Funderingar kring panna, brännare, skorsten, mm

Skriv svar
JothaR
Prima virke

Funderingar kring panna, brännare, skorsten, mm

Inlägg av JothaR »

Hej på er allesammans!

Jag har tidigare (i förra huset) haft en Focus PE-20 och en VikingBio, tyckte att det fungerade rätt bra även om förbrukningen var tämligen hög!

I mitt nuvarande hus, ett femtiotalshus på 1,5plan + källare som vi köpte i augusti i år så det är första vintern jag kör, har jag en gammal CTC 265(256??)B som jag kör en VikingBio-brännare i... Som jag förstår det så är pannan körd med koks och olja tidigare, konverterad till pellets innan mig dock!

Förbrukningen är brutal, kör redan på 1,5-2 säckar / dygn och då är det inte mer än -8grader ännu :?

Nu till några frågor och funderingar som jag har:

1: Visst går väl pannan att eldas med ved? Kan man köra det samtidigt som pelletsbrännare sitter monterad? (den sitter i högra "facket")
2: Jag har förstått det, på sotaren, som att skorstenspipan ner till pannan är "gigantisk" för pelletsdrift, vad innebär detta? Skorstenen är "otät" och jag bör sätta ett "renoveringsrör", kommer ett minskat tvärsnitt att kunna påverka förbrukningen?
3: Jag är lite inne på att byta panna, några förslag på vettiga pannor för ett "dragigt" hus med stor förbrukning/stort behov?
4: Antar att jag kanske kan fortsätta köra med min befintliga brännare tills den dör, men pannan verkar ju vara minst sagt dålig eller åtminstone dåligt driftekonomi i...

Som sagt;
- renovering av skorsten - vad kan det ge, ger det mer effekter än helt enkelt tät rökkanal?
- eldning samtidigt som pellets?
- pannbyte, bra förslag med elpatron, värme och varmvatten
- komplett system eller behålla brännaren så länge den håller?

Ytterst tacksam för all feedback och respons jag kan få!

Ha en fortsatt fin helg allesammans nu :wink:
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Funderingar kring panna, brännare, skorsten, mm

Inlägg av Eldvin »

Föreslår att du byter panna,Och bara tanken på att elda ved i den med höga rökgas temperaturer då du VET att det läcker i skorsten känns ju så där tryggt. Sen är isolering en viktig bit,spelar ju ingen roll vilken värme källa du har om värmen går rätt ut. Mescoli har en panna som kan eldas med både ved och pellets utan att hålla på å flytta brännaren hela tiden.
JothaR
Prima virke

Inlägg av JothaR »

Nä, förstår hur du menar... Men en renovering av rökkanalen är planerad, men då kanske jag inte kan elda med ved när den går ner i dimension (eldar dock bara pellets just nu). Så ved är väl inte så aktuellt när jag tänker efter lite :-P
Men kan man tänka sig någon mer effekt av en renovering än tätningen, mindre tvärsnitt kan det påverka förbrukning och avkylning t.ex??
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Vedeldning i ctc265 är ingen ide du provar med. om det blir strömavbrott kan veddelen vara bra att ha.
Skaffa en rökgastermometer (stektermometer) så ser du vad felet på pannan är. Tar inte upp värmen i röken särskilt om man eldar brännaren på hög effekt.
Med en stor dragbegränsare borde en stor skorsten inte vara något problem.
En förbrukning på 1,5 säckar om dagen vid -8 ute i ett gammalt dragigt hus ser jag som riktigt skapligt.
Blir inga underverk om du byter till en ny panna men trimma in det nuvarande först med dragbegränsare och rätt inställd brännare så ser du vart du hamnar. Jag skulle börja med att byta brännaren om jag skulle byta någonting. Blir många dyra reparationer på VikingBio och så är den svår att justera.

Du snackar om stor förbrukning, då har du inte sett de som har en s-t-o-r förbrukning. :)

Edit: nej du kan INTE elda med ved i ctc265 så glöm den iden direkt!
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jag skulle dock inte räkna med att spara så mycket pellets.

1.5-2 säck vid -8 i medel är väl fullt rimligt för ett 50-talshus.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om skorsten skall renoveras med insattsrör så funkar det lika bra till vedpanna då ved pannor har rökgasfläkt som skuvar ut röken.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Pannan är inte optimal, men det tar väldigt lång tid att återbetala något tiotal procent i verkningsgrad eller så med ett pannbyte..

Om du vill bibehålla skorstensarean så kan du glidgjuta skorstenspipan, då får man dessutom lite bättre värmeöverföring in i huset än om du har ett rör med isolering runt.

Oavsett så är en draglucka att rekommendera om du vill behålla värmen i pannan, jag har en likadan panna och en skorsten med rejält drag i året om, vid plusgrader och fuktig väderlek som för många innebär sämre drag (?) så har jag mer än dubbla draget mot vad som är rekommenderat för pelletseldning, detta drag suger värmen ur pannan och äventyrar även förbränningseffektiviteten.

Med draglucka så spelar det inte så stor roll att skorstenen är grov, det reglerar sig själv ändå.

Hade jag varit du så:
1: installera draglucka så du alltid får rätt drag i pannan och maximal verkningsgrad
2: renovera skorstenen, det är en säkerhetsfråga med en tät skorsten

ev
3: räkna på ett framtida pannbyte, skall du göra detta är de två ovanstående ändå nödvändiga.

Ang vedeldning i denna pannan, det är just vedeldning som kan ha orsakat en trasig skorsten, eller som kan orsaka att ditt hus brinner ner om du eldar ved i den pannan med läckande skorsten och får sotbrand etc. Elda inte ved.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Det beror på hur stor och hög pipa man har.Dragbegränsaren orkar inte vädra bort hur mycket kondens som hellst. Och om rökgastemperaturen blir allt för låg så blir draget sämre .Så ibland är nog insattsrör att föredra.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

En 42 år gammal panna har nog gjort sitt - och som ägare till en Viking Bio själv kan jag försäkra att det är inte en brännare för CTC 265 eftersom den är för brutal i effekt. Jag skulle rekommendera att du först av allt renoverar skorstenen så att den blir trygg och säker att elda i. Eldvin är inne på Mescoli pannan som är samma producent som gör pannor åt Vedsol och Janfire, och det är en bra panna. Innan du renoverar skorstenen bör du ha en förmening om VAD du vill elda med och vad för panna eftersom det påverkar vilken dimension du skall ha på pipan. Ved kräver större area än pellets, och självdragspannor kräver större area än pannor med rökgasfläkt. Så du bör göra ett projekt ut av det hela där du anpassar alla delarna till varandra så att de bildar en harmonisk helhet. Tar man varje bit för sig, så slutar det alltför ofta i tårar eftersom sakerna inte fungerar ihop. Planera väl, det lönar sig i långa loppet :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

En fördel med Mescolis panna är att man kan starta med ved och när pannan kallnar drar pelletsen igång.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Om det är "Mescoli" Combifire du tänker på så var jag inte så imponerad av den som pelletspanna (ännu sämre till ved), vet inte riktigt hur du kan elda ved i den med peletsbrännaren i om det är den pannan.

Min åkte ut efter 7mån, fick efter mycket strul ett återköp då jag inte accepterade några svetslagningar och de vägrade byta ut den läckande pannan.

Hade inte nämnvärt bättre verkningsgrad i den än min 90-tals kombipanna, som jag turligt nog inte slängt ut då jag bytte "pannrum". Tillbaka i den till den på en förmiddags rördragning.....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
JothaR
Prima virke

Inlägg av JothaR »

karaff skrev:Oavsett så är en draglucka att rekommendera om du vill behålla värmen i pannan, jag har en likadan panna och en skorsten med rejält drag i året om, vid plusgrader och fuktig väderlek som för många innebär sämre drag (?) så har jag mer än dubbla draget mot vad som är rekommenderat för pelletseldning, detta drag suger värmen ur pannan och äventyrar även förbränningseffektiviteten.

Hade jag varit du så:
1: installera draglucka så du alltid får rätt drag i pannan och maximal verkningsgrad
2: renovera skorstenen, det är en säkerhetsfråga med en tät skorsten

ev
3: räkna på ett framtida pannbyte, skall du göra detta är de två ovanstående ändå nödvändiga.
Vedeldning är egentligen inget som jag är intresserad av gällande primärvärmen det var snarast om jag kunde komplettera med det när jag just nu i pannan inte har någon elpatron :twisted: Personligen anser jag att jag bor alldeles för tätt för att primärelda med ved, går väl an i kamminen, men inte i pannan tycker jag...

Frågan är ju lite som du säger, är det värt att byta till en riktig pelletspanna? Verkningsgraden blir bättre och med en mer anpassad rökgaskanal kanske jag inte suger ut värmen ur pannan, men investeringen är ju naturligtvis hög... Även om driftkostnaden blir "lite" lägre så är ju huvudinvesteringen gigantiskt mkt större. Det är väl däremot så att driftunderhållet (tiden) blir betydligt mindre på en ny panna, några sotningar per år istället för en i veckan!? Kan vara värt en hel del för mig!

1: Draglucka tror jag nog bestämt att jag har, det är väl en sån där liten "lucka" som öppnar och stänger beroende på draget i skorstenen? Sitter på rökröret?
2: Skorstenen skall som sagt tätas, frågan är då om det är som någon säger av vikt att jag först bestämmer vilken panna jag skall ha i fortsättningen så att jag inte sätter in fel dimension?!

Det verkar som att jag nog skall fundera genom vilken panna jag vill köra på och sedan så gör jag hela projektet på en gång, panna - brännare - skorsten så att jag får rätt rakt igenom!

Måste bara förtydliga att vid brandinspektionen så har jag fått besked om att det inte är så otätt att jag måste ingripa nu, det är dock något som bör göras inom några år!
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Näe de va inte combifiren jag syfta på. Men janfiren då??? borde gå att köra modulerande i den tills vikingen tackar för sig :D
Skriv svar