du har glömt en extremt viktig aspekt om det är så att du har bergsvärme (vilket jag fattar på dig att du har)bergatorparen skrev:Men glöm inte nätavgiften. Jag betalar ett fast "vinterpris" om 0,95 kr + 0,49 kr i överföringsavgift som ger ett totalt pris per använd kWh om 1,44 - som innebär att om vi räknar "vintertiden" som de 4 kallaste månaderna, så får du flaka ut med 16 600 kronor enbart för elpatronen, sedan tillkommer det som värmepumpen bäljer i sig. Förra vintern, från och med december till ut maj månad körde jag slut på knappt 6 pallar á 2 600 kronor i snitt (köpte enkeltvis eftersom jag hade pengar - blev dyrare), och det kom till en total om 15 600 kronor. Enbart VP skulle eldat slut på dryga 9 000 kronor i el plus tillskottvärme för de kallaste dagarna och dessa tillskott brukar kosta skjortan och halva garderoben så om det gått åt 4 900 kWh, skulle det varit break-even med pellets - men hur långt kommerman med knappa 5000 kWh när det är smällkallt och VP' n inte orkar med? Jag kommer nog fortsätta elda pellets ett bra tag till tror jag
det är INVESTERINGSKOSTNADEN samt ÅTERBETALNINGSTIDEN på denna..
jag letade länge och väl efter alternativ till mitt hus och jag var helt inne på bergsvärme från början.
Men efter att fått in några offerter och räknat lite på återbetalningstiden (som förövrigt verkar ligga på ca 15 år enligt leverantörerna) så skulle det KANSKE gå jämt ut mellan min pellets installation och bergsvärme.
Jag valde pellets pga av att jag anser det vara driftsäkrare än bergsvärme, då resonerar jag så att om något händer med en Bvp så måste du till 80% säkerhet punga ut med dyra pengar för reparation.
jag anser att en pellets installation är betydligt enklare och mindre avancerad därmed även billigare i rep kostnad och betydligt enklare att reparera själv.
bara min åsikt. (min pellets installation gick på 23000 kr ink allt, en bergsvärme installation skulle enligt offert gått på allt mellan 120000 och 160000, jag tog in offerter från flera leverantörer)
jag tycker att man ska räkna anläggningens totala kostnad när man diskuterar priser på ett forum som detta.