Tjuvdrag
Tjuvdrag
Har märkt att när brännaren står still drar det in luft genom fläkten. Då kyls ju pannan av lite. Enligt rökgastempmätaren ligget "utluften" på 70grader.. Någon brännare som har nån typ av "ventil" eller draglucka som stängs när brännaren brunnit klart? Vill ju behålla värmen i pannan så länge det går.
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85
-
- Lärjunge!
Re: Tjuvdrag
Fy då... På min nuvarande panna visar den mellan 35 och 40 grader då alla spjäll är stängda. Oljebrännaren har sk. automatiskt luftspjäll som sluter tätt då den inte arbetarNetman skrev:Enligt rökgastempmätaren ligget "utluften" på 70grader
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Automatspjäll fungerar på oljebrännare men är inte bra för pelletsbrännare. När de stannar finns det oftast oförbränt material och glöd kvar och stänger man då luftspjälet så kan man råka ut för otrevligheter som denna http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1704.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Motdragslucka
Hejsan
Värmebaronen sa till mig på villamässan att jag borde sätta dit en motdragslucka för att förhindra att tjuvluft drar genom pannan.
Kruxet är bara det som händer med rökgastemperaturen när pannan går...
/Thomas
Värmebaronen sa till mig på villamässan att jag borde sätta dit en motdragslucka för att förhindra att tjuvluft drar genom pannan.
/Thomas
Re: Motdragslucka
ingen fara då du späder på med torr luft som torkar ut pipan.thomasx skrev:Hejsan
/Thomas
vanligtvis skall man ha min 70-80° 1m från toppen men har du draglucka så kan du gå lägre.
bara att köra och titta ned i toppen

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

- Stugsittaren
- Pannrumstomte!