Jag har tidigare (i förra huset) haft en Focus PE-20 och en VikingBio, tyckte att det fungerade rätt bra även om förbrukningen var tämligen hög!
I mitt nuvarande hus, ett femtiotalshus på 1,5plan + källare som vi köpte i augusti i år så det är första vintern jag kör, har jag en gammal CTC 265(256??)B som jag kör en VikingBio-brännare i... Som jag förstår det så är pannan körd med koks och olja tidigare, konverterad till pellets innan mig dock!
Förbrukningen är brutal, kör redan på 1,5-2 säckar / dygn och då är det inte mer än -8grader ännu

Nu till några frågor och funderingar som jag har:
1: Visst går väl pannan att eldas med ved? Kan man köra det samtidigt som pelletsbrännare sitter monterad? (den sitter i högra "facket")
2: Jag har förstått det, på sotaren, som att skorstenspipan ner till pannan är "gigantisk" för pelletsdrift, vad innebär detta? Skorstenen är "otät" och jag bör sätta ett "renoveringsrör", kommer ett minskat tvärsnitt att kunna påverka förbrukningen?
3: Jag är lite inne på att byta panna, några förslag på vettiga pannor för ett "dragigt" hus med stor förbrukning/stort behov?
4: Antar att jag kanske kan fortsätta köra med min befintliga brännare tills den dör, men pannan verkar ju vara minst sagt dålig eller åtminstone dåligt driftekonomi i...
Som sagt;
- renovering av skorsten - vad kan det ge, ger det mer effekter än helt enkelt tät rökkanal?
- eldning samtidigt som pellets?
- pannbyte, bra förslag med elpatron, värme och varmvatten
- komplett system eller behålla brännaren så länge den håller?
Ytterst tacksam för all feedback och respons jag kan få!
Ha en fortsatt fin helg allesammans nu