Många har drifts-/uppstartsproblem

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Många har drifts-/uppstartsproblem

Inlägg av bergatorparen »

Jag har märkt mig en sak: För närvarande har jag varit inom 2 Janfire och 1 PellX som uppvisar samma problem: Uppstartssvårigheter och driftsavbrott. Alla brännarna har gått mer eller mindre klockrent under lång tid, så här är utmaningen: Se bort ifrån brännarfabrikaten, och se på de övriga faktorerna:
  • Vädret
    Pelletsen
    Skorstenen
    Fukt
    Gemensamma Nämnare
Om vi kunde isolera den ena faktorn som är återkommande, så kanske vi skulle kunna lösa problemet åt alla som just nu har krångel. Det som väckte min misstanke är att just vädret i år, har varit något alldeles speciellt - kan det ha påverkat? Jag ger inte mer än så. Hansken är kastat och alla som vill försöka hitta lösningen, är välkomna att deltaga.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lange02
Entusiast!

Re: Många har drifts-/uppstartsproblem

Inlägg av lange02 »

Förändrad pelletssort kanske i kombination med spån i förrådet är mitt tips.
Brännare som är i stort sett omöjliga att justera in någorlunda för en lekman förblir vid det gamla tills parametrarna har ändrat sig så mycket att problem uppstår.
Ser inga som har problem med moderna brännare.

Väder, vind, skorstenar och fukt tror jag man kan utesluta som felorsak.
Smutsiga fläktblad kan vara en orsak till att känsliga brännare får driftproblem.
Gamla styrkort kan också bidra till problemen. Komponenter kan ha åldrats.Speciellt om man sätter effektmotstånd och kondensatorer ingående i analog styrning intill varandra som lär ha förekommit.

Styrkortet i min brännare saknar sådana bottennapp men ett pris på 2200 för nytt styrkort är ändå rätt mycket.
Drömmer därför om att anpassa en PLC styrning till min brännare. En PLC är tillverkad i många tiotusentals exemplar och går princip aldrig sönder. Skulle inte gå att sälja ett fabrikat av PLC om apparaterna gick sönder.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag tror inte nån brännare ger exakt mängd pellets. Så det gäller att vara rätt i toleranserna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Nu har jag i alla fall jag hittat mitt problem med drift/uppstartsproblem!!! Har haft problem till och från i ca 2 månader.

När jag vid ett sotningstillfälle i somras flyttade jag undan matarskruven för att komma åt bättre, och när jag sedan skulle hänga tillbaka den med kedjan i taket så hängde jag den högre upp än tidigare så det vart brantare stigning på skruven. Det räckte med ca 2-3 cm för att den skulle krångla till och från nästan varje dag med stopp som följd. Sänkte den för 3veckor sen och har inte haft problem sen dess :D

Det här hade i och för sig inget med Vädret, Pelletsen, Skorstenen eller Fukt att göra,
men kan vara väl värt att tänka på när man rengör skruven eller liknande. Det behövs ju så lite som någon någon centimeter bara, för att hela anläggningen ska krångla
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Vad gäller just Janfire så finns det inte längre några nya analoga flex-A.
Jag gissar att de sista analoga som sålts redan legat en tid, ännu fler år har de styrboxar som bytts på garantin (som legat i servicepersonernas förråd).
Ännu har jag inte läst om krångel med den digitala flex-styrboxen, men det skall väl komma med tiden...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Jag tror också att egentligen har hela problemet med brännarinställnigar att göra.
Som tidigare sagts. Brännare med digital fininställnig av matningen kan lätt anpassas till en ny pelletssort eller en ny placering av förråd och matningsskruv. En anteckningsbok i pannrummet behövs där man skriver upp sin verkliga matning när brännaren är rätt justerad. Samlas det mer spån i förrådet? Bara mär upp den verkliga matningen och kompensera med motsvarande ändring på PLC:n.

Vi som har äldre brännare får jobba mer. gör vi inte det blir det stopp.
Konstruktionsmissar som dåligt tändsystem på Pellx och avsaknad av fotocell som ser om det brinner på gamla Janfire FlexA bidrar också.

Gamla styrkort som problemorsak? Tre av fyra iwaboägare jag känner har fått byta styrkortet men då har det blivit totalstopp på en gång. Allt talar för att brännare med PLC styrnig i längden blir billigare för användaren.

En blick på Blocket ger klart en antydan om vilka brännare folk vill bli av med. De har ledsnat på problemen med stopp och dyra installatörsbesök och väljer nytt värmesystem eller annan brännare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det som väckte min misstanke är att just vädret i år, har varit något alldeles speciellt - kan det ha påverkat?
Helt klart, ja.

Trevligt att se att du är tilbaka med dina kunskaper, Bergatorperen.

Hösten 2008 fick jag telefon från två av mina bulkförrådskunder - matning strulade med valvning. Samtidigt strulade min egen matning, också valvning. Alla bulkförråd hade fungerat hela vintern före detta utan stopp.
Efter lite koll, förstod jag att vi alla hade samma leverans av pellets, även från samma last och samma dag på samma bulkbil, detta levererat ett år i förvägen. Kollade alla förråd och fann ut att det fattades ventilation i alla förråd genom sommaren. På denna tiden tar luften till sig mycket fukt och det släpper ut om natten när källaren kyls. Man kan ju inte se detta på pelletsen men rasvinkel ändrar sig.

Segregeringseffekten i pellets/spån gör att sista tredjedel med pellets i silo innehåller mycket spån. Spånet är specielt utsatt för fuktighet och förvärrar situationen avsevärt om den ligger i silo genom sommaren. Pellets är en färskvara.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Tack, Rol-bi.
Det var just detta jag misstänkte, och därför lade jag upp denna tråd så att alla skulle kunna komma med sina inspel och vädra sina misstankar och observationer :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Ja gräver man ned pelletsförråd under jord så får man kondensfukt och så småningom fuktig pellets som inte matar bra. Men det problemet uppstår oavsett vilket väder man har. Hur många i sverige har grävt ned pelletsförrådet under jord?
Är det någon av dem som fått driftproblem i gamla brännare som haft pellets nedgrävd under jord?

Kan gott tänka mig att det blir driftproblem när skorstenen stått oeldad en sommar och man startar brännaren.
Men annars tror jag inte man ska skylla tekniska problem på vädret.
Bristande underhåll av pelletsanläggningen skulle jag sätta som första orsak till problemen. Man har inte regelbundet mätt upp skruvmatningen och justerat brännarens matningstid så det blir samma effekt på väldigt lång tid utan bara eldat på. Spån i förrådet eller annan pelletssort kan förändra matningen mer än man tror.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Jag är en utav de som gnällt väldigt mycket och haft stora problem men problemet var ganska enkelt, chipet var (helt plötsligt...?) för gammalt, alternativt så hade det gått sönder. Så byte från v7.0 till v7.5 fixade biffen. Nu går brännaren som en klocka. Så om någon med en px-brännare har liknande problem, det är inte dyrt att testa att byta chip, 350:-...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

JensH:

Om du fyller i din profil med uppgifter om brännare och panna så blir det lättare för andra som läser dina inlägg att hänga med. Dvs förstå vilken brännare det gäller (nu står det i just detta inlägg vilken brännare som gäller men inte i alla inlägg, vilket profiluppgifterna råder bot på). :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Bu hu kanske dax att uppgradera igen :-C
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar