Sotare + besiktning

Ola Häggström
Stor entusiast!

Re: Sotare + besiktning

Inlägg av Ola Häggström »

Som du skriver, Jens, så behövs para panngrejorna samt lod, lina och borste, vilken med fint namn heter krejs, men som sotarna själva kallar kajsa.

Därutöver, om din kommun tillåter egensotning, så måste du söka tillstånd att sota. För att få tillstånd måste du dels vara fysiskt kapabel att sota (kontrolleras ej), dels måste du besitta kunskaper, dels om reglerna för sotnig (intervall, säkerhet vid arbete på tak), dels kunskaper om eldning och säkerhet (betydelsen av tilluft, vad göra vid skorstensbrand et cetera).
På en del tällen ordnar svenska brandskyddsföreningen "kurser" (=en föreläsning på 90 minuter och ett intyg för typ 3-500kr), men det är väl egentligen för att förenkla handläggningen så att kommunen skall slippa läsa igenom en lång ansökan där du motiverar ovanstående.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Vissa kommuner har eller möjligen hade krav på utbildning i form av en kurs. Så var det i kommunen jag bodde tidigare så jag gick kursen och fick ett fint diplom och ansökan gick in under kursen.

När jag flyttade skickade jag bara in en kort redogörelse att jag varit beviljad i en annan kommun och en kopia på diplomet. Gick på några dagar att få det beviljat här, sotaren ringde och frågade om jag ägde fastigheten, då hade han inga invändningar på förfrågan från räddningstjänsten/kommunen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Skall skriva resultatet :)

Sotaren var här då jag var ute på ärende i max 30-35 minuter (i hopp om att han inte skulle komma just då). Lämnade lapp och dörr öppen i alla fall. Hade ställt fram två stegar, hinkar osv.

Lappen fanns inte kvar då jag kom hem, stegarna stod där och lappen nere. Gick in och såg inga spår av att han varit där och ställde mig så klart frågan vad som hänt. Hade han vänt i dörren då han såg "nya" brännaren....

Konfunderad som fasen fortsatte jag med annat tills jag skulle flytta den hink jag ställt fram. I den låg en tidning med en hög aska i (som jag inte lagt där själv :D). Han hade alltså gjort jobbet redan på den stund jag var borta.

Fick en faktura på 400kr någon dag senare...job well done
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Skriv svar