Elverk + flex A + cirk. pump
Re: Elverk + flex A + cirk. pump
Nej att gå ut och "lova" att den ena eller den andra brännaren funngerar med det ena eller det andra elverket skulle ju kunna vara vanskligt för då kommer någon och gnäller när det inte fungerade eller kretskortet på brännaren brunnit upp och menar att det är ditt fel (eller någon annas som gjort liknande uttalande). Men om jag inte missminner mis så har exempelvis Bergatorparen kört sin VikingBio på ett Einhell PT G 2000 (gissar att det motsvarar det som idag heter Einhell BT-PG 2000 och som säljs exempelvis på cheapy för runt 3000kr. Är det ett vettigt elverk ellr ska man kika på inverterelverk. (Priset är ju överkommligt i alla fall). Hur ser sinuskurvan ut på ett sådant elverk? Ett synkronelverk lämnar väll inte fyrkantsvåg? för visst är det väl om man gör om från likström till växelström som man får fyrkantsvågen? Men det är väl just denna typ av elverk som man avårder från att använda till känsligelektronik. (precis som om gemenman vet vilken eletronik som är känslig och vilken som är okänslig) Lämnar dessa elverk fulare späning (störe risk för spänningsspikar)? eller varför är dessa olämpliga?
Hur man än vänder sig har man ändan bak. Att elda med ved vid ett strömavbrott käns ju enklare minst sagt.
Hur man än vänder sig har man ändan bak. Att elda med ved vid ett strömavbrott käns ju enklare minst sagt.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Inverterverk är egentligen ospecificerat. Ett inverterverk kan vara med sinus ("finspänning") eller "modifierat 4-kant" (fulspänning), att det är ett inverterverk är bara en fråga om hur spänningen alstras.
De enheter som har svårt med fulspänning är dom som likriktar inkommande AC innan den stegas ner till en användbar spänning. Fulspänningens "skarpa kanter" kan helt enkelt belasta glättningskondensatorer och dioder så pass att de dör direkt eller efter relativt kort tid. Den sorts nätdelar kallas "primär switchad".
Jag skulle t.ex. vara tveksam till att driva en Janfire NH med fulspänning just för att dess nätdel är en primär-switchad. Men en Janfire Flex-A har en gammaldags transformator och de tål fulspänning ganska väl, transformatorn i sig dämpar dessa "skarpa kanter" så belastningen blir inte så stor.
Ett synkront el-verk brukar vara helt mekanisk, alltså ingen elektronik till att alstra spänningen, detta ger att den oftast (nästan alltid) är en fin sinus. Att jag inte vill garantera att precis alla är det är för att det kan finnas någon obskyr variant jag inte känner till...
De enheter som har svårt med fulspänning är dom som likriktar inkommande AC innan den stegas ner till en användbar spänning. Fulspänningens "skarpa kanter" kan helt enkelt belasta glättningskondensatorer och dioder så pass att de dör direkt eller efter relativt kort tid. Den sorts nätdelar kallas "primär switchad".
Jag skulle t.ex. vara tveksam till att driva en Janfire NH med fulspänning just för att dess nätdel är en primär-switchad. Men en Janfire Flex-A har en gammaldags transformator och de tål fulspänning ganska väl, transformatorn i sig dämpar dessa "skarpa kanter" så belastningen blir inte så stor.
Ett synkront el-verk brukar vara helt mekanisk, alltså ingen elektronik till att alstra spänningen, detta ger att den oftast (nästan alltid) är en fin sinus. Att jag inte vill garantera att precis alla är det är för att det kan finnas någon obskyr variant jag inte känner till...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det är just inverterelverken man ska akta sig för om man är rätt för att förstöra något på grund av fel kurvform. De gamla hederliga synkrongeneratorerna ger en sinus. Sen kan de säkert ge fula spikar om man slår från en stor last.
Jag har inte förstört något som jag har kört mot min inverter, då har jag kört en del prylar med pimärsitchade nätdelar. Att jag har klarat mig hittills är dock ingen garanti för att det är ofarligt.
Jag har inte förstört något som jag har kört mot min inverter, då har jag kört en del prylar med pimärsitchade nätdelar. Att jag har klarat mig hittills är dock ingen garanti för att det är ofarligt.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Om man skall hålla pannan igång, räcker det gott och väl med en växelriktare och ett par bilbatterier. Einhell verket är bra - men motorn, en kinesisk Honda-klon slits snabbt trots idogt ompysslande med oljebyten och tändstiftsbyten på angivna intervall. Jag körde mitt verk i två månader under dagtid (avstängd nattetid). Det räckte för att hålla huset med varmvatten, ljus och vattenpumpdrift samt el till matlagning. Jag lärde att snåla med strömmen 
Jag har haft mycket nytta och glädje av mitt Einhell verk även efter den svåra tiden sommaren 2010. Vi har haft el avbrott mitt i vintern som varade i många timmar (jag skrev om det här när det begav sig), och elverket gjorde att jag kunde ha varmt och njuta av min älskade tekopp precis som vanligt. Einhell har ett dieselverk med trefas 400 Volt till kring 16 000 kronor. Det kanske vore idealiskt för framtiden när handlingsförlamningen hos politikerna försätter oss i en sits där elen inte räcker till och vi får ransonering. Som bekant har Sverige endast en skattepolitik där vi borde haft en energipolitik

Jag har haft mycket nytta och glädje av mitt Einhell verk även efter den svåra tiden sommaren 2010. Vi har haft el avbrott mitt i vintern som varade i många timmar (jag skrev om det här när det begav sig), och elverket gjorde att jag kunde ha varmt och njuta av min älskade tekopp precis som vanligt. Einhell har ett dieselverk med trefas 400 Volt till kring 16 000 kronor. Det kanske vore idealiskt för framtiden när handlingsförlamningen hos politikerna försätter oss i en sits där elen inte räcker till och vi får ransonering. Som bekant har Sverige endast en skattepolitik där vi borde haft en energipolitik

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kul att det skapar diskussion för dom lärda dock lite klurigt att hänga med som icke sinusvåglängdsfyrkantseffekt påläst. Mycket lärorikt! men jag kommer inte riktigt fram till någon slutsats. Det jag har förstått är då att billigare elverk kan ge en "smutsig" effekt vilket kan skada den elektronik som finns?
Växelriktare med "ett par bilbatterier" är kanske också en lösning. Men hur länge går en sådan på ett bilbatteri?
Finns lite olika att välja på från t ex biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-31615/
(den största)
http://www.jula.se/stromomvandlare-12-2 ... 0-w-604119
Finns några större också med 3kW. Alla har dock "Modifierad sinusvåg"
Borde gå tillsammans med ett batteri nedan?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... eri-80100/
Växelriktare med "ett par bilbatterier" är kanske också en lösning. Men hur länge går en sådan på ett bilbatteri?
Finns lite olika att välja på från t ex biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-31615/
(den största)
http://www.jula.se/stromomvandlare-12-2 ... 0-w-604119
Finns några större också med 3kW. Alla har dock "Modifierad sinusvåg"
Borde gå tillsammans med ett batteri nedan?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... eri-80100/
Senast redigerad av Hybenos den fre 14 dec, 2012 21:00, redigerad totalt 4 gång.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Såhär är det: Priset på elverket avgör inte om det är ful- eller finspänning!
Ett rent "mekanisk" elverk kan nästan bara tillverka finspänning - men frekvens och spänning är inte sådär sinnessjukt stabilt. För en pelletsbrännare är det helt utan betydelse med de variationer inom rimliga gränser såklart.
Sedan finns det "inverterverk" och även dom kan klassas in i två grupper:
* Fulspänning.
* Finspänning.
Och samma klassificering sker med UPS-enheter & invertrar!
Alltså kan ett inverterverk ge fulspänning precis som en inverter, om det är en motordriven generator eller en klunga ackumulatorer som levererar kraften har ingen betydelse.
Men de kan likaväl ge finspänning, det beror helt enkelt på deras uppbyggnad och kvalitet.
Men att de billigaste typer oftare ger fulspänning och att de dyrare oftare ger finspänning är helt rätt, detta är dock inte huggit i sten, alltså får man kolla datablad/specifikationer för exakt svar.
Och för att vara tydlig: Med "finspänning" menar jag en sinusformat vågform på växelspänningen medan jag med "fulspänning" menar alla avarter som finns: modifierat fyrkantvåg, trekantvåg och vad jag annars har sett av försök på att göra det på billigaste sättet.
Ett rent "mekanisk" elverk kan nästan bara tillverka finspänning - men frekvens och spänning är inte sådär sinnessjukt stabilt. För en pelletsbrännare är det helt utan betydelse med de variationer inom rimliga gränser såklart.
Sedan finns det "inverterverk" och även dom kan klassas in i två grupper:
* Fulspänning.
* Finspänning.
Och samma klassificering sker med UPS-enheter & invertrar!
Alltså kan ett inverterverk ge fulspänning precis som en inverter, om det är en motordriven generator eller en klunga ackumulatorer som levererar kraften har ingen betydelse.
Men de kan likaväl ge finspänning, det beror helt enkelt på deras uppbyggnad och kvalitet.
Men att de billigaste typer oftare ger fulspänning och att de dyrare oftare ger finspänning är helt rätt, detta är dock inte huggit i sten, alltså får man kolla datablad/specifikationer för exakt svar.
Och för att vara tydlig: Med "finspänning" menar jag en sinusformat vågform på växelspänningen medan jag med "fulspänning" menar alla avarter som finns: modifierat fyrkantvåg, trekantvåg och vad jag annars har sett av försök på att göra det på billigaste sättet.
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Är man det minsta n-n-nervös, kan man ju investera i ett såkallad sinusfilter, så är alla sorger över. Batteridrift via växelriktare kan ge allt från 1 - 8 timmars drift av panna beroende på antal batterier och beroende på vad det är för sorts anläggning: Pellets eller ved. Det som drar el hos de flesta pelletsanläggningar är tändelementet som kan dra upp till 1 kW (blant andra Janfire) vid uppstart. Under sådana omständigheter vill underhållsfyr kunna förlänga tiden man kan köra på batteri backup. Med ett billigt kraftverk av den sorten jag har, kan man hålla det hela gående så länge man har bensin och pengar att köpa bensin för
Kopplar man sinusfilter emellan så knäcker man inte känslig elektronik hellre
http://www.oemautomatic.se/Nyheter/El-s ... 81439.html

Kopplar man sinusfilter emellan så knäcker man inte känslig elektronik hellre

http://www.oemautomatic.se/Nyheter/El-s ... 81439.html
Senast redigerad av bergatorparen den fre 14 dec, 2012 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Slutsats: det får bli ett elverk ala blocket! finns en hel del "dyra" begagnade för runt 2000-3000kr som bör passa min flex-a.
Ska "buda" på det billigare av dessa:
http://www.blocket.se/ystad/Elverk_Glen ... =23_11&w=1
tack för svar!
Ska "buda" på det billigare av dessa:
http://www.blocket.se/ystad/Elverk_Glen ... =23_11&w=1
tack för svar!
-
- Lärjunge!
Som EMC ingenjör får jag kalla kårar längs med ryggraden så fort det talas om inverter...
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Kan du utveckla det lite vidare?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Visst en pure sine inverter kan ge en jävligt fin sinus på 50 Hz, men hur ser det ut på alla andra frekvenser? Kan man lyssna på P3 i radion i närheten av invertern? Jag har gjort mätning på en inverter och flertalet produkter med inverter i för att veta att de kan generera mycket störningar. Visst vi använder inverter i produkter på mitt jobb men de monteras så gott som alltid i täta plåtlådor med kraftiga genomföringsfilter.
Ska tilläggas att jag jobbar mestadels med grönmålade produkter.
Ska tilläggas att jag jobbar mestadels med grönmålade produkter.
Jag håller helt med Psycho Dave om invertrar! Ur EMC-synpunkt är de en mardröm (EMC = bl.a. radiostörningar) då de dels använder en ganska hög frekvens för att skapa 230Vac. De styr oftast vid att hacka kraften i bitar och se till att dessa bitar är "lagom" stora för att ge ut rätt spänning.
Men varje "hack" av eller på skapar en massa störningar, något man enkelt kan se om man vill, jag har gjort det i Excel/OOCalc: Man tar en frekvens, valfri vilken. Den kallar man F0. Då gör man en tabell som tar sinus av var 10'de grad. Sedan tar man 1/3-del av F0*3 (tredje överton) och gör samma tabell - fast bredvid, samma med 5'te överton osv.
Man adderar ihop resultatet av alla dessa värden rad för rad och visar resultatet grafisk. Med bara F0 har man då en fin sinus men med F0 + 1/3'del F3 + 1/5'del F5 ' 1/7'del F7 har man en mycket förvrängd kurvform som är mycket lik en fyrkantvåg. Lägger man till 1/9'del F9 + 1/11'del F11 är fyrkantvågen nästan perfekt och då invertrar jobbar med fyrkantvågor och stora effekter är det mycket klart att de fungerar som kraftiga radiosändare också.
Visst kan man sedan dämpa dessa oönskade frekvenser men att dämpa något betyder bara att man bromsar något som inte borde finnas till att börja med, samtidig är dämpningen inte helt lätt och komponenterna kostar en del, alltså finns det "ett och annat" billigare inverter(verk) som kan ha snålat "en aning".
Slutresultatet är att inverterfunktionen stör som tusan i sin grundfunktion.
Men varje "hack" av eller på skapar en massa störningar, något man enkelt kan se om man vill, jag har gjort det i Excel/OOCalc: Man tar en frekvens, valfri vilken. Den kallar man F0. Då gör man en tabell som tar sinus av var 10'de grad. Sedan tar man 1/3-del av F0*3 (tredje överton) och gör samma tabell - fast bredvid, samma med 5'te överton osv.
Man adderar ihop resultatet av alla dessa värden rad för rad och visar resultatet grafisk. Med bara F0 har man då en fin sinus men med F0 + 1/3'del F3 + 1/5'del F5 ' 1/7'del F7 har man en mycket förvrängd kurvform som är mycket lik en fyrkantvåg. Lägger man till 1/9'del F9 + 1/11'del F11 är fyrkantvågen nästan perfekt och då invertrar jobbar med fyrkantvågor och stora effekter är det mycket klart att de fungerar som kraftiga radiosändare också.
Visst kan man sedan dämpa dessa oönskade frekvenser men att dämpa något betyder bara att man bromsar något som inte borde finnas till att börja med, samtidig är dämpningen inte helt lätt och komponenterna kostar en del, alltså finns det "ett och annat" billigare inverter(verk) som kan ha snålat "en aning".
Slutresultatet är att inverterfunktionen stör som tusan i sin grundfunktion.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ok nu spårar tråden ur lite.... Men jag vill passa på att fråga Psycho Dave, om du vet några bra invertrar. Jag har en Mascot som jag funderar på att stoppa in i bilen. Men jag har också tittat på Victron Energy. Bägge hävdar att de ger ren sinuskurva.
Mascot känner jag bara till som ett företag som tillverkar nätdelar.
Medans Victron gör grejer som ofta sitter i mycket dyra båtar. Och i vissa ambulanser.
Några åsikter??
Mascot känner jag bara till som ett företag som tillverkar nätdelar.
Medans Victron gör grejer som ofta sitter i mycket dyra båtar. Och i vissa ambulanser.
Några åsikter??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
-
- Lärjunge!
Jag fortsätter på urspårningen.
Nej jag kan inte säga någon som är bra. Jag jobbar som sagt mest med militära produkter och ibland tar man då civila produkter och ska trycka in i militära produkter då de civila är billigare. De civila produkterna är ju aldrig designade för att klara av militära krav och då får man ju problem. En del civila produkter är ju inte ens testade enligt gällande normer då det räcker med att man själv säger att man uppfyller kraven för att få klistra dit ett C E märke (eller varför inte ett CE märke, dvs China Export).
Vad som är bäst mellan Mascot och Victron vet jag ej men min magkänsla säger att Victron nog är bättre. Men angående att saker sitter i ambulanser så behöver det inte betyda att de är bra, det är inte ovanligt att det monteras helt vedervärdiga produkter ur radiosynpunkt i ambulanser bara för att det är den utrustningen som folk är van vid från sjukhuset.
Men det ska ju tilläggas att de flesta normala användarna får ju inga problem av sina inverters som de lider av iallafall, så det är bara att tuta på och köra.
Ett exempel från mitt jobb iallafall, en inverter från en stor tillverkare. Produkten är ju aldrig tänkt att klara militära krav så jag nämner ej vilken det är, men det är en bra produkt så den har använts i militära sammanhang efter en del åtgärder som gör den störfri.

26 dB över krav är en hel del.
Nej jag kan inte säga någon som är bra. Jag jobbar som sagt mest med militära produkter och ibland tar man då civila produkter och ska trycka in i militära produkter då de civila är billigare. De civila produkterna är ju aldrig designade för att klara av militära krav och då får man ju problem. En del civila produkter är ju inte ens testade enligt gällande normer då det räcker med att man själv säger att man uppfyller kraven för att få klistra dit ett C E märke (eller varför inte ett CE märke, dvs China Export).
Vad som är bäst mellan Mascot och Victron vet jag ej men min magkänsla säger att Victron nog är bättre. Men angående att saker sitter i ambulanser så behöver det inte betyda att de är bra, det är inte ovanligt att det monteras helt vedervärdiga produkter ur radiosynpunkt i ambulanser bara för att det är den utrustningen som folk är van vid från sjukhuset.
Men det ska ju tilläggas att de flesta normala användarna får ju inga problem av sina inverters som de lider av iallafall, så det är bara att tuta på och köra.
Ett exempel från mitt jobb iallafall, en inverter från en stor tillverkare. Produkten är ju aldrig tänkt att klara militära krav så jag nämner ej vilken det är, men det är en bra produkt så den har använts i militära sammanhang efter en del åtgärder som gör den störfri.

26 dB över krav är en hel del.
Någon som testat KELLEN? Var in på en outlet och såg detta elverk. Bensin, 4takt och 2000w (6.5hk tror jag). Skall som jag förstått vara Coop som säljer dessa. Priset vara 999kr. Billigt men det skall som sagt driva väldigt lite.
Någon som hört talas om det?
Någon som hört talas om det?