Jag vet inte var jag ska lägga den här tråden då den berör flera olika områden, men det är en thermia-panna vi har så jag provar här. Biomatic 20 + byggd 2005.
Vi skaffade den när vi flyttade in på gården sept 2005. Svärfar byggde ett pelletsförråd åt oss som rymmer ca 4,5 ton så vi skulle slippa fylla på i tid och otid. Efter finjustering av maken fungerade pannan perfekt i flera år. Vi har köpt 6-mm på bulk som räckte i över ett år. Skruven var monterad så den svängde lite upp till pannan (alltså längsmed hela förrådet i botten och upp till pannan).
När de slutade sälja 6-mm köpte vi 8-mm istället, och det var då problemen började. Skruven gick sönder när förrådet var nypåfyllt. Det verkade också som om det var något fel på kretskortet. Vi började fixa med servicekillarna på vår ort, som dessvärre inte verkar vara så varken bra på pannan eller intresserade av att hjälpa till. De ansåg att felet var att skruven var felmonterad, så de ville montera den snett från pannan till förråden (helt rak skruv) vilket inte maken höll med om, då skulle vi få gå in i förrådet och mata på pellets själva eftersom det är rektangulärt.
Nåväl, vi fick dels en lånepanna medan de kollade vad som var fel på våran panna (det var ej kretskortet utan någon sladd, minns inte vad den heter) samt ett nytt veckoförråd samt en kort rak skruv så vi fick tömma förrådet för hand ned i lilla förrådet. Sedan monterade de tillbaka vår panna och vi tog slut på pelletsen så vi kunde komma in i stora förrådet. Då tyckte maken att skruven fungerade fint (den långa som går i botten av förrådet), så han gjorde en lösning där den matar fram pelletsen till en låda utanför förrådet, där en rak ny skruv sitter monterad mot pannan, alltså två skruvar. Detta hade han läst om skulle fungera här på forumet. Det funkade cirka en dag, tills långa skruven gav upp och han tror nu att felet är lagren som är slut. Hur som helst är det inte enda problemet. Jag anser att bottenskruven skruvar sönder pelletsen, så att den blir till smulor, och sedan packas den upp i röret och måste tömmas (kanske beror på lagren?).
Pannan stannar nu av följande anledningar: Ingen pellets, blockering pellets (varvid den inte larmar med ljud), optovakt samt någon mer jag inte kommer på. Således går pannan inte ett helt dygn. Dels måste vi fylla på lådan för hand, då bottenskruven inte verkar orka dra igenom pelletsen i hålet ut till lådan (vi har sågat upp förrådet och fyller för hand). Lådan räcker inte för ett dygn när det är kallt (-20).
Sedan stannar ju pannan i tid och otid när den larmar för optovakt osv, vilket man inte märker på en gång då den inte tjuter. Jag håller på att förlora förståndet med ännu en vinter utan att kunna duscha när man behöver, frysa ihjäl när man kommer hem. Har både barn och hästar så energin borde verkligen gå åt detta istället.
Min undran, om någon orkat läsa detta virriga inlägg, är, har fler haft liknande besvär? Hur har ni löst dem? Fungerar verkligen den här pannan med 8-mm? Kan man få tag på 6-mm? Är det skillnad på hur dyra pelletsen är, vi har beställt det billigaste? Har ni tips på bra lösningar innan vi (eller iaf jag) fryser ihjäl?
Vi hade tänkt byta lagren, montera en sådan där stödplanka för att ta bort lite av tyngden på skruven som en del säger är bra, och hoppas på att skruven orkar ta ut pelletsen genom hålet till lådan där raka skruven fortsätter att ta upp den. Kommer pelletsen fortsätta smulas sönder? Finns det någon annan lösning? Jag vill inte beställa en hel bulk igen och tvingas tömma för hand, men det blir svårt att se om det fungerar utan att göra det med allt tryck (även med avlastningsplankan).
Är obeskrivligt tacksam för någon hjälp alls innan jag...jag vet inte vad jag gör helt enkelt!