Vad vet ni om en brännare som heter EP 18 A (kolla länken)

Skriv svar
hammarbergarna
Frö
Kontakt:

Vad vet ni om en brännare som heter EP 18 A (kolla länken)

Inlägg av hammarbergarna »

Såg denna brännare på en energimässa i hudik idag. Nån som vet nått om den och ev har en installerad?

http://www.altbergsplat.se/EP18.htm
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Vilken cykelverkstad som helst kan tillverka en brännare. Och många finns det... P-märkning är ett krav enligt mitt tycke.

Altbergs har förvisso ett gott renommé med sin "askfälla", men om brännaren är bra är det nog inte så många som vet. Den är inte P-märkt och det ska man def. ställa som krav. Att den är provad av Äfab säger inget som helst, det är en tjänst som företagen köper och Äfab är väl rädda om sina kunder. precis som vilket företag som helst. Alltså ingen opartisk provning om man är misstänksam... och vilka är det förresten som kollat upp ifall Äfab är så seriösa som de utger sig för vara?
Är det inte en f d sotare som driver det företaget? I så fall - vilken utbildning o kunskap har han? Ackredierat testorgan - är Äfab det? Nån som vet? Jag tycker att frågan har ett berättigande - själv vet jag inte...
Skulle vara kul om någon som har bättre insyn kan svara hur det ligger till.
nove
Frö

Inlägg av nove »

Hej

Jag har kört med en EP-18 Brännare i över ett år och den har funkat jätte bra för mig.
Den har en liten fördelningsskruv som sitter i brännaren som ser till att pelletsen fördelar sig jämt, vilket ger en jämn och fin låga.
Detta tror jag saknas på flera andra brännarfabrikat. ?
Att brännaren ej är P-märkt har väll kanske gjort att den inte är så känd (eftertraktad) på marknaden, vad vet jag.
Efter flera års drift med Altbergs standard brännare (P-märkt) som har samma brännarhuvud som den nyare
PE-18 brännaren kan jag bara konstatera att det är en utmärkt brännare.

/nove
Skriv svar