Pannan vibrerar och låter illa!

Skriv svar
Anders_69
Frö

Pannan vibrerar och låter illa!

Inlägg av Anders_69 »

Hej alla!

Jag har använt en Ecotec A4 i min Eryl DP panna i minst 5 år. Skulle tippa närmare 7 men vem håller koll på tiden när man själv bara blir yngre och yngre ; )

Var medlem på forumet i början men då allt fungerat så smärtfritt under åren, så när som byte av någon motor och fläkt samt glödtändare, så har jag inte varit direkt aktiv.

Gjorde min årliga stora rengöring av panna och brännare för ungefär 2 veckor sedan och bytte samtidigt till Laxå pellets och har efter det haft ett intressantproblem. Jag använde tidigare pellets från Stora Enso utan att dom här problemen uppstod.

Då till det som händer! Pannan går som om den vore på steroider! Värmer bra och tänder felfritt men när den går är det som om hela pannan rister till. Jag känner inga vibrationer i själva pannan men det känns som om den drar för mycket luft och det blir en ”reamotor” effekt genom pannan.

Jag har kollat motdragsluckan och sotat denna. Provat att justera spjället i rökkanalen då jag var rädd att den hade öppnats vid min rengöring. Har kollat skorstenen från taket.

Är det någon som har några kloka idéer på vad det kan vara?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Pannan vibrerar och låter illa!

Inlägg av bergatorparen »

Kanske en dum fråga, men: Har du kollat så alla luckor är täta? Därnäst: Laxå pellets har lite andra förbränningsegenskaper än Stora Enso, så brännaren kanske behöver en justering? Jag har provat på lite Stora Enso, och fick justera om brännaren rätt mycket för att det skulle fungera bra. Stora Enso pellarna är rätt så hårda, vilket gör att man måste dra ner matningen avsevärt. Laxå vill jag minnas är lite mindre hårda, något som ger kortare brinntid och därmed behövs högre matningsfrekvens. Detta gör att går du från SE till Laxå så måste matningen ökas - jag törs inte säga hur mycket, men tillräckligt för att du skall få tyst på "reamotorn". Bästa sättet att justera är att lämna fläkten i fred, men justera matningen långsamt tills synlig rök såvitt börjar visas när du kikar in i dragregulatorn, sedan drar du ner matningen tills den synliga röken precis upphör. Detta är det bästa jag kan komma på :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar