Tips var vinner jag mest på att elda?
Re: Tips var vinner jag mest på att elda?
Självklart gjorde han en hel analys.
Han kallar sig mr Pellso eller något liknande och efter vad jag har hört e han duktig
Han kallar sig mr Pellso eller något liknande och efter vad jag har hört e han duktig
Hejsan. Nu har jag mätt 16.94 kw blev resultatet.
Mycket?
Jag har också hittat original ritningar på brännaren.
Hoppas någon kan hjälpa mig nu.
http://www.ladda-upp.com/bilder/77066/pelle
http://www.ladda-upp.com/bilder/77065/pellets
Mycket?
Jag har också hittat original ritningar på brännaren.
Hoppas någon kan hjälpa mig nu.
http://www.ladda-upp.com/bilder/77066/pelle
http://www.ladda-upp.com/bilder/77065/pellets
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Med den konstruktion denna panna har, så får du bästa eldningsresultat från oljeluckan. Kring 17 kW är okej. Brännaren sitter rätt där den sitter, och effekten är snudd på lagom. 1 säck om dagen är inte alldeles fel. Det innebär att du har 1 pall i 52 dagar. Jag har sett värre. Detta är en gammal kombipanna, så den kommer aldrig kunna prestera lika bra som modernare pannor gör - men med det sagt: Enklaste sättet att få ner pelletsförbrukningen är att installera en shuntstyrning om du inte redan har en. Sedan är det viktigt att alla fönster är täta så man begränsar kallras, samt att man kanske vrider ner värmen i rum man sällan vistas i. Bara några billiga knep som jag använder mig utav för att snåla med pellarna 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Okej.Nu är jag helt ny som sagt på detta och säger inte att jag kan detta bättre än er.
Jag köpte som termometer idag som "NI " Rekommenderade på clasolsson. 325grader ligger röktempen på.
lite väl mycket?
Kollar man på första bilden på hur röken går. Så ser jag att det nästan e längre väg för röken att gå via vedluckan än oljekanalen. Samt att ifrån vedluckan mot skorstenen finns en "plåt" som man kan hänga dit för att bromsa upp röken?! Tänk på att jag har Skorstenen i mitten ner mot golvet och inte uppåt som ena bilden visar,
kan det inte va som Icecap skrev?!
Icecap » tor 08 nov, 2012 10:05
Min panna är en annan men inte heller sinnessjukt effektiv. Jag har via idogt testande insett att all effekt över 12kW är mer eller mindre bortkastat varför jag kör på så låg effekt som det bara går.
Mvh
Jag köpte som termometer idag som "NI " Rekommenderade på clasolsson. 325grader ligger röktempen på.
lite väl mycket?
Kollar man på första bilden på hur röken går. Så ser jag att det nästan e längre väg för röken att gå via vedluckan än oljekanalen. Samt att ifrån vedluckan mot skorstenen finns en "plåt" som man kan hänga dit för att bromsa upp röken?! Tänk på att jag har Skorstenen i mitten ner mot golvet och inte uppåt som ena bilden visar,
kan det inte va som Icecap skrev?!
Icecap » tor 08 nov, 2012 10:05
Min panna är en annan men inte heller sinnessjukt effektiv. Jag har via idogt testande insett att all effekt över 12kW är mer eller mindre bortkastat varför jag kör på så låg effekt som det bara går.
Mvh
Har du 300 grader i rökgas så är 17 kW effekt naturligtvis alltför mycket. Om du fick ned effekten till 10-11kW eller så mycket som huset behöver skulle du få en mindre förbrukning.
Om vedutrymmet är större och röken kan gå en längre väg därifrån så är det värt att prova att flytta brännaren.
Shuntstyrning blarras det om. Har du vanliga elementtermostater tjänar du ingenting på att köpa någon shuntstyrning. Om du har små mässinventiler på elementen kan det däremot bli nödvändigt att skaffa en shuntstyrning.
Många pelletseldare har blivit lurade att i onödan skaffa en shuntstyrning pga. oseriösa rekommendationer.
Om vedutrymmet är större och röken kan gå en längre väg därifrån så är det värt att prova att flytta brännaren.
Shuntstyrning blarras det om. Har du vanliga elementtermostater tjänar du ingenting på att köpa någon shuntstyrning. Om du har små mässinventiler på elementen kan det däremot bli nödvändigt att skaffa en shuntstyrning.
Många pelletseldare har blivit lurade att i onödan skaffa en shuntstyrning pga. oseriösa rekommendationer.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Lange02: Nu är vi flera stycken som försökt hjälpa till så gott vi har kunnat - var i svarte Helvete var du då? Du kommer i slutändan med ditt odrägliga sätt och beskyller andra för att "blarra" och vara oseriösa. Så som jag ser det är du bara en pöbel som låtsas kunna. Den dagen du får de kunskaperna jag och de andra på denna tråden förfogar över, så kanske du kan kosta på dig att vara sträv och uppkäftig - men tills dess har du bara att visa såväl mig som alla andra här respekt och föra dig som folk!
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag är som sagt helt ny på detta. Så alla tips är välkomna.
På den nuvarande manuella Shuntstyrningen som sitter så kör jag på 1-2 av typ 10 borde jag inte elda onödigt mycket då?
För jag använder knappt den värmen jag eldar.
Eller tänker jag fel?
På den nuvarande manuella Shuntstyrningen som sitter så kör jag på 1-2 av typ 10 borde jag inte elda onödigt mycket då?
För jag använder knappt den värmen jag eldar.
Eller tänker jag fel?
Det som kostar pengar är om det är för varmt i något rum. Utan någon annan form av reglering än att man manuellt vrider på vrider på kranarna på elementen eller på pannans shunt så kommer det då och då att vara för varmt. Har du reglertermostater på elementen som ser till att rumstemperaturen aldrig överstiger vad du vill ha så finns inget att spara på att dessutom reglera automatiskt vid pannan. (Eller om man ska vara riktigt noga så kan det bli extra förluster om rören är onödigt varma beroende på hur de är dragna, men de förlusterna är i de flesta fall mer eller mindre försumbara)
Så du tänker rätt.
Men, elementtermostaterna reglerar inte helt optimalt om du har alldeles för hög temperatur från pannshunten så att termostaterna måste vara nästan helt stängda hela tiden. Bäst reglerar de om de är halvöppna i normalfall, så visst kan det bli bättre med att kombinera automatisk shuntstyrning med termostater, men knappast så mycket bättre att den betalar sig inom sin livslängd.
325 grader är påtok för högt, förutsatt att huset klarar sig med mindre (mycket troligt) så har du riktiga pengar att spara på att justera ner effekten.
Så du tänker rätt.
Men, elementtermostaterna reglerar inte helt optimalt om du har alldeles för hög temperatur från pannshunten så att termostaterna måste vara nästan helt stängda hela tiden. Bäst reglerar de om de är halvöppna i normalfall, så visst kan det bli bättre med att kombinera automatisk shuntstyrning med termostater, men knappast så mycket bättre att den betalar sig inom sin livslängd.
325 grader är påtok för högt, förutsatt att huset klarar sig med mindre (mycket troligt) så har du riktiga pengar att spara på att justera ner effekten.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Den frågan om shuntstyrning har kommit till diskussion många gånger. Höll själv på att slänga ut pengar på shuntstyrning innan jag blev uppmärksam.
Förutsatt att värmeledningarna går inne i huset så spelar värmetemperaturen som går ut i rören ingen större roll vid pelletseldning. All slutreglering sker hos elementens termostatventiler. Förutsatt förstås att det finns sådana.
Att shuntstyning alltid rekommenderas av de som inte kan så mycket på fikarasten, få forumen och olika ställen beror på att använder man värmepump så är det livsviktigt att man håller ned temperaturen som går ut från värmepumpen. Pelletselding är inte alls känsligt där.
Var en skaplig röktemperatur du hade. Blir nog billigare att inte låta så mycket värme åka ut i skorstenen.
Förstår fortfarande inte riktigt hur din panna ser ut och var röken går ut någonstans från vedutrymmet.
Om rökvägarna annars är lika långa och vedutrymmet är större så borde pannan ta upp mera värme om brännaren sitter i vedutrymmet?
Förutsatt att värmeledningarna går inne i huset så spelar värmetemperaturen som går ut i rören ingen större roll vid pelletseldning. All slutreglering sker hos elementens termostatventiler. Förutsatt förstås att det finns sådana.
Att shuntstyning alltid rekommenderas av de som inte kan så mycket på fikarasten, få forumen och olika ställen beror på att använder man värmepump så är det livsviktigt att man håller ned temperaturen som går ut från värmepumpen. Pelletselding är inte alls känsligt där.
Var en skaplig röktemperatur du hade. Blir nog billigare att inte låta så mycket värme åka ut i skorstenen.
Förstår fortfarande inte riktigt hur din panna ser ut och var röken går ut någonstans från vedutrymmet.
Om rökvägarna annars är lika långa och vedutrymmet är större så borde pannan ta upp mera värme om brännaren sitter i vedutrymmet?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Om du kollar denna bild http://www.ladda-upp.com/bilder/77066/pelle
Så går röken till skorstenen ut imitten längst ner. Alltså imellan olja och vedluckan.
Nu kör jag fullt på elementen i huset sen styr jag vid pannan. Rätt eller fel?
Men som sagt. Sänka eller låta den stå på 17kw?
Och hur sänker man denna?
Så går röken till skorstenen ut imitten längst ner. Alltså imellan olja och vedluckan.
Nu kör jag fullt på elementen i huset sen styr jag vid pannan. Rätt eller fel?
Men som sagt. Sänka eller låta den stå på 17kw?
Och hur sänker man denna?
Nu börjar jag förstå hur pannan är konstruerad.
Blir det inte mycket springande till pannrummet om du reglerar värmen därifrån?
Jag kör med en tillräcklig temperatur ut från pannan och reglerar med elementtermostaterna.
All värme stannar i huset och det är huvudsaken.
Hade också en brännre av Pellx typ som jag snabbt böt ut när jag köpt kåken. Men visst kan man ställa ned effekten där också.
Finns många tips i KMP och Pellx delarna på forumet. Olika årsmodeller har lite olika egenskaper.

Blir det inte mycket springande till pannrummet om du reglerar värmen därifrån?
Jag kör med en tillräcklig temperatur ut från pannan och reglerar med elementtermostaterna.
All värme stannar i huset och det är huvudsaken.
Hade också en brännre av Pellx typ som jag snabbt böt ut när jag köpt kåken. Men visst kan man ställa ned effekten där också.
Finns många tips i KMP och Pellx delarna på forumet. Olika årsmodeller har lite olika egenskaper.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Lite kondition är aldrig fel 
Okej så man måste alltså ha speciella saker för att skruva ner kw ?

Okej så man måste alltså ha speciella saker för att skruva ner kw ?
På gamla Pelx ställde man in fläkt och matning genom att vrida på potentiometrar. Men där satt styrningen i en låda bredvid. Tycker på bilden som om det sitter en stor display direkt på brännaren så din kanske är modernare med digital styrning..
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Den har några år på nacken. Köpte den beg.
På sidan finns 4-5 små rattar som man kan ställa med en liten radiomejsel.
Men har ingen aning vad som går till vad. Och hur mycket man ska ändra?
Kan också säga att den sotar mycket enligt vad jag tycker. Sotar en gång i veckan och då är det mycket.
På sidan finns 4-5 små rattar som man kan ställa med en liten radiomejsel.
Men har ingen aning vad som går till vad. Och hur mycket man ska ändra?
Kan också säga att den sotar mycket enligt vad jag tycker. Sotar en gång i veckan och då är det mycket.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Här är en manual för din brännare http://195.67.82.150/ariterm/PX20Anv_SE_%20021001.pdf
Du bör köra med låg effekt i den pannan.
Kolla om byglingen finns kvar på kretskortet. Det är en vanlig typ som finns på datorers moderkort.
Vad jag förstår av manualen så startar brännaren på hög effekt och går ner på låg effekt när panntemperaturen stigit ett par grader.
Prova att ta bort byglingen och ställ in matningen till 12 kw med potentiometer 1 genom att väga pellets enligt tidigare beskrivning i tråden.
Minska sedan fläkten med potentiometer 3 tills du kan skönja rök i kanalen vid dragbegränsare /sotlucka.
Öka sedan fläkten lite tills röken precis försvinner. Ta god tid på dig för det dröjer c:a 5 min innan du märker någon skillnad.
Du har nu ställt in högeffektläget till 12 kw och det kommer att märkas på rökgastemperaturen.
Du bör köra med låg effekt i den pannan.
Kolla om byglingen finns kvar på kretskortet. Det är en vanlig typ som finns på datorers moderkort.
Vad jag förstår av manualen så startar brännaren på hög effekt och går ner på låg effekt när panntemperaturen stigit ett par grader.
Prova att ta bort byglingen och ställ in matningen till 12 kw med potentiometer 1 genom att väga pellets enligt tidigare beskrivning i tråden.
Minska sedan fläkten med potentiometer 3 tills du kan skönja rök i kanalen vid dragbegränsare /sotlucka.
Öka sedan fläkten lite tills röken precis försvinner. Ta god tid på dig för det dröjer c:a 5 min innan du märker någon skillnad.
Du har nu ställt in högeffektläget till 12 kw och det kommer att märkas på rökgastemperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare