Höjd rökrör lägre än pannhöjd

Happo
Späd planta

Höjd rökrör lägre än pannhöjd

Inlägg av Happo »

Jag är intresserad av en Janfire panna och enligt Janfires datablad så är höjden upp till rökröranslutningen 1600mm. Idag har jag en CTC265B och höjden upp till rökrör är ca 1400mm (har inte mätt exakt men dock lägre än 1600mm). Rökröret är ingjutet in murstocken så det blir svårt att ändra den höjden.

Är det OK att göra S-ning på anslutningen mellan Janfire panna och rökrör in till murstock, dvs bygga kanelen i båge ner för att sedan ansluta mot rökröret. Skulle en sotare ha några problem med detta? Jag tänkte med tanke på att kunna sota m.m. Behövs exempelvis en renslucka i botten på S-ning?

Dessutom har ni några erfarenheter av Janfire panna så får ni gärna dela med er av det.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Höjd rökrör lägre än pannhöjd

Inlägg av bergatorparen »

Det där kommer bli en absolut mardröm att skulle sota. Du kommer behöva sotlucka både på övre och nedre del av "S" - et och risken finns att flygaska samlar sig i nedre delen och förorsakar problem med draget - vilket är ett säkerhetsproblem eftersom avgaserna är giftiga. Nu är det i och för sig inget problem att ta ett nytt hål i rökröret: Med en skärbrännare eller en plasmaskärare görs lätt ett nytt hål - varefter man svetsar igen hålet efter 265:an. Det är i våra dagar inget problem att modifiera sådana rör. Med en plasmaskärare är det max 5 minuters jobb att ta upp det nya hålet. Man måste såvitt jag vet hursomhelst svetsa dit en anslutningsstos, så utrustningen måste ner i pannrummet i alla fulla fall. Men min uppfattning om "S"-et: Gör det inte. Du kommer bara få en massa problem - och sotarn kommer vara det minsta av dem.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Happo
Späd planta

Inlägg av Happo »

Har du någon aning vilka företag som kan tänkas göra denna typ av utförande? Bygg-firmor?
Bor i Göteborgs-trakten.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Har du en murad skorsten så är det väl bara att hugga upp murstocken och mura in anslutningen högre upp ?

En murarfirma borde fixa detta ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag skulle nog tro att detta är ett jobb för en rörläggare eftersom en sådan har den utrustning som behövs, och det är ju ett rörjobb :wink:

@karaff: Såsom jag förstått det är det murstock med ingjutet insatsrör av stål.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Rörkrökare, eller smed, sedan murare till att flytta upp rökröret samt mura igen det gamla hålet....

När jag bytte panna behövde jag nytt hål för dragbegränsare på rökröret + en bit lodrätt.
Hade ingen dragbegränsare när jag eldade med ved.....

Detta fixades hos den lokala smeden, som tog upp hål får dragbegränsare i gamla rökröret, samt ca 60 valsad rörbit mellan ny panna och gamlarökröret.

Kostade en fredags fika för 2 smeder........(Typ 100 kr....)

Murningen i murstocken fixade jag själv.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag ser ingen tecken på att det ska vara stålrör i skorstenen. Det rör som omtalas är röret som går mellan pannan och skorsten, precis som i min anläggning, och den är bara murat in, inget annat.

Men jag håller definitivt med om att en sådan krök är en katastrof!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Är det en ren murstock utan insatsrör, behöver man bara mura igen hålet efter 265:an - ta upp ett nytt till Janfire pannan och fylla mellanskillnaden med vermikulit. Det gör man lätt själv, men är man osäker kan man få en murare att göra jobbet. Men det är ingen trollkonst - även jag skulle klara av det.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Finns det en sotlucka längre ner ska det inte fyllas. Ska det fyllas finns det ingen anledning att ta till vermikulit, jag tror att sand är mer normalt.
Happo
Späd planta

Inlägg av Happo »

Ja, det är en murstock utan insatsrör. Så rökrör kanske var missvisande. Borde kanske vara kanal, då den är fyrkantig.

Om det nu blir av med byta av panna så tror jag allt att jag anlitar en murare till det. Men efteråt måste man väl glidgjuta invändigt murstocken?
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Glidgjutning behövs bara om skortsenen är otät vid en tryckprovning.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Happo
Späd planta

Inlägg av Happo »

Jo, förvisso. Men jag tänkte som förebyggande åtgärd så att man inte binder sot, m.m. extra mycket vid den skrovliga ytan på insidan efter murning. Men det kanske är att ta i överkant.

Alternativet är att sänka golvet runt pannan. :)

Tack för all asknyttig info !
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Den nya murningen kommer ju under det nya rökröret. Dessutom bör det gå att få den ytan lika fin som den övriga. Man kommer ju åt insidan via det nya hålet.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Glidgjuter gör man när skorstenen är slut.

Och skorstenar som är murade han hålla väldigt länge om de sköts och eldas rätt och de har skrovligheter på insidan, så du behöver knappast oroa dig.

min skorsten är glidgjuten men eftersom den är så krokig så fick den öppnas på flera ställen och där är det bara igenmurat från utsidan.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Jo men sitter det en ctc 265B där nu finns det nog risk för att skorstenen inte eldats rätt.
Har hjälpt till och skrota en ctc265 där det eldats ved och teglet där i nedre delen hade inte tålt påfrestningen.
Såg så illa ut så ett insatsrör monterades.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Skriv svar