Vilken brännare bör vi välja?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Vilken brännare bör vi välja?

Inlägg av bergatorparen »

sänkan skrev:Inget bökande med rakor i långa fördolda brännarrör och inte alls lika illa som på Eurofire där man måste skruva loss hela brännaren skrapa ur det värsta och till slut vända uppockned på hela brännaren och ruska kraftigt för att få ur den sista askan samtidigt som den tjocka sladden till styrboxen hela tiden är i vägen.
Nu tänker du på den gamla Eurofire. Den nya har hela styrsystemet inbyggd - och ärligt talat vet jag inte hur man eldat om man måste utöva sådant blint, hejdlöst våld som du beskriver :lol:
De flesta tycker Eurofire är en schysst brännare - men smaken är som en viss kroppsdel. Skall man leta fel eller snarare felfri brännare är jag rädd man blir utan. En felfri brännare finns inte. Sedan tillkommer att det en tycker är finemang tycker en annan att suger purjolök.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Bergatorparn,

Varför skulle det vara nån annan än MIN mening. Det är ju poängen här - att vi har lite olika idéer.

Du gillar att spendera tiden i pannrummet och tycker att någon som köper en ny brännare ska köpa en historia till brännare som oavsett panna kräver underhåll ganska ofta. Jag gillar att spendera tiden på annat.

Jag tänkte som så att TS kanske byter ut sin gamla hulk nån gång och då vore det ju bra med skötselintervaller som matchar en modern panna som går 3 ton.

Det är ju f.ö. lite roligt detta - många har åsikter om att det inte går att få ganska självskötande anläggningar - men hur många har ens provat en dito? Jag askade/sotade i juni....Har 1,1 ton kvar och kommer klara mig in på 2013. 8)

Häpåre
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Och purjolök som är så gott... Angående självrensande brännare så verkar forumfolket vara uppdelat i två delar, de som har dem och är mycket nöjda i stort sett oberoende av fabrikat, och de som inte har dem och tycker att de är helt onödiga. Håller helt med om att i en panna som är så trång att vilken brännare som helst stannar av kvävning efter 500kg pellet så är det fullständigt bortkastat med självrensande brännare. Just i det här fallet så har jag svårt att se att det skulle vara fallet, askutrymmet i veddelen är enormt och i oljebrännkammaren kommer antagligen en stor del av flygaskan att fälla ur innan den når tuberna. Jag skulle i alla fall uppskatta att veta att pannan kommer att fortsätta att gå, troligen i flera månader innan tuberna satt igen av flygaskan, även om jag själv skulle vara förhindrad att sköta den varannan vecka.

Jag askade i början på september och det bör väl göras på nytt nångång då jag får lust inom ett par tre veckor eller så, men då har jag kört över 3 ton också.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Honda, det är väl det vanliga svenska: Avundsjukan. :lol:
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Påven har vad jag vet inte något skägg så inget att bråka om.
Tror den som frågar har full intelligens själv att avgöra utifrån de uppgifter som finns utan de sedvanliga dumförklaringarna från de fyras gäng.
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jakob skrev:Honda, det är väl det vanliga svenska: Avundsjukan. :lol:
Nu börjar han svamla om avundsjuka också :shock:
Jag begriper inte varför någon skulla avundas någon att ha den brännare och den panna han själv tycker om och trivs med. Själv har jag inga problem med att rengöra brännaren och jag tror att det kan vara nyttigt att se till anläggningen med jämna mellanrum. Jag skulle själv hemskt gärna haft en annan panna, men då måste jag lägga en vacker slant på att göra källaren djupare - och det kan enbart ske genom att lyfta upp stöga eftersom det är massiv granit under. Alternativt kan jag bygga till pannrum - och det tror jag skulle kunna bli billigare. Vad jag skulle ha för panna? Per idag ingen aning eftersom jag misstänker att om 5 - 6 år ser allt annorlunda ut.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Bergatorparen skrev
Nu tänker du på den gamla Eurofire. Den nya har hela styrsystemet inbyggd
Och nu har du tempgivarkabeln som inte har någon kontakt på utsidan av brännaren (dessutom ganska tjock den också). Styrning är en Polsk universal historia, behöver iofs. inte vara något negativt i det, men du säger samma pris som tidigare..men billigare att tillverka och dyrare reservdelar. Såg även i någon tråd att du skrev att tätningen höll bra, använder du montageplåtens snabbfäste som man bara hakar i brännaren i så är den inte långvarig. Tror iofs. inte lucköppningen är stor nog för det på din panna så du slipper nog det problemet.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Konstigt att du skulle nämna just det: Idag kollade jag mot den gamla oljeluckan jag har kvar, och det jag såg gjorde mig bekymrad eftersom hålet som måste tas blir så stort att det inte blir mycket bärighet kvar - och då har man öppnat en burk mask man helst inte borde ha öppnat. Det jag skrev om i den andra tråden är färgad av mina erfarenheter med VB' s "CTC lucka" som har gummipackning som går sönder en gång om året, och stenullisolering som går sönder vart annat år - och som mot slutet av livstiden tätar dåligt. Det är skälet till min hyllning av glasfiberflätor och dylikt som faktiskt håller ett bra tag längre och är billigare att ersätta: Ca 100 kronor medan VB gummit går på 250 kronor plus frakt. Jag börjar bli riktigt ordentligt urless på alla dessa halvdana VB lösningar som bara kostar pengar. Hittills har brännarjäveln slukat reservdelar för kring 11 000 kronor och då har jag inte ens haft den i sex år. Förvisso fick jag reservdelar av VB för tre - fyra år sedan som en "peace offering" efter att jag gett dem en redig bredsida på YouTube och även på bloggen - men allt måste räknas med för numera måste jag betala alla delar själv - och om den kostar ytterligare 11 000 kronor under kommande 5 år så har den förbrukat sig själv på två tredjedelar av sin normerade livslängd mätt i pengar. Folk gnäller och klagar över Gula Faror och sådant mera, men jag tror det är bättre att betala några tusenlappar vart 7 - 8 år än att ständigt tvingas hålla på och byta delar. Att man kanske måste byta ett tändelement och ett roster en gång emellanåt, kan jag acceptera - men när det blir en "smörgåslista" lång som armen, då har det gått för långt. Detta var OT så det rök om det, men skönt att få det sagt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och jag vill ju framhålla Janfire NH som en bra brännare. Min har tjänat mig mycket bra genom tiden, visst har jag ett kunnande om den som är lite ut över det vanliga men det raderar inte det faktum att den har kört som en klocka om man bortser från de fel som jag har åstadkommit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

... men smakar det så kostar det minsann. 30 000 kronor för brännare och skruv plus installation. Huha :shock:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag skulle aldrig i livet lägga 11000kr på en brännare, bara att veta att en reservdel skulle kunna kosta mig 3000-4000kr gör mig illamående. Därav ombyggnaden av BioBjörnen, framtidssäkrad och nästan precis som jag vill ha den.

Den perfekta brännaren finns inte, jag "gnäller" om fel på de grejer jag själv har och har t om fått skit för det här.

Janfire NH är en bra brännare, men för dyr och alldeles för komponenter som kan krångla för min smak. Många bäckar kan bli dyrt, men det är jag det, hade t ex hellre slängt en KMP än lagt 3000-4000kr på ett rör...finns väl iofs. pirat som är billigare.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det må så vara men jag har inte varit tvunget att byta något på min brännare. Jag har förvisso haft isär den då det var en förserie vilket gjorde att temperatursensorn på brännkoppen släppte pga. fel montering, detta var ändrat då serien startade så jag byggde den bara om till "rätt version".

Och det var bara en fråga om att borra ett hål och skruva fast sensorn på rätt ställe.

Efter vad jag kan se har vissa så pass med problem med deras brännare att de mer eller mindre har köpt 2 eller fler brännare under tiden och vad hjälper det då att de är billigare än en NH när de i längden kommer att kosta det samma eller mer? Jag har för länga sedan lärt mig att det löner sig att köpa det billigaste av det bästa och inte det dyraste av det billiga.

Men såklart är pris en faktor, tyvärr vet ingen om vilken pris som egentligen är den lägsta förr än om 20 år. Att räkna ekonomi och värdera anskaffningskostnad är att vara tvungen att sia 10-20 år fram i tiden och det är svårt nog att veta vad som händer om 10 minuter så det är ju väldigt hur som helst med vetandet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Icecap har rätt i det han skriver. Det är inte anskaffningsvärdet som avskräcker med det som finns på marknaden idag, det är vad kan kosta att hålla liv i grejerna. Självklart driftsäkerheten också, förstår inte folk som tycker det ok med flera driftstop i månaden. För mig är ett för mycket om det inte rör sig om ett kasst tändelement t ex, har iofs klarat mig ifrån det.

/Vednisse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Bergatorparen, det finns automatsotade pannor som tom är lägre än den panna du har nu, men jag ska skona dig från att berätta vilken, jag tror tyvärr att du skulle välja bort den bara av den anledningen att just jag har tipsat om den.

Jakob, det var lite onödigt med "avundsjukan" även med smiley, många här har kort stubin. Fast jag utgår från att det var menat som ett skämt.

Det jag menade var att det finns en uppsjö av brännare med automatisk uraskning eller som har det tillgängligt som tillval, och jag kan inte komma på en enda här på forumet som skulle ha varit missnöjd med uraskningsfunktionen i någon av dem. (Jo förresten, i tidiga KMP Uno så höll visst inte kompressorn som levererades med pannan ihop). Det är helt ok att skriva att det är en onödig funktion om man har en trång panna som ändå måste städas ofta, och jag håller helt och hållet med. Men alla pannor ser ju inte ut så.

Och till saken: angående ämnet i den här tråden så ville jag bara få fram att jag tycker TS panna ser ut att vara av den kalibern att pannan klarar att köra längre utan uppsikt än en brännare som saknar uraskning klara av. Det blir alltså i så fall brännaren som bestämmer hur ofta anläggningen behöver tillsyn, inte pannan. Stämmer det eller stämmer det inte?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Stämmer bra Honda!
Fast ibland är det pelletskvaliteten och inställningen av brännaren.. :)

Funkade det med uppåtbrinnande i pannan?

Bästa brännaren är ju annars bequemen alt (ctc bion)

Min rekommendation då :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar