Fungerar inte för tredje vintern i rad, hjälp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Godcilla
Frö

Fungerar inte för tredje vintern i rad, hjälp!

Inlägg av Godcilla »

Hej!
Jag vet inte var jag ska lägga den här tråden då den berör flera olika områden, men det är en thermia-panna vi har så jag provar här. Biomatic 20 + byggd 2005.
Vi skaffade den när vi flyttade in på gården sept 2005. Svärfar byggde ett pelletsförråd åt oss som rymmer ca 4,5 ton så vi skulle slippa fylla på i tid och otid. Efter finjustering av maken fungerade pannan perfekt i flera år. Vi har köpt 6-mm på bulk som räckte i över ett år. Skruven var monterad så den svängde lite upp till pannan (alltså längsmed hela förrådet i botten och upp till pannan).

När de slutade sälja 6-mm köpte vi 8-mm istället, och det var då problemen började. Skruven gick sönder när förrådet var nypåfyllt. Det verkade också som om det var något fel på kretskortet. Vi började fixa med servicekillarna på vår ort, som dessvärre inte verkar vara så varken bra på pannan eller intresserade av att hjälpa till. De ansåg att felet var att skruven var felmonterad, så de ville montera den snett från pannan till förråden (helt rak skruv) vilket inte maken höll med om, då skulle vi få gå in i förrådet och mata på pellets själva eftersom det är rektangulärt.

Nåväl, vi fick dels en lånepanna medan de kollade vad som var fel på våran panna (det var ej kretskortet utan någon sladd, minns inte vad den heter) samt ett nytt veckoförråd samt en kort rak skruv så vi fick tömma förrådet för hand ned i lilla förrådet. Sedan monterade de tillbaka vår panna och vi tog slut på pelletsen så vi kunde komma in i stora förrådet. Då tyckte maken att skruven fungerade fint (den långa som går i botten av förrådet), så han gjorde en lösning där den matar fram pelletsen till en låda utanför förrådet, där en rak ny skruv sitter monterad mot pannan, alltså två skruvar. Detta hade han läst om skulle fungera här på forumet. Det funkade cirka en dag, tills långa skruven gav upp och han tror nu att felet är lagren som är slut. Hur som helst är det inte enda problemet. Jag anser att bottenskruven skruvar sönder pelletsen, så att den blir till smulor, och sedan packas den upp i röret och måste tömmas (kanske beror på lagren?).

Pannan stannar nu av följande anledningar: Ingen pellets, blockering pellets (varvid den inte larmar med ljud), optovakt samt någon mer jag inte kommer på. Således går pannan inte ett helt dygn. Dels måste vi fylla på lådan för hand, då bottenskruven inte verkar orka dra igenom pelletsen i hålet ut till lådan (vi har sågat upp förrådet och fyller för hand). Lådan räcker inte för ett dygn när det är kallt (-20).
Sedan stannar ju pannan i tid och otid när den larmar för optovakt osv, vilket man inte märker på en gång då den inte tjuter. Jag håller på att förlora förståndet med ännu en vinter utan att kunna duscha när man behöver, frysa ihjäl när man kommer hem. Har både barn och hästar så energin borde verkligen gå åt detta istället.

Min undran, om någon orkat läsa detta virriga inlägg, är, har fler haft liknande besvär? Hur har ni löst dem? Fungerar verkligen den här pannan med 8-mm? Kan man få tag på 6-mm? Är det skillnad på hur dyra pelletsen är, vi har beställt det billigaste? Har ni tips på bra lösningar innan vi (eller iaf jag) fryser ihjäl?

Vi hade tänkt byta lagren, montera en sådan där stödplanka för att ta bort lite av tyngden på skruven som en del säger är bra, och hoppas på att skruven orkar ta ut pelletsen genom hålet till lådan där raka skruven fortsätter att ta upp den. Kommer pelletsen fortsätta smulas sönder? Finns det någon annan lösning? Jag vill inte beställa en hel bulk igen och tvingas tömma för hand, men det blir svårt att se om det fungerar utan att göra det med allt tryck (även med avlastningsplankan).

Är obeskrivligt tacksam för någon hjälp alls innan jag...jag vet inte vad jag gör helt enkelt! :cry:
Becker
Energiprofet!

Re: Fungerar inte för tredje vintern i rad, hjälp!

Inlägg av Becker »

Kan inte hjälpa er med skruven.... :( Det får andra svara på....
Men pannan går utmärkt även på 8mm pellets, (vilket är den vanligaste storleken).

Larmen om pelletsblockering, optovakt, etc KAN bero på att ni inte har justerat, backspärren riktigt. Om pannan är från 2005 så antar jag att den har ett gångjärn som lägger sig bakom "kugghjulet" varje gång det puttas framåt. Den kan även sakna den lilla klammern som ska se till att gångjärnet inte ska "slå över", (vika ihop sig). Kolla att gångjärnet verkligen lägger sig på plats VARJE gång "kugghjulet" puttas fram.

När ni böt pellets, justerade ni då matning? byter man från 6mm till 8mm brukar man få öka matningen. 6mm "rinner" lättare i skruven.

Jag måste starkt rekommendera att bygga om brännaren till kedjedrift. Då fungerar den betydligt bättre. :D

Hoppas verkligen att Ni får ordning på matningen och pannan.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Utan att ha speciellt kännedom om er panna eller brännare!

I grunden verkar all (det mesta iaf.) beror på att matningen från förråd till brännaren är dålig. Och har man läst här ett tag ser man att det är ganska välkänd med problem med bulkförråd (/storförråd), detta är i övrigt just orsaken till att jag inte har storförråd än...

Nåväl, lite av vad jag har lärt mig genom åren vid att läsa här:
En flexskruv får inte börja rak och sedan vinkla uppåt!!! Den får alltså inte vara bottenskruv i förrådet och sedan vinklas uppåt utanför förrådet. Orsaken är att den kan fyllas 100% när den är vågrät men när den går uppåt med t.ex. 45° kan den fyllas maximalt 50%, alltså kommer pellets att krossas i parti och minut i böjen, det mesta blir smular och skruven kan låsas fast.

Lösningen (en av fler) är att ha en vågrät skruv som drar ut till en behållare där en annan skruv tar vid och lyfter pelletsen upp. Såklart måste den lyftande skruven ha större kapacitet än bottenskruven, då blir det inget krock. Man kan klara det med två lika skruvar men då måste man ha en styrning på bottenskruven så att den styrs av nivån i "omlastningslådan".

En skruv får gärna börja som sned och sedan vinklas mot vågrät men inte motsatsen! Den måste alltså hela tiden kunde transportera lika mycket eller mer som biten innan och som jag har analyserat allting genom åren är detta ett genomgripande problem med dessa förråd.

Och sedan är det ytterligare en sak som jag anser: Får ni ordning på detta med matningen från förrådet bör ni ha ett litet doseringsförråd, att dosera med en lång förrådsskruv brukar ge en del problem med mycket varierande doser.

Detta svar är i enlighet med vad jag anser att jag kunde läsa i ditt inlägg, jag kan ha missuppfattat era problem helt men jag vill än så länge anta att jag inte är helt borta i skogen.
Senast redigerad av Icecap den fre 07 dec, 2012 10:48, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fille
Frö

Inlägg av fille »

Hej

Jag har en flexskruv vågrät i botten av ett fyra tons bulk förråd , utanför förrådet böjer den av 45grader åt sidan sen 45 grader uppåt till brännaren thermia i en biomatik. Har kört så tolv år. Hade problem i början pga dålig pellets och materialfel på skruven. Sen har det gått bra i tio år. Jag har tre små öppningar för pelletsintag i skruven , ca 6-7 cm långa om jag minns rätt. Installatören sa att man inte fick ha för stora öppningar pga att skruven då fylls för mycket.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Håller med Icecap, förutom doseringsförrådet. Biomatic brännaren har ju internt doseringsförråd, möjligen det bästa på marknaden dessutom, så glöm den detaljen. Hur ser bottenskruven ut, har den flera öppningshål som är öppna hela tiden? Om det är så så blir den lätt överfull och går tungt. Jag har en bottenskruv med två inloppshål, fast med ställbara spjäll. Jag har endast ett spjäll öppet åt gången och stryper så mycket som möjligt för att det inte ska stocka sig i 45 graders stigningen som kommer efter. (Alltså precis den lösning som inte rekommenderas, men med justering av själlen och urstark motor och skruven på högt varvtal (200 rpm) så fungerar det, har skruvat över 100 ton med den lösningen). Den bästa lösningen är nog att ha öppningen i till bottenskruven från sidan så att den inte kan fyllas helt. Här är en hembyggd modell http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=13419 och ariterm säljer en färdig lösning http://www.ariterm.se/82_KMP_Depo. Ett alternativ är också matenes lösning (Rol-Bi på forumet) med sidomatad bottenskuv och horisontalskruv http://www.matene.com
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Godcilla
Frö

Inlägg av Godcilla »

Tack för alla era svar!
Maken är väldigt duktig på att fixa med pannan, men just nu har han otroligt hög arbetsbelastning så det blir bara att hålla undan det värsta. Han har också en del lösningar som ska fixas när förrådet är tomt.

Ja, vi har justerat matningen efter 8-mm pellets. Den är också ombyggd till kedjedrift när den renoverades, då rekommenderade reparatören det.

Det var ju intressant att läsa att bulk skapat problem för många. Svärfar tyckte absolut att vi skulle ha det, och han la dessutom en mindre vinkel ned mot skruven för att få mer plats, och sålunda rinner inte pelletsen så bra på slutet.

Vi har tre hål längsmed bottenskruven har jag för mig. Kan alltså vara bra att täcka för två av dem då? Det är ju bara det att man vill inte riktigt experimentera när man tankat in 4,7 ton, som det rymde sist.

Beror söndersmulandet alltså på att den matar för mycket med flera hål? Det smular också sönder mellan bottenskruven som skruvar till lådan utanför och den andra skruven som går upp mot pannan. Jag brukar tömma ut från skruven (använder spillet till boxarna i stallet som strö, jättebra!) men detta måste göras i tid och otid. Får ni mycket spån? Vi har inte haft det tidigare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Allt för mycket spån kan ju också bero på att du har fått en sats pellet som är för löst pressad och sedan sönderblåst. Dålig kvalitet helt enkelt. Då bottenskruven har flera hål öppna så får du situationen att pellet som transporteras i skruven från hålet längst bort ska tryckas förbi ett öppen hål där hela förrådets pelletvikt pressar på uppifrån. Det ger större förslitning på pelletarna, och så gör det att skruven blir maximalt full vilket även det ökar slitningen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här finns en lösning där skruvarna samarbetar med en nivåvakt i lilla lådan.När den blir påverkad så stannar bottenskruven och matarskruven kan hinna med.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=12977
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Det är ju min lilla lösning det ju :-) Efter en del tweakande med hjälp från CPMS m.fl. blev det rätt skapligt.

Kan rapportera att den numera fungerar riktigt bra, det har nu gått i ett år utan driftstopp orsakat av matningen. Det spån som är / bildas följer med upp till brännaren.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Godcilla
Frö

Inlägg av Godcilla »

Ja, det kanske lönar sig att köpa dyrare pellets som är av bättre kvalitet! :)

Jag ska kolla in den där lösningen lite senare, tack!

Senaste problemen: I förrgår när det var snöstorm gick pannan HELA dagen och natten, otroligt! Jag behövde bara gräva ned mer pellets i lilla lådan.
I går: Pannan stannade först pga "pellets blockering", trots att det inte var någon blockering. Jag matade lite för hand och startade sedan. Sedan stannade pannan två gånger för "kontrollera eltändning". Första gången satte jag bara på pannan, det funkade uppenbarligen inte, den stannade en gång till. Då matade jag fram lite pellets manuellt, ca 1 min, och sedan fungerade den.

Nu när jag kom in från stallet hade den stannat på blockering pellets, trots att det inte är någon pellets i röret. Jag matade fram pyttelite, och satte på igen. Får se om det funkar.
Vad som är jobbigt är att den larmar ju inte när alla andra fel än pellets saknas kommer fram. Är det verkligen normalt att den här pannan ska funka så här? Den går ju inte ett dygn, undantaget var i snöstormen, längre. Och man kan ju knappt vara borta några timmar. Jag bävar för när jag börjar nya jobbet, att orka med iskallt hus när man hämtat ungarna varje kväll och försöka hinna med allt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

I väntan på någon med egen erfarenhet av den brännaren så kan jag tipsa om att brännaren känner av pelletnivån i sitt internförråd (där fallslangen ansluts till brännaren) med en optisk givare som känner av ljuset från en diod på andra sidan röret. Om det har fastnat spån på endera sändaren eller mottagaren så ser det ut som att internförrådet är fullt hela tiden och den kallar alltså inte på mera pellet från externskruven fast det i verkligheten är tomt. Då kan den försöka tända utan pellet och ge upp med med felet kontrollera eltändningen, det går ju inte att tända på utan pellet. Eller om den matar på ett tag så internförrådet borde vara tomt utan att den någonsin signalerar för det så skulle jag kunna tänka mig att "pelletblockering" är ett sannolikt larm. Så mitt tips är att kontrollera nivågivaren, förhoppningsvis kan någon biomaticägare säga exakt vad koden betyder.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

"pelletsblockering" beror inte på backspärren då ni har kedjedrift men därimot får man de larmet om inte förrådskruven hinner fylla brännarens internförråd tillräckligt snabbt, Testa att öka externskruvens gångtid från 30 sekunder till 60 sekunder..

Skruvarna har ni fått några bra tips som ska fungera..

Optovakt som sotar igen beror på för lite fläkt alt för hög matning..
Justering. Fyll brännarens internförråd fullt sedan matar ni brännaren från hushållsvåg under 10 min
Låg effekt 10 kW = 350 gram/10 min o fläkt 26% (Ca 45% matning men använd våg för att de ska bli rätt)
Hög 15 kW = 520 gram/10 min med fläkt 34% (Ca 70% matning) då ska den fungera utan larm om optovakt
Skulle ni behöva mer än 15 kW så justera brännaren så den drar 700 gram (matning ca 90%)/10 min med fläkt 55% i läge hög, Man kan även aktivera min läget om man ibland behöver 20 kW/700 gram
Då blir det "min effekt" 350 gram/10 min o fläkt 26% "låg" 520 g/10 min fläkt 34% "hög" 700 g/10 min fläkt 55%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fchristi
Ungskog

Inlägg av fchristi »

Du skriver det själv: 6 mm pellets fungerade väl. Där har du lösningen. SCA Bionorr bl.a. säljer detta. Ja, det kostar lite mer än 8 mm (bara vi svenskar som använder 8 mm-pellets, på "kontinenten" dominerar 6 mm) men snålheten får inte bedra visheten. Börja inte bygga om och dona.

Jag hade samma problem: använde snålpellets från Byggmax 8 mm (2,34 kr/kg) och driftstoppen haglade vilket snabbt åt upp den besparing jag gjort på kilopriset. 6 mm pellets är dessutom ofta kortare än 8 mm - för mig var det centralt eftersom pelletsen bildade ett "valv" i pelletsbehållaren vilket gjorde att de inte droppade ner i pelletsskruven. Dessutom får du alltid mer pellets i varje volymenhet (eller varje matningssvarv med skruven) med 6 mm.
mivi
Ungskog

Inlägg av mivi »

Skulle inte kalla 6mm för en lösning ... om det inte fungerar med 8mm, är det något som är galet.

Försök få tag på någon i närheten som kan brännaren och kan hjälpa med skruven. Man kan ha flexskruv men den måste vara rätt installerad, inte för skarpa böjar.

/M
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

mivi: Du anar inte hur känsligt det är med dina åsikter här....

Men du har helt rätt.
Skriv svar