Vilken brännare bör vi välja?

kofoten
Frö

Vilken brännare bör vi välja?

Inlägg av kofoten »

Hej

Första tråden här på forumet.

Niklas heter jag, jobbar som VVS montör, men på entreprenad (större byggen) så har inte installerat så många pannor, kan nästan räknas på handen.

Men frågan till er är vad ni tycker min far bör välja för pelletsbrännare?

Pannan heter Combiheat, 40kwatt. Oljebrännaren som sitter där är en Riello 40 typ 453 t1.
Sen är frågan var pelletsbrännaren bör sitta? Där oljebrännaren sitter idag eller i vedutrymmet?

Ett par bilder från pannan.

http://ljudibil.com/1/panna/ny_sida_1.htm

Tanken är väll att han vill köpa sig en beg. brännare. Så fram med förslagen bara ;)
Tack på förhand!

Mvh Niklas
sänkan
Entusiast!

Re: Vilken brännare bör vi välja?

Inlägg av sänkan »

Bäst slå en signal till Combiheat vad dom säger. Lite speciell panna av gjutjärn. För deras Unikumpanna rekommenderar de montering i vedluckan.
http://www.combiheat.se/vedpanna/fakta- ... struktion/

Går pannan mot acktank är det bra om den tilltänkta brännaren har actankstyrning.
Skulle förmoda att en 30 kW brännare blev bäst.
Begagnat finns inte mycket vettigt att välja på mest gammalt och problembrännare i massor.
Såg att det fanns någon Iwabo Villa S1 och någon Eurofire på Blocket och det är ju bra konstruktioner.
Om det går att få in en uppåtbrinnande Ecotec Bioline 20 så kan det också vara ett alternativ som är billigare än ny brännare.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Effekten för pellets är märkeffekt olja*0,5, i detta fall 20 kW. Jag skulle INTE vilja rekommendera begagnat eftersom priserna numera är oförskämd höga på ren bråte som folk verkar ha haft liggande och nu ser sin chans att tjäna en hacka på. Jag skulle nog rekommedera en BAXI Eurofire eftersom den för det första är lättskött, och samtidigt har många fina funktioner som gör den framtidsriktad. Priset ligger på 17 900 kronor plus skruv - och det är samma som för gamla modellen. Detta är en mycket driftsäker brännare och BAXI är trevliga att ha med att göra. Anslutningen till pannan görs med enkla, beprövade och hållbara material som gör att man slipper göra som jag: Ständigt byta packnings- och isoleringsmaterial som inte håller. När sagt "alla" inom VVS både på nätet och sannolikt även ute i fält har reservdelar till BAXI, så det ger extra trygghet. Det var mitt förslag, men besanna mina ord: Det kommer att komma flera.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Ja ska du inte välja begagnat som Bergatorparen föreslår så säljer Combiheat Nymo brännare till sina pannor.
Kraftig konstruktion som håller länge och Combiheat vet precis hur den ska monteras.
kofoten
Frö

Inlägg av kofoten »

Tack för era förslag.

Är själv egentligen inne på att han borde skaffa sig en ny brännare, får försöka övertala!
Har även skickat iväg ett mail till combiheat nu, (tack för tippset) får vi se hur de resonerar.

Och pannan är kopplad till en stor acktank, vet inte just nu på hur många kubik
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

En Nymo 150 , eller Ulma eller nått annat som brinner frammåt,men sätt den då på oljesidan.
kofoten
Frö

Inlägg av kofoten »

Redan fått svar från combiheat (de fick ta del av denna tråd)
De rekommenderade NYMO 200 som då skall monteras i "vedluckan" alltså inte där
oljebrännaren sitter.

Antar att den brinner uppåt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

NyMo 200 brinner framåt. Avfasningen av brännkammartaket i den är för att undvika utmattning av materialet. Det vill säga: Lågan har väl en viss uppåt vinkling, men inte mycket. Det är oavsett en fin brännare till ett schysst pris och nytt är bäst all den tid det är ekonomiskt möjligt :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Välj för din egen skull en brännare som har automatisk rensning av roster. Att kalla brännare utan detta för "lättskötta" är ju enligt min mening helt fel.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det beror ju på brännaren, en del brännare behöver inte någon automatisk rengöring av roster, dom funkar bra i alla fall, men visst, på dom som är känsliga kan det vara vettigt.

En brännare där man behöver göra rent roster 4 gånger om året eller så tycker jag helt klart kan räknas som "lättskött" (jag sticker in asksugen i brännaren någon gång ibland när jag ändå sotar pannan).

Sen kan det ju vara en helt annan sak att det kan vara trevligt med en brännare som kan tömma ut all skit i brännaren vid en misslyckad start men det har ju inte med lättskött att göra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jakob skrev:Välj för din egen skull en brännare som har automatisk rensning av roster. Att kalla brännare utan detta för "lättskötta" är ju enligt min mening helt fel.

mvh
Ja du Jacob - det är din mening. Jag kallar Eurofire lättskött därför att de 2 minuterna det tar att dammsuga den med Grovisen en gång var annan vecka inte är något skäl att välja bort den. Pannan i fråga måste ju rengöras för aska ca var annan vecka, och då kan man ju lika så gärna rengöra brännaren med samma man är igång?

Fastbränsleanläggningar måste ha mer tillsyn än elburna anläggningar - lev med det eller skaffa BVP.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

kofoten skrev:Redan fått svar från combiheat (de fick ta del av denna tråd)
De rekommenderade NYMO 200 som då skall monteras i "vedluckan" alltså inte där
oljebrännaren sitter.

Antar att den brinner uppåt.
Antog att du skulle få den rekommendationen. Nymo 200 och 300 räknas som framåtbrinnande.

Är pannan av den typ som måste askas ur så är det knappast något extrajobb att ta brännaren samtidigt.
En Nymo 200 svängs ut från pannan, förbränningsdelen knäpps loss med ett handgrepp och ställs ned på ett plåtkärl. Sedan tar man 3-4 skrapmed en askraka eller stämjärn och trycker sedan tillbaka förbränningsdelen.
Inget bökande med rakor i långa fördolda brännarrör och inte alls lika illa som på Eurofire där man måste skruva loss hela brännaren skrapa ur det värsta och till slut vända uppockned på hela brännaren och ruska kraftigt för att få ur den sista askan samtidigt som den tjocka sladden till styrboxen hela tiden är i vägen.
fastmoving600
Ungskog

Inlägg av fastmoving600 »

Kan tycka att den där pannan behöver sotas rejält, verkar vara lite för mycket sot i rökgasrören...
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Den pannan har ju enormt utrymme för aska, ser ut som att den klarar minst 3 ton pellet utan uraskning. Att då lägga in en ny brännare som kväver sig själv efter 500 kg pellet är väl ändå onödigt då det finns brännare på marknaden idag som askar ur sig själva. Givetvis bör tuberna dras ur ibland, men nog är det ju ändå en fördel att man kan lämna anläggningen utan tillsyn i några månader till priset av en aning högre förbrukning, jämfört med att brännaren tjuvstoppar efter några veckor om ingen tömmer den på aska. Även om tömningen är enkel och går på några minuter så måste det ju göras. Det är tex mycket lättare att få någon frivillig som kommer och kollar pannan ifall det mot förmodan skulle uppstå nåt problem än att få någon att ställa upp att regelbundet aska ur då man är bortrest. Och även om det går på två minuter att tömma brännaren så är det inte speciellt roligt att göra det om man inte har stängt av den en halvtimme tidigare så att askkakan har slutat glöda. (Min ringa åsikt, alla har sin egen)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Som DJ Fastmoving påpekar så är de så kallade "piggsvinen" rätt fulla med aska. Pannan är sålunda inte självsotande utan den här övergången till konvektionsdelen kräver regelbundet underhåll.
På Svenska Maskinverkens sunrodpannor blåste man regelbundet rent piggsvinen med ånga så att skiten åkte upp genom skorstenen men skulle behövas en stor dieselkompressor för att göra något liknande här.
Mina erfarenheter av pelletseldning i focuspannor ger mig en känsla av att i piggsvinen och de liggande konvektionstuberna kommer det att samlas flygaska från pelletseldningen.
At ta en enkel brännarrengring samtidigt som utgången till konvektionsdelen och de många liggande konvektionstuberna rensas blir knappast något extrajobb utan går av bara farten som på focuspannorna om man har en lättrengjord brännare
Skriv svar