Skruven sönder?
Skruven sönder?
Hej!
Kom hem idag och då hade brännaren stannat.Något hade hänt så den hade bara matat på med pellets i brännaren så det var helt fullt där och upp i slangen från skruven.Det här hände ett par gånger förra året men då rensade jag bara bort pelletsen från slangen o brännaren så fungerade det att köra igen.
Nu verkar dock motorn till skruven sådär frisk för när jag drog igång den lät den inte vackert.Jag vågade iinte ha igång den länge men den lät "segt" och knappt någon pellets kom fram.Jag funderar på om den kan ha packat ihop pelletsen i skruven också så den knappt orkar dra igång?Är det vanligt hänt?
Jag har fått hem en ny katt så därför har jag inte haft möjlighet att testa utan sitter mer oroligt och funderar på vad som kan ha gått fel.Vet någon förresten hur man gör när man har ett mafa MIDI förråd ochh ska dra upp skruven därifrån? Jag harnämligen730 liter pellets i det nu.
Kom hem idag och då hade brännaren stannat.Något hade hänt så den hade bara matat på med pellets i brännaren så det var helt fullt där och upp i slangen från skruven.Det här hände ett par gånger förra året men då rensade jag bara bort pelletsen från slangen o brännaren så fungerade det att köra igen.
Nu verkar dock motorn till skruven sådär frisk för när jag drog igång den lät den inte vackert.Jag vågade iinte ha igång den länge men den lät "segt" och knappt någon pellets kom fram.Jag funderar på om den kan ha packat ihop pelletsen i skruven också så den knappt orkar dra igång?Är det vanligt hänt?
Jag har fått hem en ny katt så därför har jag inte haft möjlighet att testa utan sitter mer oroligt och funderar på vad som kan ha gått fel.Vet någon förresten hur man gör när man har ett mafa MIDI förråd ochh ska dra upp skruven därifrån? Jag harnämligen730 liter pellets i det nu.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Skruven sönder?
Om slangen upp till skruven är full brukar stoppet bli i skruvens utlopp.
När utloppet är fullt pressas pelletsen mot lagret och packas hårt tills motorn inte orkar dra runt längre och överhettningsskyddet i motorn löser.
Töm slangen och försök peta ut så mycket pellets du kan från utloppet tills spiralen syns.
Prova sen att sätta i kontakten i ett vägguttag och kolla om motorn går jämnt och om skruven roterar.
Roterar inte skruven eller går ojämnt så är det förmodligen växellådan som ger upp.
Låter det illa kan det vara spån i lagret eller skador i växellådan.
När utloppet är fullt pressas pelletsen mot lagret och packas hårt tills motorn inte orkar dra runt längre och överhettningsskyddet i motorn löser.
Töm slangen och försök peta ut så mycket pellets du kan från utloppet tills spiralen syns.
Prova sen att sätta i kontakten i ett vägguttag och kolla om motorn går jämnt och om skruven roterar.
Roterar inte skruven eller går ojämnt så är det förmodligen växellådan som ger upp.
Låter det illa kan det vara spån i lagret eller skador i växellådan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kan inte komma på något annat sätt än att du blir nog helt enkelt tvungen att tömma förrådet innan du drar ur skruven, annars blir det även rätt omöjligt att få dit skruven igen om pellets finns i förrådet.FRS05 skrev: Vet någon förresten hur man gör när man har ett mafa MIDI förråd ochh ska dra upp skruven därifrån? Jag harnämligen730 liter pellets i det nu.

Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ca 8m skorsten 100mm slang.
Är det den gamla iwaboskruven med ljusgrått rör och röd burk så är skruven inte lagrad i nederänden.
Lossa på växellådan från skruven och gänga upp skruven bit manuellt. Kan göra att stoppet försvinner.
Snurra först på motorn baklänges när den är lösgjord så blir det mellanrum mellan växellådan och skruvröret.
Är växellådan slut eller motorns kondensator slut kan du byta drivenhet utan att tömma förrådet.
Lossa på växellådan från skruven och gänga upp skruven bit manuellt. Kan göra att stoppet försvinner.
Snurra först på motorn baklänges när den är lösgjord så blir det mellanrum mellan växellådan och skruvröret.
Är växellådan slut eller motorns kondensator slut kan du byta drivenhet utan att tömma förrådet.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Tackar för hjälpen!Jag hade tur så det var bara till att rensa lite uppe vid skruven och sedan köra den "rent".Verkade vara mycket spån i pelletsen så jag tror det lagt sig massa i slangen vilket gjort att pelletsen inte trillat ner riktigt.
Men borde där inte vara bättre säkerhet inbyggt?Man läser ju om många som har liknande problem.Det känns bara som en tidsfråga innan motorn eller något där går sönder när den packar på pellets. Finns det inga säkerhetssystem i nyare produkter? Känns som det vore ganska lätt att ha någo givare eller liknande nedanför skruven.
Men borde där inte vara bättre säkerhet inbyggt?Man läser ju om många som har liknande problem.Det känns bara som en tidsfråga innan motorn eller något där går sönder när den packar på pellets. Finns det inga säkerhetssystem i nyare produkter? Känns som det vore ganska lätt att ha någo givare eller liknande nedanför skruven.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Säkerhetssystem kostar pengar att införa/bygga/konstruera detta höjer kostnader och eventuellt minskar förtjänsten.
Medans sönderkörd skruvmotor ger försäljning av reservdelar och inkomster.
Detta verkar tyvärr vara pelletssystemen i ett nötskal.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Finns en brännare TB Mini som har ett säkerhetssystem som stänger av om man ställt in brännaren så illa att fallröret blir fullt med pellets.
Annars är det väl inte skruvens fel om det inte är fritt fall i pelletslangen så motorn inte orkar.
Annars är det väl inte skruvens fel om det inte är fritt fall i pelletslangen så motorn inte orkar.
Säkerhetssystemet är till för att det inte ska ske olyckor så som brand där man inte vill ha det, rökgasexplosioner eller liknande som kan skada liv eller hälsa. Det har dock inte med evt. "självskadabeteende" i brännaren att göra.
Sedan är mitt intryck att många pelletsbrännare är gjort med en styrning som nog är ganska bra på att utföra jobbet när allt är normalt men som kanske har fått mindre omtanke på onormala situationer.
Som den programmör jag är använder jag väldigt med tid på att säkerställa att allt som kan gå fel tas om hand på rätt sätt, då i programfunktionerna men detta tänkande ser jag sällan i de beskrivningar jag läser i detta forum. Att få rätt funktion är inte så svårt, det svåra är att få rätt funktion med fel input så hur man ska säkerställa funktionen i alla lägen är synnerligt svårt.
Som en kuriosa kan jag berätta att i Janfire NH är det så att om den externa skruv inte har fylld nog i doseringsförrådet inom <ställbar tid, normalt 2 minuter> kommer den att stoppa och larma för externskruvfel. Så det finns brännare med den funktion men de är nog inte så värst många.
Sedan är mitt intryck att många pelletsbrännare är gjort med en styrning som nog är ganska bra på att utföra jobbet när allt är normalt men som kanske har fått mindre omtanke på onormala situationer.
Som den programmör jag är använder jag väldigt med tid på att säkerställa att allt som kan gå fel tas om hand på rätt sätt, då i programfunktionerna men detta tänkande ser jag sällan i de beskrivningar jag läser i detta forum. Att få rätt funktion är inte så svårt, det svåra är att få rätt funktion med fel input så hur man ska säkerställa funktionen i alla lägen är synnerligt svårt.
Som en kuriosa kan jag berätta att i Janfire NH är det så att om den externa skruv inte har fylld nog i doseringsförrådet inom <ställbar tid, normalt 2 minuter> kommer den att stoppa och larma för externskruvfel. Så det finns brännare med den funktion men de är nog inte så värst många.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Om så skulle visa sig vara fallet, så riskerar ju pelletsbranschen att skriva under sin egen dödsdom. Jag menar: Det finns ju flera alternativ redan, och sannolikt kommer flera efterhand. Pellets slås ju bara av ved på tal om bökighet och skrymmande lager faciliteter. Kanske är det ett skäl att folk, trots oskäliga elpriser, går för värmepumpar? Att hålla stöga frisk kan man göra med vedkamin - det behövs trots allt inte panna för att underhålla självdraget - även om det hjälper. Problemet i våra dagar är ju att man sitter med kataloger i bästa OCC stil och köper lite delar här och lite där och sedan joxar man ihop det och håller tummarna på att det skall hålla garantitiden ut. Givetvis FINNS saker som håller, men de kommer inte till Sverige av ett mycket enkelt skäl: Det finns inte marknad här för dem eftersom det marknadssegmentet redan är upptaget av värmepumpar, fjärrvärme och passivhus. Vi som finns kvar är för snåla för att köpa på oss riktiga saker. Så ser jag det från min synvinkel.Roli skrev:Säkerhetssystem kostar pengar att införa/bygga/konstruera detta höjer kostnader och eventuellt minskar förtjänsten.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ingen har påstått att de dyra österrikiska pannorna håller i evigheter. Ju mer teknik ju mer saker som kan gå sönder.
Förmodligen astronomiska priser på reservdelarna när det brakar och ingenting man kan reparera själv. Speciell auktoriserad sevicetekniker måste tillkallas och vad kostar det?
Tror det blir en mycket dyr resa för dem som idag nappar på den lite försåtliga smygreklamen som ger intrycket av att de österrikiska pannorna är himmelriket.
Finns det möjlighet och tillåtelse att installera bergvärme så måste man nästan ha hål i huvet för lockas av den här reklamen.
Har också med sociologiska orsaker att göra. Vad är "status" i olika länder. I Sverige ska gumman ha en bränsleslukande fyrhjulsdriven terrängbuss för en halv miljon till att frakta två ungar från Torsgatan till dagiset 300 meter bort på Karlbergsvägen.
I Österrike sätter hornblåsarna näsan i vädret över att de minsann har pelletseldning hemma medan eldning i Sverige är ett fattigmanstecken.
Tycker själv att det är ett bra tecken att många eldat i 5-6 år utan annan åtgärd än att byta tändelement.
Bryr man sig däremot inte om att sköta sakerna och se till att det fungerar bör man inte elda över huvud taget.
Förmodligen astronomiska priser på reservdelarna när det brakar och ingenting man kan reparera själv. Speciell auktoriserad sevicetekniker måste tillkallas och vad kostar det?
Tror det blir en mycket dyr resa för dem som idag nappar på den lite försåtliga smygreklamen som ger intrycket av att de österrikiska pannorna är himmelriket.
Finns det möjlighet och tillåtelse att installera bergvärme så måste man nästan ha hål i huvet för lockas av den här reklamen.
Har också med sociologiska orsaker att göra. Vad är "status" i olika länder. I Sverige ska gumman ha en bränsleslukande fyrhjulsdriven terrängbuss för en halv miljon till att frakta två ungar från Torsgatan till dagiset 300 meter bort på Karlbergsvägen.
I Österrike sätter hornblåsarna näsan i vädret över att de minsann har pelletseldning hemma medan eldning i Sverige är ett fattigmanstecken.
Tycker själv att det är ett bra tecken att många eldat i 5-6 år utan annan åtgärd än att byta tändelement.
Bryr man sig däremot inte om att sköta sakerna och se till att det fungerar bör man inte elda över huvud taget.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Visst finns det skruvar som har innebyggt mekanisk "säkring" som stoppar tillförsel av el om motor får belastning över tillåtet moment. Som oftast stannar det före pellets packas som betong i skruven.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
@msh16: Kan inte annat än att hålla med. Det du säger är precis såsom jag uppfattad situationen med. Och här i Gunnarskog ser jag ideligen brunnsborrningen är och borrar energibrunnar åt aspirerande VP ägare. De flesta tror jag tröttnar på saker som inte håller riktigt vad de lovar, och sedan så är pelletsanläggningar inte så tillförlitliga som oljan var. Oljan kunde du lämna åt sig själv hur länge som helst bara du såg till att cisternen var välfylld - men med pellets har du inte samma trygghet. Du måste ställa el patronen "hack-i-häl" så att du inte riskerar att komma hem till sönderfrusna rör och vattenskador för enorma summor.
Tyvärr är det lite blandat kompott när det gäller VP och kvalitet där med. Vi har sett VP som får försäkringsbranschen att riva sig i de hårtustarna de har kvar - och återigen så kommer vi till att Sverige är det lovade landet för alla som säljer skräp eftersom gemene man och kvinna i detta land inte har något att säga till om när lagarna skrivs. Det skulle hjälpt avsevärt om Villaägarna och andra liknande organisationer började göra det de upprättades att göra iställetför att fungera som mäklare mellan marknadens dyraste företag och medlemmarna. De borde driva lobbying för att politikerna skulle komma ihåg vem som väljer in dem och varför. Men det är tydligen för mycket begärt. Många säger att vi skall låta bli att köpa skräp, men hur skall man kunna veta vad som är skräp när det verkar vara snudd på olagligt att konsumenttesta saker?(Statistiken på sålda enheter är sekretessbelagd och samma är testraporter från SP)
Tyvärr är det lite blandat kompott när det gäller VP och kvalitet där med. Vi har sett VP som får försäkringsbranschen att riva sig i de hårtustarna de har kvar - och återigen så kommer vi till att Sverige är det lovade landet för alla som säljer skräp eftersom gemene man och kvinna i detta land inte har något att säga till om när lagarna skrivs. Det skulle hjälpt avsevärt om Villaägarna och andra liknande organisationer började göra det de upprättades att göra iställetför att fungera som mäklare mellan marknadens dyraste företag och medlemmarna. De borde driva lobbying för att politikerna skulle komma ihåg vem som väljer in dem och varför. Men det är tydligen för mycket begärt. Många säger att vi skall låta bli att köpa skräp, men hur skall man kunna veta vad som är skräp när det verkar vara snudd på olagligt att konsumenttesta saker?(Statistiken på sålda enheter är sekretessbelagd och samma är testraporter från SP)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Min gamla Ecotec A3 som enligt många är en riktig omodern skitbrännare, den stannar om internförrådet inte får pellets på några försök, tjuter gör det också 

Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))