Elförbrukning

p_stman
Gallringsobjekt

Re: Elförbrukning

Inlägg av p_stman »

bergatorparen skrev:Men glöm inte nätavgiften. Jag betalar ett fast "vinterpris" om 0,95 kr + 0,49 kr i överföringsavgift som ger ett totalt pris per använd kWh om 1,44 - som innebär att om vi räknar "vintertiden" som de 4 kallaste månaderna, så får du flaka ut med 16 600 kronor enbart för elpatronen, sedan tillkommer det som värmepumpen bäljer i sig. Förra vintern, från och med december till ut maj månad körde jag slut på knappt 6 pallar á 2 600 kronor i snitt (köpte enkeltvis eftersom jag hade pengar - blev dyrare), och det kom till en total om 15 600 kronor. Enbart VP skulle eldat slut på dryga 9 000 kronor i el plus tillskottvärme för de kallaste dagarna och dessa tillskott brukar kosta skjortan och halva garderoben så om det gått åt 4 900 kWh, skulle det varit break-even med pellets - men hur långt kommerman med knappa 5000 kWh när det är smällkallt och VP' n inte orkar med? Jag kommer nog fortsätta elda pellets ett bra tag till tror jag :mrgreen:
du har glömt en extremt viktig aspekt om det är så att du har bergsvärme (vilket jag fattar på dig att du har)
det är INVESTERINGSKOSTNADEN samt ÅTERBETALNINGSTIDEN på denna..
jag letade länge och väl efter alternativ till mitt hus och jag var helt inne på bergsvärme från början.
Men efter att fått in några offerter och räknat lite på återbetalningstiden (som förövrigt verkar ligga på ca 15 år enligt leverantörerna) så skulle det KANSKE gå jämt ut mellan min pellets installation och bergsvärme.
Jag valde pellets pga av att jag anser det vara driftsäkrare än bergsvärme, då resonerar jag så att om något händer med en Bvp så måste du till 80% säkerhet punga ut med dyra pengar för reparation.
jag anser att en pellets installation är betydligt enklare och mindre avancerad därmed även billigare i rep kostnad och betydligt enklare att reparera själv.

bara min åsikt. (min pellets installation gick på 23000 kr ink allt, en bergsvärme installation skulle enligt offert gått på allt mellan 120000 och 160000, jag tog in offerter från flera leverantörer)

jag tycker att man ska räkna anläggningens totala kostnad när man diskuterar priser på ett forum som detta.
Eryl DP -62
Iwabo S1X
Mafa Veckoförråd
TK1A termostat 25C Hysteres (för tillfället)
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Fick byta kompressor för ca 18000 efter 45 000 timmars drift, då hade anläggningen betalat sig med god marginal mot det förra systemet som var oljepanna, besparingen var enligt oljepriset för 10år sedan ca 30 000kr per år. Med dagens oljepris (vilken man får använda som riktmärke då det var olja som ersattes) så blir besparingen ännu större.

Sen skall man tänka på att borrhålet som är en av de dyra utgifterna håller väldigt länge, minst 50år utan att göra något, sedan kanske man får byta slangarna ?

Man måste räkna investeringen till bergvärme annorlunda än pelletseldning...

Sen har en pelletsanläggning större benägenhet att stanna än en bergvärmeanläggning och kräver sotning och trimning samt mycket mer finlir för att fungera bra, sen är verkningsgraden också ganska låg på sommartid med korta drifter för varmvatten enbart.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

jag förstår att besparingen jämfört med olja är enorm. (gick själv från olja till pellets)
frågan var egentligen hur stor besparingen hade blivit om du gått till pellets jämfört med bergsvärme.

angående att pellets anläggning har större benägenhet till att stanna håller jag inte med om, jag har ALDRIG haft ett stopp i min pelletsanläggning på 3 år. förra vintern fick min granne som visserligen har jordvärme tillkalla reparatör 2 ggr. (ena gången vet jag att en växelventil för uppvärmning mellan varmvatten och radiator vattnet hade pajat så dom fick bara tapp vattnet varmt men inte radiatorerna)

sen angående arbetsinsatsen på en pellets anläggning jämfört med bvp är enormt stor, det håller jag självklart med om, jag är nere i pannrummet ca 2ggr i veckan, dels för sotning/rensning av roster och påfyllning av pellets, men det värsta med pellets tycker jag är att bära dessa S****ns säckar..

dock är jag överlag nöjd med min anläggning, i vintras förbrukade jag 5 pall med pellets (jag värmer upp 220 kvm yta 110 + 110 källare, 18C källare 21C boplan)

jag värmer INTE tappvattnet kan jag även tillägga utan har en ny Nibe beredare på 110 ltr pga att tappvatten slingan i min panna är igenkalkad.
Eryl DP -62
Iwabo S1X
Mafa Veckoförråd
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

p_stman. du säger att: Det värsta med pellets tycker du är att bära dessa S****ns säckar..

Det beror väl lite på vad man har för inställning till att röra på sig!!!

Den veckan som jag åker och hämtar en pall pellets på byggmax går jag bara till gymmet 4 gånger den veckan, och hoppar över den femte dagen, för bära pellets är ju en träningsform det också :wink:

Se det som ett sätt att få lite motion :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

så kan man också se det :) dock så har jag kassa axlar och riktigt dåliga knän så för mig är det mer en pina än motion.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Eryl DP -62
Iwabo S1X
Mafa Veckoförråd
Bertil_Starfighter
Ungskog

Inlägg av Bertil_Starfighter »

Jag har räknat fram och tillbaka mellan bergvärme och pellets och får det till samma siffror över livscykeln. Men det är lätt att glömma de stora fördelarna med att elda i hus som är byggda för att det ska eldas. Ventilation, fukt, varm murstock och så vidare. Har nära och kära som fått mögel i både grund och vind efter att de slutat använda skorstenen. Inte kul! Bär mer än gärna ett par ton pellets för att minska risken för problem.

Skulle jag bygga nytt skulle det kanske stå en vp i tvättstugan och brumma.
CTC 265B -74
TB-Mini
Värmebaronen Aqualux Teknik 500L
p_stman
Gallringsobjekt

Inlägg av p_stman »

jag håller helt med dig, jag räknade som en galning jag med och kom fram till att siffrorna var mer eller mindre lika, det som avgjorde det för mig var också det faktum att mitt hus är byggt för att eldas i så det tänker jag fortsätta med.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då, det finns en svara-knapp. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Eryl DP -62
Iwabo S1X
Mafa Veckoförråd
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Inga siffror från VP folket ännu......
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

p_stman skrev: dock så har jag kassa axlar och riktigt dåliga knän så för mig är det mer en pina än motion.
OK :( Det var inte meningen att verka ohyfsad, det är bara så här jag ser på det med att bära pellets, för att inte tycka det är tråkigt :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Förstår inte vitsen med att försöka jämföra. Var och en har sin egen övertygelse om vad som känns bäst i att investera. Bergvärme eller pellets. Det finns ju givetvis både för och nackdelar med bägge. Så jag tror det inte är någon större idé att försöka övertyga den andre att mitt system är bättre och billigare. Dessutom kan man inte räkna allt i pengar.
Tiden är en viktigt aspekt i dagens samhälle.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag förstår verkligen inte varför man tjatar här om att bära säckar. Bygg BULK för tusan! Jag bar totalt 5,5 pall pellets innan jag byggde BULK - och det var ju ingen njutning direkt. Oftast var vädret dåligt och tiden knapp när man var tvungen att fylla på.

Min anläggning nu är i praktiken automatiserad med skötselintervaller på 6 mån. Jag har ett BULK-förråd som är helt självtömmande och tar 3 ton.

Sist jag gjorde något överhuvudtaget med min anläggning var i början av juni. Då sotades och askades allt - samt pellets fylldes på. Jag har fortfarande nästan 2 ton kvar och kommer troligtvis klara mig in på 2013 innan jag ens rör anläggningen nästa gång.

Mitt råd är att kosta på sig lite extra om man är rädd för säckbärande. Bulk är verkligen extremt skönt.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Alla har inte utrymme för bulkförråd!

Källaren på 63 kvadrat måste användas som badrum, sälskapsrum och tvättstuga.

På boplan har vi bara sovrum och kök och toalett till hela familjen (4 pers) och en stor hund!

Och dess utom är det väl inte så jävla jobbigt att bära lite 16 kilos säckar en gång i vecka vintertid!!!

På sommaren blir det väl en gång i månaden kanske :wink:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har funderingar på storförråd men inblåst bulk vill jag inte ha. Jag har plats för en del pellets i rummet som oljetanken fanns i men mitt stora problem är att få pelletsen flyttat från det förråd till brännaren på andra sidan av gången utan att det ger stopp eller blockerar gången.

Sedan vill jag ha påfyllning via en tratt som kan "snäppas fast" på utsidan, då kan ja fylla med storsäck eller småsäck och det rör sig inte om någon större insats egentligen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

nissetib skrev:Förstår inte vitsen med att försöka jämföra. Var och en har sin egen övertygelse om vad som känns bäst i att investera. Bergvärme eller pellets. Det finns ju givetvis både för och nackdelar med bägge. Så jag tror det inte är någon större idé att försöka övertyga den andre att mitt system är bättre och billigare. Dessutom kan man inte räkna allt i pengar.
Tiden är en viktigt aspekt i dagens samhälle.
Du har givetvis så innerligt rätt, men emellanåt känns det skönt att få ge VP gänget en känga och "tack för gammal ost", och som du påpekar så är tiden en viktig aspekt i dagens samhälle (vilket väl har varit fallet i ständigt ökande grad de senaste 60+ åren). Pellets har en större potential än det som syns, men tyvärr ligger Sverige på en för låg ekonomisk nivå för att kunna dra nytta av de mellaneuropeiska innovationerna som helt har automatiserat bort allt bök med pellets. Jag kan inte se för mig Svenne Svensson lägga mellan ½ och 1 miljon på sin värmeanläggning - vilket onekligen skulle bli konsekvensen OM man ville ha en riktigt tysk anläggning med nergrävd pelletsbunker och full automatik för hela slanten. :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

rod02 skrev:Inga siffror från VP folket ännu......
Några grannar o släktingar som kör VP (berg/jord) i sina villor ligger på 10-14000 kWh/år inkl hushållsel, Villorna är på 160-240 m2 o flera av dessa har eldat med pellets tidigare o är mkt nöjda med byte..

Själv ligger jag nu på ca 4100 kWh/år för hushållselen men innan låg jag på 3200-3300 kWh/år, Går lite mer el då ungarna ska se tv hela tiden o 63" drar ju mer än tidigare 40" som nu även den går jämt tycker jag.. Sen är de väl alltid nån som ska ligga i sängen o se 32" i taket ovanför dubbelsängen oxå vilket är bästa platsen :D
En stationär dator som är på jämt samt en bärbar varje em/kväll..
Diskmaskin är kopplad på vv o har rätt nya vitvaror i A klass samt enbart lågenergilampor o alla fönsterlampor på timer, Cirkpumpen är bara på 25W o går ca 9 mån/år men endel har en på högre effekt o kör den på max..
En push25 är väl på 250W?
Förbrukar totalt ca 12000 kWh/år då jag kör elpatron 6-7 månader/år då elen är så billig från vinden men snart ä de dax att starta brännaren.. Går bara ca 3 ton pellets/år nu

Men de låter skumt med TS förbrukning om man har nya vitvaror samt lågenergi/ledlampor o 7000 kWh/år, En kompis är nere ca 6000 kWh/år (eldar ved/pellets hela året) men där är det torktumlaren som står för en del då de körs minst en tumlare/dygn pga allergi (allt torkas i tumlaren av äldre mod)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar