justering av brännare vid montering av dragbegränsare
justering av brännare vid montering av dragbegränsare
Jag undrar om jag måste justera brännarens inställningar, och eventuellt kanske ta hit service personal som gör rökgasmätningar, om jag monterar en dragbegränsare på min panna
Tyvärr har jag inte någon dragbegränsare ännu, men förstått vikten av att ha en.

Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Re: justering av brännare vid montering av dragbegränsare
Du måste inte göra justering men vill du ha en korekt förbränning så bör du göra en justering efter montering av dragbegränsaren
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Vad ska man ha för dragbegränsare mån tro, ska sitta på en CTC 1100 Economy från -95, med en Iwabo. S1X brännare. 7,5 meter 100 mm slang i skorstenen. Jag måste även fixa ett special fäste på rökröret. Det ser lite specielt ut på min. Jag har då aldrig sett något liknande.
Jag lägger upp en bild på rökröret i eftermiddag så kanske någon kan komma med ett förslag på hur jag ska gå till väga!!
Jag lägger upp en bild på rökröret i eftermiddag så kanske någon kan komma med ett förslag på hur jag ska gå till väga!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
Ta kontakt med olle45 här på forumet så kan han hjälpa dig med vilken dragbegränsare som passar ditt system
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Så här ser i alla fall rökröret ut, fattar inte riktigt hur eller var den ska sitta liksom. Men det borde ju gå att ersätta det sneda runda sotnings locket mot något annat lock som man monterar dragluckan på. Det måste ju fortsätta ett rör utåt höger så det blir ett T kors
Eller är jag helt ute och cyklar

Ha mått på det och kontakta Olle45, han kan ganska säkert hjälpa till med rätt lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Har du en vanlig sotlucka i skorstenen är det kanske enklast sätta dit en KW SID 012 med adapter för sotluckan.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... group=2000
http://www.transtemper.se/newlook/index ... group=2000
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.