Jahapp då hade flamvakten löst ut och kära brännaren vägrar starta normalt. Gissar på spiralen. Den löste visserligen ut när jag tände manuellt nyss också men det tar jag som ren otur(än så länge för nu går den) Hur är det med m-läget? bara att köra på det tills jag fått tag på en ny spiral? kommer att ta några dagar innan jag är hemma mer än en timme i sträck. men ska vara ok att köra på ett tag?
kul att komma hem till ett hus som håller +9grader
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Det är detta som läge "M" är avsett för. I läge "M" med gamla databoxen går brännaren på 12 kW och med underhållsfyr utan tidsbegränsning för termostatfrånslag, med nya boxen samma sak, men med 15 kW. Risken är bara elavbrott för då stannar det hela - givetvis. Annars är det helt okej att köra läge "M" tills du får ny tändspiral
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bara så vi är på samma sidan i boken: Flamvakten tror att brännaren har slocknat och slår ifrån så brännaren stannar?
Detta är en enkel, billig manick, så skaffa en ny, den kostar bara 125 kronor hos Eldkraft, så skall du se att brännaren kommer gå som smord i vinter. Liten tuva stjälper inte sällan stort lass. Jag håller tummarna för att detta löser sig. Det finns knappt något som är värre än att värmen inte fungerar.
Larm för flamvakt betyder att elden har slocknat när den skulle vara "vid liv". Detta kan orsakas av lite olika saker:
* Trasig flamvaktstermostat. Byt då termostat.
* För högt drag vilket bränner ut pelletsen i högre takt an den matas in. Skaffa dragbegränsare då! (Skaffa alltid dragbegränsare!)
* För låg dosering pga. mekaniska problem. Kan vara lager i internskruven, kan vara fel på doseringsmotorn, kan vara fel på doseringsmotorns driftkondensator. Felsök och bytt felaktig del.
I alla fall är dragbegränsare ett "måste".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det som hände var att jag hade varit borta över helgen när jag kom tillbaka så larmade det för flamvakt. Jag gjorde startförsök efter att kollat att det låg rikligt med p i koppen. Lampan för sapiralen lös(grönt) men tändning skedde inte. Inte ett liv. Spiralen var inte ens jummen när jag kollade ganska så snart efteråt. Flamvaktslarm. Sen körde jag på m-läget och efter ca 30min så löste fvakten igen. Ny start (manuell) och nu löste vakten ganska direkt. Pellets fanns i koppen och dragbegränsare likaså.
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Startspiralen verkar ju vara trasig helt enkelt. Kan ju även vara säkringen eller TRIAC'en men själva värmespiralen brukar ju vara den första att misstänka.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ja, det löste sig med ny spiral och ny rosterplåt. Gamla pålåten såg fin ut för en månad sen men var totalt sprucken överallt nu. ibland går det fort...
eldkraft var grymt snabba.
verkar vara ett bra ställe att handla på.
tack för hjälpen alla.
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)