Kom med förslag
-
- Fröträd
Re: Kom med förslag
Jag upplever det inte som ett problem med tryckluften. Fast jag har ju bara en flex-a att jämföra med och med den blev det betydligt mer aska i konvektionsdelen. Den va iofs inte så bra intrimmad. Sen kanske det blir ännu bättre med en undermatad, det kan jag inte svara på. Anders har ju säkert bättre drag än jag också.
Största skillnaden blev när jag tryckte i den andra baffeln. Efter det blev det inga drivor.
Mycket aska ligger på höger sida i asklådan. Brännaren sitter på vänster sida.
Det blir lite aska i vardera främre hörn i brännaren på rostret ganska snabbt men sen blir det inte mer. Det spelar ingen roll om jag askar ur efter en eller fyra veckor. Rostret ser ganske lika ut vilket som.
Jag har provat att köra på låg effekt och modulerande men det går åt mer pellets då. Nu kör jag på 15Kw och bägge bafflar i. Ska testa med mer effekt i veckan.
Största skillnaden blev när jag tryckte i den andra baffeln. Efter det blev det inga drivor.
Mycket aska ligger på höger sida i asklådan. Brännaren sitter på vänster sida.
Det blir lite aska i vardera främre hörn i brännaren på rostret ganska snabbt men sen blir det inte mer. Det spelar ingen roll om jag askar ur efter en eller fyra veckor. Rostret ser ganske lika ut vilket som.
Jag har provat att köra på låg effekt och modulerande men det går åt mer pellets då. Nu kör jag på 15Kw och bägge bafflar i. Ska testa med mer effekt i veckan.
Att det blir beläggningar i främre hörnen på rostret beror på tre saker.
1. Nedeldningen tar för lång tid på sig innan fläkten stegar ner (fotocellen och styrning är inte anpassade)
2. Att tryckluften blåser bara före start och inte efter eldning.
3. Ingen stuns i magnetventilen.
Blir det inte mycket skit så hålen täpps är det inget att bry sig om.
Någon "modulering" finns inte, det är bara hög/lågfart...inget som bör användas. De flesta har kastat bort byglarna för detta på sina gamla potentiometerbrännare.
/Vednisse
1. Nedeldningen tar för lång tid på sig innan fläkten stegar ner (fotocellen och styrning är inte anpassade)
2. Att tryckluften blåser bara före start och inte efter eldning.
3. Ingen stuns i magnetventilen.
Blir det inte mycket skit så hålen täpps är det inget att bry sig om.
Någon "modulering" finns inte, det är bara hög/lågfart...inget som bör användas. De flesta har kastat bort byglarna för detta på sina gamla potentiometerbrännare.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Idag styr jag inte rökgasfläkten ,den står inställd på perfekt drag o går hela tiden.
Vilket kan kännas onödigt ,den behöver ju bara gå när brännaren går.
Har provat att köra den via panntermostaten ,då stannade den när brännaren skulle släcka sig.
O då blev det för mycket motstånd ,o det började ryka in...
Ingen här som kör bequem ,som har åsikter om den?
Vilket kan kännas onödigt ,den behöver ju bara gå när brännaren går.
Har provat att köra den via panntermostaten ,då stannade den när brännaren skulle släcka sig.
O då blev det för mycket motstånd ,o det började ryka in...
Ingen här som kör bequem ,som har åsikter om den?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Ingen ägare av Thermia/Ariterm Bequem ,som har någon åsikt om sin brännare?
Både positiva o negativa?
Både positiva o negativa?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag har bequem o skulle inte välja någon annan brännare vid ev byte..
Ctc är samma brännare men brukar gå få tag på billigare via nätbutik, Lätta att justera bara du har/skaffar en hushållsvåg sen kan jag hjälpa dej med resten..
Nu har jag en från -05 så den är betydligt bättre idag med kedjedrift samt att slussen verkar hållbarare idag än de som va på dom äldre som krävdes slussvingsbyte efter ca 30 ton pellets..
Flera jag känner kör med dessa brännare varav en är storförbrukare så man får se vad som behöver bytas, Killen bränner särmare 20 ton/år o nu efter ombyggnad till kedjedrift har den gått utan driftstopp i 40 ton/drygt 2 år vilket bör va godkänt.. Hans brännare är 6,5 år nu..
Han har bytt slussvingar 2 ggr á 250:- tidigare o bytt motor/växellåda då det slog stopp med stiftmatningen som fanns tidigare men de är allt under dom första 80 ton han eldat sedan som sagt ca 40 ton till utan problem så nu är det bara kolla hur lång livslängd nya impellern/slussen har..
Va dit o justerade in brännaren efter pelletslev förra veckan o rengjorde då brännaren o sotade pannan, Han hade kört 3 ton sedan senaste rengöringen/sotningen så han är inte den som bryr sej om grejerna direkt..
Vet 5 st som jag känner som byggt om till kedjedrift så nu är det bara jag kvar med stiftmatning men jag ska köra tills det pajar men ha som sagt inte gjort annat än bytt slussvingar 1 gång nu i våras samt vände dom för 3 år sedan då jag även bytte bussningar till slussen bara pga att jag inte gillade att de kom ut damm där o att jag fick dom av en kompis som tack för hjälpen annars inget måste o i övrigt är brännaren inte åtgjort nånting.. Har kört igenom ca 35 ton nu..
Ctc är samma brännare men brukar gå få tag på billigare via nätbutik, Lätta att justera bara du har/skaffar en hushållsvåg sen kan jag hjälpa dej med resten..
Nu har jag en från -05 så den är betydligt bättre idag med kedjedrift samt att slussen verkar hållbarare idag än de som va på dom äldre som krävdes slussvingsbyte efter ca 30 ton pellets..
Flera jag känner kör med dessa brännare varav en är storförbrukare så man får se vad som behöver bytas, Killen bränner särmare 20 ton/år o nu efter ombyggnad till kedjedrift har den gått utan driftstopp i 40 ton/drygt 2 år vilket bör va godkänt.. Hans brännare är 6,5 år nu..
Han har bytt slussvingar 2 ggr á 250:- tidigare o bytt motor/växellåda då det slog stopp med stiftmatningen som fanns tidigare men de är allt under dom första 80 ton han eldat sedan som sagt ca 40 ton till utan problem så nu är det bara kolla hur lång livslängd nya impellern/slussen har..
Va dit o justerade in brännaren efter pelletslev förra veckan o rengjorde då brännaren o sotade pannan, Han hade kört 3 ton sedan senaste rengöringen/sotningen så han är inte den som bryr sej om grejerna direkt..
Vet 5 st som jag känner som byggt om till kedjedrift så nu är det bara jag kvar med stiftmatning men jag ska köra tills det pajar men ha som sagt inte gjort annat än bytt slussvingar 1 gång nu i våras samt vände dom för 3 år sedan då jag även bytte bussningar till slussen bara pga att jag inte gillade att de kom ut damm där o att jag fick dom av en kompis som tack för hjälpen annars inget måste o i övrigt är brännaren inte åtgjort nånting.. Har kört igenom ca 35 ton nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hejsan o tack för ett utförligt svar!
Är ganska övertygad om vilken jag kommer välja..
Men har kollat runt lite i webbutiker ,men hittar knappt någon CTC ,bequem hittar jag som billigast för 22.900:-
Har någon sett billigare så säg till!!
Jag kan ju ha missat någon butik.
Är ganska övertygad om vilken jag kommer välja..
Men har kollat runt lite i webbutiker ,men hittar knappt någon CTC ,bequem hittar jag som billigast för 22.900:-
Har någon sett billigare så säg till!!
Jag kan ju ha missat någon butik.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmm kollade lite tvärt o priset verkar stigit mycket på Ctc Bio
Den har alltid varit billigare än Bequem men inte nu längre, Bara för ett år sedan tog väl rinkabyrör 16700:- om jag inte minns fel o nu säljer dom inte den längre..

Den har alltid varit billigare än Bequem men inte nu längre, Bara för ett år sedan tog väl rinkabyrör 16700:- om jag inte minns fel o nu säljer dom inte den längre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ok...dom hade bequemen för 20.600 på Mrpellets.se ,för ett par veckor sedan.
Ska se om jag kan få den för det priset fortfarande.
Annars verkar alla ta 22.900:- för den.
Är inte snål ,men kan man få ner den någon tusing så är det ju bra!
Hoppas jag får tag på mrpellets bara...
Ska se om jag kan få den för det priset fortfarande.
Annars verkar alla ta 22.900:- för den.
Är inte snål ,men kan man få ner den någon tusing så är det ju bra!
Hoppas jag får tag på mrpellets bara...
Fick precis svar från mrpellets.
Jag får 10% ,så den hamnar på 20.600:-
Ska bara ha en sista överläggning med frugan innan beställning!
Jag får 10% ,så den hamnar på 20.600:-
Ska bara ha en sista överläggning med frugan innan beställning!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De va rätt kurs på en Beqem 

-
- Gallringsobjekt
Kan bara instämma i ovanstående. Kör med en CTC Bio i min Focus PE-20 och det fungerar utmärkt. Tar ut brännaren en gång om året för storrengöring, annars kör jag bara runt med en sked/skruvmejsel i brännkoppen, lätt åtkomligt från den mellersta luckan, när jag sotar.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Låter fantastiskt!
Beställde den igår kväll...
O nu är det jobbigt att vänta ,är som ett barn på julafton....
Beställde den igår kväll...
O nu är det jobbigt att vänta ,är som ett barn på julafton....
Då har man fått brännaren!
Monterat den på pannan ,krävdes lite mer jobb än jag trodde ,men det gick bra till slut!
Hoppas nu elektrikern behagar dyka upp imorgon då.
Det jag har kvar själv att göra är att hitta ett dykrör att stoppa tempsensorn i.
Någon som vet var det sitter något dykrör lättilgängligt på PE-20?
Ska ju skruva ner luckan till elcentralen på pannan imorgon.
Det sitter ingen där?
Berätta gärna ,så jag slipper strippa hela pannan!
Tack på förhand!
Monterat den på pannan ,krävdes lite mer jobb än jag trodde ,men det gick bra till slut!
Hoppas nu elektrikern behagar dyka upp imorgon då.
Det jag har kvar själv att göra är att hitta ett dykrör att stoppa tempsensorn i.
Någon som vet var det sitter något dykrör lättilgängligt på PE-20?
Ska ju skruva ner luckan till elcentralen på pannan imorgon.
Det sitter ingen där?
Berätta gärna ,så jag slipper strippa hela pannan!

Tack på förhand!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Öppna el panelen och instrumentpanelen - bakom en utav dessa skall det finnas dykrör för såväl brännare som elpatron. TB Minin - den kanske använder sig av pannans inbyggda termostat? Om denna inte skall användas längre vill det bara till att lokalisera det dykrör som denna termostat använder och "låna" det. Men inte tror jag du behöver strippa pannan. Sådana dykrör brukar sitta, om inte på, så åtminstone nära toppen och de brukar vara lättåtkommeliga eftersom termostater trots allt fortfarande är manicker med begränsat livslängd - även om det var värre förr.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ok,bra!
Då är det bara att kika runt där.
Tackar så mycket!
Då är det bara att kika runt där.
Tackar så mycket!