Internskruven matar på pellets vid 'FEL startsekvens'

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MagKas
Frö

Internskruven matar på pellets vid 'FEL startsekvens'

Inlägg av MagKas »

Har en Focus PE-20 panna med Janfire NH brännare från 2009. Elspiralen gick sönder i söndags och har försökt med manuell tändning sedan dess.
När jag väl fått igång brännaren (krävs alltid två försök) värmer den upp pannan till önskad temp och går över till underhållsfyr. När brännaren sedan behöver komma igång igen blir det problem. Brännaren startar med uppvärming fas 1 och sedan fas 2.

Fas 2 tar tydligen för lång tid (ska kolla upp tempgivaren på brännarkoppen när jag ska byta elspiralen) vilket gör att brännaren anger 'FEL Startsekvens'. Och DÅ skulle jag tycka att brännaren skulle vänta tills någon försöker åtgärda felet och trycker på On/Off knappen för att försöka igen. MEN det som händer så fort felmeddelandet dyker upp är att internskruven börjar mata på pellets och verkar aldrig stoppa. Brännarkoppen fylls, fallschaktet fylls och gör att skruven börjar packa pelletsen längst upp i fallschaktet vilket till slut leder till att internskruven inte kan röra sig längre och då stängs den av.

Konsekvensen är ju att lågan/glöden i brännarkoppen begrävs i en massa pellets vilket har lett till några gengasexplosioner :bom: (fy vad jag skrämdes!).

Frågan är nu:
Är det någon som känner igen detta? Skulle nästan säga att det är en bugg i brännarstyrningen: internskruven ska väl aldrig börja snurra när lampan lyser röd och skärmen visar FEL, eller hur??

Tacksamt för alla reaktioner. Har förresten fått väldigt bra hjälp hittills via mejl av Bill Ragsdale på Pelletscenter Skåne :thumleft:

Magnus
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Internskruven matar på pellets vid 'FEL startsekvens'

Inlägg av Icecap »

Du behöver få uppdaterat programvaran!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MagKas
Frö

Inlägg av MagKas »

Hej Icecap, tack för svaret!

Ditt svar lutar nog åt att det är ett fel i styrningprogrammet någonstans eller hur? Ser att du jobbar med utvecklingen av styrningen till just denna brännare, så du borde ju veta.

Hur får jag en uppdatering då? Kan man göra det själv? Om inte, går det på garanti då? Borde det ju göra om det handlar om ett programfel tycker jag :) .

Tror jag har 2.21 nu men kommer inte riktigt ihåg. Vilken version ska jag ha då?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag menar inte att det finns programfel, vad jag vet är alla officiellt släppta versioner säkra, testade är de i alla fall. Du kan inte uppdatera själv - eller jo, det kan du rent teoretisk, dock ska du dels skaffa rätt program för att lägga in programmet och dels ska du ha tag på programfilen.

Hade jag varit dig hade jag avtalat med ÅF efter att ha förklarat problemet och då tagit med brännaren dit så de kan ladda in programmet, det ska gå på en kick. Vill du ha det till att gå snabbt är det en bra idé att ta av kåpan innan. Då släpper du vänta, betala besöksavgift osv. (om de går med på det)

Det som kan ha hänt är att det kan ha uppstått ett programfel pga. en urladdning i programminnet men exakt orsak är omöjlig att svara på.
Är inte PK!
MagKas
Frö

Inlägg av MagKas »

Ska kolla med ÅF vilken version som är senaste (har 1.22 nu) och ber de att uppdatera om det behövs.

Har precis bytt elspiralen (vilken var helt 'spräckt' på flera ställen) och upptäckte även att tempgivaren på baksidan av brännarkoppen hade gått av. Det förklarar ju i alla fall varför jag fick 'FEL Startsekvens' hela tiden. Lite märkligt bara att dessa två saker gick sönder samtidigt... :roll:

Så nu blir det att beställa en ny brännarkopp med den nya tempgivaren. Brännarkoppen var ganska sönderbränd ändå, finns typ stora hål i delen närmast pannan. Har nog blivit för varmt kanske pga den falerande tempgivaren?

Lyckades i alla fall sätta fast tempgivaren tillfälligt så nu fungerar brännaren igen.

Tack för hjälpen, Icecap!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1,22 är en gammal version!
Är inte PK!
Skriv svar