Panna går ej över 40grader -20c ute

Skriv svar
EmiloKarin
Stor entusiast!

Re: Panna går ej över 40grader -20c ute

Inlägg av EmiloKarin »

Nu är det -20c ute igen o pannan står o tuggar på 30-40gr har ställt in automatiken så den shuntar bara ut max 47c nu men den orkar iaf inte, matning på b6 står på 1,9 alla brickor i turbulatorerna i utom sista rökgas är 130gr.
Har kikat o cirk pumpen sitter på den anslutningen som e närmast pannfronten o allt e kopplat som de va på gamla ctcn jag hade..
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

en fråga till hur mäter jag hur mkt effekt jag har??
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Du kallkör brännaren - det vill säga: Du låter flamvakten se ljus - antingen med ficklampa eller annan ljuskälla. När så brännaren, i tron att den har låga, går över i normal drift, samlar du upp pelletsen den matar fram under 6 minuter. Den mängd pellets du då får fram, multiplicerar du med 10 för att få hur mycket som skulle matas fram under en timme. Omräkna till kilo och multiplicera med 4,8 så får du ut hur många kW brännaren ger. Ett kilo standard pellets ger med andra ord 4,8 kWh.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Kan du också kontrollera åt vilket håll pumpen pumpar, in mot pannan eller ut från pannan? Om shunten fungerar som min shunt och som den ser ut på bilden så borde vattnet pumpas ut från anslutningen som pekar mot pannans framsida. Och hur är det med varmvattentillgången, går det att duscha trots att temperaturmätaren visar 30-40 grader? Isåfall så är det nog så att pannans temperaturmätare visar temperaturen i den bakre behållaren dit det kalla returvattnet kommer och inte i den främre behållaren där varmvattenslingan och finns och där shunten tar hetvatten till elementen. Det skulle då betyda att allt är i sin ordning. Fast egentligen borde det väl finnas två temperaturmätare på en panna som är uppdelad i två avdelningar. Hur är det med brännarens termostat, var mäter brännarstyrningen pannans temperatur? Två stycken överhettningsskydd borde det absolut finnas i alla fall, om pannan verkligen ser ut som principskissen på tillverkaren webbsida. Om cirkulationspumpen är avstängd så kokar den troligen först i returbehållaren och om cirkulationen är på så kokar den antagligen först i främre behållaren om den blir överhettad. Väldigt sparsamt med information i produktbladet, kanske du borde ta kontakt med tillverkaren för att få saken utredd.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag tror du matar in för lite effekt. 130 i rökgas vid full patte 15-17kW är för lågt. Rökgas bör nog vara 160 vid dessa effekter om du inte kör helt nysotat. Jag tror du kör på säg 11-12kW vilket nog inte riktigt räcker vid -20....

Min komplett ger rökgaser på 160-170 efter 1 tim gångtid. Jag matar in 15-16kW. Dock har jag inte sotat sen i juni :mrgreen:

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

Hur ökar jag effekten då om de är för dåligt?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Sök info. i denna forumsdel för din brännare viewforum.php?f=26 till att börja med.
Finns en del att läsa där....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

EmiloKarin: Har för mig att paustiden för skruven på roslagsbrännaren är 15 sekunder. Om inställning b6 betyder skruvens dragtid så har du en mycket låg effektinställning.
Jag testkör just nu en Eurofire som ger pelletsmatning var åttonde sekund (verkar inte gå att ändra). Skruvens dragtid är nu ställd till 1,3 sekunder och det är precis vad som behövs för att hålla huset varmt vid -15 grader, brännaren går flera timmar i taget.
Finns det ingen handbok till brännaren där det om sådant man behöver veta?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

bergatorparen skrev:Peltec pannan levereras med fabriksmonterat shunt så att är det omkastat, så måste det skedd medvetet snarare än omedvetet eftersom man då måste rent fysiskt koppla om shunten.
bergatorparen skrev:Jag konstaterade bara att shunten är fabriksmonterat och att en ändring måste göras medvetet - punkt slut!
Man behöver väl inte göra en ändring på shunten för att koppla den fel?
Vilken klant som helst kan väl koppla in returen på stigaren och tvärt om utan att för den delen behöva ändra shunten.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Att koppla fel lyckades den rörmokare som installerade vår golvvärmeshunt/pumpkoppel med.
Golvvärmereturen hamnade högst upp i acktanken och stigaren hämtade sin värme från ackmitt.......

Men även solen har fläckar som de "vise" brukar säga :roll: :roll: :wink:

Därav inga mer rörmokare i mitt pannrum.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Psycho Dave skrev:Man behöver väl inte göra en ändring på shunten för att koppla den fel?
Vilken klant som helst kan väl koppla in returen på stigaren och tvärt om utan att för den delen behöva ändra shunten.
Bra poäng. Det jag tänkte, med utgångspunkt i hur pannan är konstruerat, är att man har etiketter som visar vad som är vad så att dumma fel som att man byter om stigare och retur inte skall ske. Tydligen behövs en upprustning i svenska rörkrökar kåren - och många par nya glasögon :lol:

Redigerat citat, försök att inte ha citeringar som är större än det egna inlägget. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. / Roli moderator
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Fick nämligen hejda min rörmockare som kopplade fel trots märkning på pannan. Har ju Focus PE-20 som är 160 cm hög och den står på en betongklack på ca 20 cm. Då rörmockaren var ganska kort så såg han helt enkelt inte den märkningen.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

har nu mätt upp effekten som ni sa fick 0,26kg/6min så de blir väl ungefär 12,5kw
har oxå kikat på shunt o cirkpumpen om ledningarna skulle vara omkastade men skulle va lättar o förklara om ja kunde lägga upp en bild nånstans.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Lasta upp bilden på http://www.forumbilder.se och lägg in den kod du då får här så dyker bilden upp i inlägget :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

Bild

pumpen snurrar medsols..
Skriv svar