BioBjörn - hur monteras termostaten?

Skriv svar
Anders_Nilsson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 nov, 2011 08:05
Ort: Göteborg

BioBjörn - hur monteras termostaten?

Inlägg av Anders_Nilsson »

Funderar på en BioBjörn till min CTC 265 B men hittar ingenstans hur man monterar termostaten. Eftersom jag är orutinerad på pannor vill jag ha en enkel montering som jag klarar att göra själv, dvs helst inte behöva tappa systemet mitt i vintern (har ingen separat VVB) och helst inte behöva skruva ner pannan. Går termostaten till BioBjörn att montera med anläggning mot pannkroppen eller måste man tappa systemet och hitta ett dykrör?

/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel -07, SYM GTS 300i EVO -11. CTC 265B med NIBE ELK13, Mitsubishi FH35 VEHZ, HWAM 3420, Laxen 2 i bastuutförande
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: BioBjörn - hur monteras termostaten?

Inlägg av lange02 »

I alla fall på äldre ctc265 sitter dykrör bakom kåpan med ett temperaturvred för oljebrännaren.
Du kan ta bort termostaten som är kopplad till vredet men den andra termostaten som är ett överhettningsskydd ska sitta kvar. Brännarens temperaturgivare stoppas in där oljetermostaten satt och man kan trycka in lite mineralullsisolering för att den ska sitta kvar.
Fasledningen som från början går via överhettningsskydd och oljetermostat till oljebrännaren ska nu kopplas att först gå genom överhettningsskyddet sedan till brännaren. Öppna på kåpan på brännaren kan du nog klura ut vilken ingång som är nolla och vilken som är fas i själva brännaren. Nollan som går till oljebrännaren används också till pelletsbrännaren.
Tror det finns nyare ctc265 som ser ut på ett annat sätt.

Dykrören är inte fulla med vatten.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: BioBjörn - hur monteras termostaten?

Inlägg av micke_932 »

Dykrör får du nog använda men du behöver inte tappa ut något vatten.
Förutom det där uppe så finns det ett till:

Ungefär mitt på högra sidan av pannan, strax över oljebrännarluckan sitter en svart plastplugg, om du tittar under den så finns där ett dykrör där det brukar finnas plats för termostat, i värsta fall får du riva ut lite av det som sitter där, antar att du inte behöver oljebrännartermostaten.

Enligt reklamen så medföljer "differentialtermostat" med brännaren om detta är två termotstater eller tempgivare vet jag inte, men jag antar att alltig kommer färdigt i så fall och då behöver du inte koppla in något, bara trycka i termostaten/tempgivare i dykröret, sen vet jag inte om termostat medföljer för överhettningsskyddet, annars måste du koppla in det på det du har i pannan.

Kan inte tänka mig något annat än att det medföljer instruktioner med brännaren hur du kopplar in den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: BioBjörn - hur monteras termostaten?

Inlägg av Vednisse »

Det medföljer en tempgivare (LM35) som ska i ett dykrör med så bra kontakt så möjlig, finns utanpåliggande på pannan som andra skriver. Går även att köra mot befintlig termostat, men det är inget som rekommenderas på din panna.

Elen ska/bör kopplas av elektriker om man ska följa reglementet, stickproppen ska ovillkorligen klippas bort så fas och nolla blir rätt. Men det är tre kablar Fas/Nolla/Jord ska kopplas över överhettningsskyddet på pannan, blir lite omkoppling i pannan om man inte är lat och vet att termostaten på pannan är ok och rätt kopplad. Då kan man vrida upp den på max och sätta en kopplingsdosa på kablarna till oljebrännaren.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Anders_Nilsson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 nov, 2011 08:05
Ort: Göteborg

Re: BioBjörn - hur monteras termostaten?

Inlägg av Anders_Nilsson »

Vad tror ni elektrisk installation inkl montering av termostat kostar? Jag tror mig kunna göra det mekaniska själv, montera brännar plåt och bygga förråd.

/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel -07, SYM GTS 300i EVO -11. CTC 265B med NIBE ELK13, Mitsubishi FH35 VEHZ, HWAM 3420, Laxen 2 i bastuutförande
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: BioBjörn - hur monteras termostaten?

Inlägg av Vednisse »

Klarar du montera brännaren mekaniskt, så klarar du stoppa ner en givare i ett dykrör på 3-5min.

Det elektriska är lätt avklarat på mindre än en timme (minsta debitering) +ev. framkörningsavgift. Känner du ingen som har koll på el? Det är inte mer komplicerat än att byta ett uttag i stort.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar