostaten är gammal och vi får se hur den reagerar på mina ömma vridningar. Kan man generellt säga att det är bättre med lite större intervall?
Tack som tusan för all hjälp!
/christian
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
När brännaren kör lång tid innan start är det för att tiden sedan stoppet har varit under en viss tid, då vill den vara säker på att alla glöder är borta, detta för att undvika rökgasexplosioner. Kylningen det ger är försumbar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
Försök att komma ned på lägre effekt så sparar du pellets. Räcker om man har 150 grader i rökgastemperatur för den pannan. Om nu våra pannor är lika.
Icecap har gjort grundliga studier i detta ämne som nu ledit till mindre pelletsförbrukning hos mig.
Har nitat på en rostfri plåt över några av hålen i rostret så brännaren går bra också i effekter kring 9-10 kW
Din dragbegränsare måste monteras lodrätt om den ska ge rätt utslag. Jag har min KW SID 012 i sotluckan på skorsten och det fungerar bra.
Termostaten på den här pannan har för låg hysteres. Enklast är att på en gång skaffa en brännare med egen inbyggd termostat Men annars får man göra någon åtgärd.
Här är en för 12 grader kopplingsdifferens. Fäste G15 tror jag är det som sitter på pannan.
http://www.billigtvvs.se/produkter/280/ ... -9095c-r15
Vill man ha ställbar hysteres så är det ekontroll.com TK1A som gäller och ett pris kring 1600.
Icecap har gjort grundliga studier i detta ämne som nu ledit till mindre pelletsförbrukning hos mig.

Har nitat på en rostfri plåt över några av hålen i rostret så brännaren går bra också i effekter kring 9-10 kW
Din dragbegränsare måste monteras lodrätt om den ska ge rätt utslag. Jag har min KW SID 012 i sotluckan på skorsten och det fungerar bra.
Termostaten på den här pannan har för låg hysteres. Enklast är att på en gång skaffa en brännare med egen inbyggd termostat Men annars får man göra någon åtgärd.
Här är en för 12 grader kopplingsdifferens. Fäste G15 tror jag är det som sitter på pannan.
http://www.billigtvvs.se/produkter/280/ ... -9095c-r15
Vill man ha ställbar hysteres så är det ekontroll.com TK1A som gäller och ett pris kring 1600.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Re: Nybörjare, vad ska jag välja och tänka på.
Eller bygga en egen termostat med hållkrets av den befintliga plus ytterligare en termostat och ett relä. Kretsschema finns på forumet, sök på hållkrets
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.