Hur ska soten i pannan se ut ?
Hur ska soten i pannan se ut ?
Har mekat mycket fram och tillbaka med min Ecotec A3 i CTC265, fick iaf tummen ur och skaffade en motdragslucka för att kunna använda pannan till annat än bara nöd/stöd-eldning om behovet finnes.
Dock har jag kört på 70% matning tidigare och pannan blir lätt ljusbrun innuti och askan grå (antracit typ)
Då tycker jag den brinner med rätt ljusgul låga och att effekten inte är den bästa när det gäller att höja värmen i pannans vattenmagasin.
Testade nu efter installation av motdragslucka - inställd på 10Pa, att höja matningen till 80%.
(dragluckan öppnar flera cm redan vid +5C och fuktig tung väderlek när brännaren tänt ordentligt, så skorstensdraget är rätt brutalt...)
Lågan ser nu större ut och har en djupare gul färgton och det känns som det går fortare o få värme i pannan, lyser jag med lampa i rökröret från pannan (genom dragluckan som jag öppnar manuellt) så ser jag ingen synlig rök, då går den ändå inte fett eller ? Har inte varit uppe på taket och kollat än, men man ser inte mycket rök från backen.. Däremot får pannan efter ett par timmar en tunn svart beläggning på insidan, är detta mer normalt vid pelletsledning ?
Alltså den springande punkten: ska jag köra lite fett eller lite magert med denna brännare ?
Hur blir plåten i era pannor vid eldning ?
Jag får väl elda några hundra kilo vid denna inställning så kan jag bedömma askan sen också, fast nu är det tyvärr för varmt ute fortfarande..
Dock har jag kört på 70% matning tidigare och pannan blir lätt ljusbrun innuti och askan grå (antracit typ)
Då tycker jag den brinner med rätt ljusgul låga och att effekten inte är den bästa när det gäller att höja värmen i pannans vattenmagasin.
Testade nu efter installation av motdragslucka - inställd på 10Pa, att höja matningen till 80%.
(dragluckan öppnar flera cm redan vid +5C och fuktig tung väderlek när brännaren tänt ordentligt, så skorstensdraget är rätt brutalt...)
Lågan ser nu större ut och har en djupare gul färgton och det känns som det går fortare o få värme i pannan, lyser jag med lampa i rökröret från pannan (genom dragluckan som jag öppnar manuellt) så ser jag ingen synlig rök, då går den ändå inte fett eller ? Har inte varit uppe på taket och kollat än, men man ser inte mycket rök från backen.. Däremot får pannan efter ett par timmar en tunn svart beläggning på insidan, är detta mer normalt vid pelletsledning ?
Alltså den springande punkten: ska jag köra lite fett eller lite magert med denna brännare ?
Hur blir plåten i era pannor vid eldning ?
Jag får väl elda några hundra kilo vid denna inställning så kan jag bedömma askan sen också, fast nu är det tyvärr för varmt ute fortfarande..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Re: Hur ska soten i pannan se ut ?
Kan tänkas att brännaren brinner något fett i 80% Något magert i 70% Alltså lägg dig på mitten 75%. Luftöverskott drar åxå pellets. Det stora kruxet är å hamna på mitten.
Min brännare går bara köra i 10% intervall..
Det är ett gammalt härke och går med pulsbreddsmodulering på matningen, där pulsbredden bestämmer effekten, fläkten har fast varvtal.
Någon som monterat regulator på fläktmotorn ? Då kunde man finställa de sista procenten ?
Det är ett gammalt härke och går med pulsbreddsmodulering på matningen, där pulsbredden bestämmer effekten, fläkten har fast varvtal.
Någon som monterat regulator på fläktmotorn ? Då kunde man finställa de sista procenten ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Det är det som är kruxet,men dom är gjorda så.Hade man kunnat justera vilo tider å drift tider mer exakt så hade det vart bra,så är det på dom nyare.Sen beror det hur mycket mer det sot på tex en vecka,Om det bara e lite så kan det va värt å sota lite oftare.Har lekt med tanken å byta hela styrningen mot en till nån flisbrännarstyrning likt den som Nymo har. Testade för skojs skull å strypa fläkten lite men det vart inte alls bra! Möjligen att det skulle kunna bli något bättre med en annan pellets sort som är lite längre å därför brinner lite längre men det är bara en teori..
Klättrade ut genom takluckan (10 meter högt, brant tak, regn, mossa, blåst ... usch) och kollat på röken.
kollar man direkt i jämnhöjd med skorstenen så syns röken inte alls, kollar man ner i pipan och lyser med lampa (siktdjup 2-3 meter) så syns precis en lätt blåton på röken, men det är inte mycket.
Det doftar lätt av trä, som en brasa i skogen en klar torr vinterdag med torra vedklabbar.
Så jag kommer testa o köra såhär ett tag.
I nuläget tänder jag bara upp en gång per dygn och kör upp pannan i 95 grader, så får den stå o läcka värme i pannrummet och hålla lite torrare där nere.
Tycker dock bestämt att värmen ökar synabart snabbare nu.
Det är i vedsidan som det blivit lite svart, brännarsidan ser helt ut som vanligt fortfarande.
kollar man direkt i jämnhöjd med skorstenen så syns röken inte alls, kollar man ner i pipan och lyser med lampa (siktdjup 2-3 meter) så syns precis en lätt blåton på röken, men det är inte mycket.
Det doftar lätt av trä, som en brasa i skogen en klar torr vinterdag med torra vedklabbar.
Så jag kommer testa o köra såhär ett tag.
I nuläget tänder jag bara upp en gång per dygn och kör upp pannan i 95 grader, så får den stå o läcka värme i pannrummet och hålla lite torrare där nere.
Tycker dock bestämt att värmen ökar synabart snabbare nu.
Det är i vedsidan som det blivit lite svart, brännarsidan ser helt ut som vanligt fortfarande.
Börja där! testa att sätta i lite bafflar om det inte e gjort, Lite ekonomi plåt till bilar kan förvirra röken innan den lämnar pannan.Att det blir lite svart på vedsidan beror på att där blir det lite kallare å lite mindre syre.Om du kollar rökgastempen med lite mera plåtar och ett lägre luftöverskott så borde inte den inte bli nämnvärt högre,men du utnyttjar värmen bättre alltså blir verknings graden högre fast du ökat effekten.Det är inte alltid så enkelt att få gamla grejjer att funka perfekt då det inte bra från början,men man kan göra så gott det går .Ofta vill man ju en fin bil på gården som syns utåt istället för ett bra system i källarn som inte syns. Tills den dan man lessnar å kastar ut allt å sätter in en värmepump å en skorstens huv så det "Syns" att man bytt värmesystem.
Fick en idé för att hitta optimal förbränningsverkningsgrad.
Tände pannan idag vid 60 grader, upp till 90 grader tog 40min, detta på en volym av 250 liter vatten ger en effekt på ca 13kW om jag inte räknat fel ?
Testar senare i veckan igen från 60grader fast med 70% matning istället för 80%, så får jag räkna ut skillnaden i effekt på vattenvärmningen och skillnaden i matning för att se vilken som har högst verkningsgrad, krävs det mer än 15% längre tid för samma höjning så är verkningsgraden lägre, krävs det mindre än 15% tid för samma höjning så är verkningsgraden lika god ?
För att 80% matning är ca 14,5% mer än 70% matning ? För nu får jag tänka på att 80% är "max" då den redan går lite lätt fett..
Verkar det rimligt ?
Tände pannan idag vid 60 grader, upp till 90 grader tog 40min, detta på en volym av 250 liter vatten ger en effekt på ca 13kW om jag inte räknat fel ?
Testar senare i veckan igen från 60grader fast med 70% matning istället för 80%, så får jag räkna ut skillnaden i effekt på vattenvärmningen och skillnaden i matning för att se vilken som har högst verkningsgrad, krävs det mer än 15% längre tid för samma höjning så är verkningsgraden lägre, krävs det mindre än 15% tid för samma höjning så är verkningsgraden lika god ?
För att 80% matning är ca 14,5% mer än 70% matning ? För nu får jag tänka på att 80% är "max" då den redan går lite lätt fett..
Verkar det rimligt ?
Tror du blandat ihop begreppen kamrat, Förbrännings verkningsgraden syftar på Co2, Co och rökgas temp. Har du tex en hög rökgas temp blir verknings graden lägre,det blir den likväl med ett kraftigt luftöverskott.Så även om pannan är effektiv med låg rökgastemp så blir förbränningen lika dålig om luften är fel. De där med verknings grader e lika rörigt som att köpa ved. Lös,fast,under bark,travad kub meter å allt va som nu finns.
Jag avser förbränningsverkningsgrad i den betydelsen hur mycket energi jag får in i pannans vattenmagasin kontra inmatad bränslemängd.
Får jag vid en given procentuell skillnad i bränslematning större mängd värme till godo så är verkningsgraden högre totalt sett, eller hur ?
Därav vill jag sänka ett snäpp för att ligga på rätt sida om "för fet" blandning och analysera hurvida jag tappar mer effekt än det kostar att ligga högt..
Får jag vid en given procentuell skillnad i bränslematning större mängd värme till godo så är verkningsgraden högre totalt sett, eller hur ?
Därav vill jag sänka ett snäpp för att ligga på rätt sida om "för fet" blandning och analysera hurvida jag tappar mer effekt än det kostar att ligga högt..
Nu har jag försökt förenkla i mitt huvud igen.
80% matning är "100%" eftersom det redan går lite fett, jag kan inte öka mer.
På 80% matning tar 30 graders temperaturhöjning 40minuter. (från 60 till 90)
70% är 70/80=0,875 så mycket matning.
Om det då tar 40/0,875=45,71 minuter för att få samma temperaturhöjning vid 70% matning är totalverkningsgraden densamma - mängden energi uttagen ur bränslet förblir konstant.
Tar det då avsevärt längre än ca 46 minuter för samma höjning, då har verkningsgraden gått ner avsevärt, säg att det tar 50 minuter, då motsvarar det vad 64% matning hade gett vid en linjär verkningsgradskurva, då har jag tappat betydligt i driftekonomi..
80% matning är "100%" eftersom det redan går lite fett, jag kan inte öka mer.
På 80% matning tar 30 graders temperaturhöjning 40minuter. (från 60 till 90)
70% är 70/80=0,875 så mycket matning.
Om det då tar 40/0,875=45,71 minuter för att få samma temperaturhöjning vid 70% matning är totalverkningsgraden densamma - mängden energi uttagen ur bränslet förblir konstant.
Tar det då avsevärt längre än ca 46 minuter för samma höjning, då har verkningsgraden gått ner avsevärt, säg att det tar 50 minuter, då motsvarar det vad 64% matning hade gett vid en linjär verkningsgradskurva, då har jag tappat betydligt i driftekonomi..
Om du tänker dig en moped,där du kan ställa bränslet,så har du ett läge där motorn går som bäst, lika är din brännare gjord. Om du startar å stoppar så kommer det gå mer soppa än om du kör nonstop till Motala eller var du nu ska. Blir matningen för låg skyler luften pannan istället för att värma,med för hög matning ryker en massa oförbränd pellets bort.Om du ökar tiden brännaren går så slipper du stilleståndsförluster. Mopeden drar inte mindre soppa för att du sätter på en stor mc motor.
-
- Ungskog
Ja, det verkar rimligt. Ett relativt enkelt sätt att göra en jämförelse av verkningsgraden vid olika matning.karaff skrev:Om det då tar 40/0,875=45,71 minuter för att få samma temperaturhöjning vid 70% matning är totalverkningsgraden densamma - mängden energi uttagen ur bränslet förblir konstant.
Janfire Flex-A, Norrahammar 2204, KW SID 012
AC-län
AC-län
Vid 70% matning så värmer jag pannan 30 grader på 46min vilket jag får till ca 11,5kW
Detta stämmer bra med sänkningen på 13% och är inom marginalen för vad som är lämpligt. Den något magra förbränningen påverkade alltså verkningsgraden ytterst lite.
Bättre 1,5kW lägre effekt och en renare förbränning då jag klarar mig på det.
Detta stämmer bra med sänkningen på 13% och är inom marginalen för vad som är lämpligt. Den något magra förbränningen påverkade alltså verkningsgraden ytterst lite.
Bättre 1,5kW lägre effekt och en renare förbränning då jag klarar mig på det.
Du tänker helt rätt. Verkningsgrad lika med nyttiggjord energi / tillförd energi. Förbränningsverkningsgrad är fel term i sammanhanget, det du mäter är totalverkningsgraden. Sedan kan förstås din metod i praktiken innehålla mätfel som tex att panntemperaturen inte är lika i hela vattenvolymen och att skillnaden mellan temperaturen i toppen och botten eventuellt kan variera med inmatad effekt pga olika kraftig cirkulation.
Men om vi antar att du får exakt samma verkningsgrad med 10% större matning och samma luftflöde, så säger logiken att maximum ligger nånstans mittemellan.
Men om vi antar att du får exakt samma verkningsgrad med 10% större matning och samma luftflöde, så säger logiken att maximum ligger nånstans mittemellan.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Tyvärr kan jag inte ställa mellanläge med min omoderna maskin 
Så jag ligger i det magra istället för det feta området för att slippa soten, min undermatade brännare tar inte så mycket stryk av att ligga magert som tydligtvis andra typer av brännare gör ? Elden rör ju inte brännaren någonstans utan går uppåt..

Så jag ligger i det magra istället för det feta området för att slippa soten, min undermatade brännare tar inte så mycket stryk av att ligga magert som tydligtvis andra typer av brännare gör ? Elden rör ju inte brännaren någonstans utan går uppåt..