Kom med förslag

Skriv svar
Anders75
Lärjunge!

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Det var ett långskott, går på med mer fläkt tills det blir bra.
Kör inte med tankdiff nu, är envis ,håller på tills det funkar nu. Gott nytt år!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Lycka till!!

Din uthållighet kommer löna sig.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Ja, vill ju avsluta denna tråden snart :)
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

En liten fråga bara ,tror jag har "puttat" ner en hel del aska genom luftslitsarna i brännkoppen.
Eller det kanske inte är så känsligt ,men tyckte det kom dåligt med luft i framkant när jag provkörde brännarfläkten.
Är det bara att skruva loss dom 4 skruvarna ,o sedan lyfta ur den delen av brännkoppen?
Det ser ut att bara någon tätningsmassa mellan delarna ,som ju säkert lär försvinna om man tar isär det.
Ska man ha pannkit eller liknande där? eller behöver man inte göra något ,bara skruva ihop det igen?
Tänk att man har så mycket frågor! :D

Var förresten nere o tittade till pannan nu ,den fortsätter att tjära....kör ändå på skruv 38% fläkt 50%
Vad är fel?? Den tjärar lika mycket som när jag hade fläkt 34%
Wahligula
Prima virke

Inlägg av Wahligula »

FÅR du högre luftflöde när du ändrar %´n??
Jag menar, varvar den upp, sitter fläkthjulet fast på på motoraxeln, har fläkten luft att suga/blåsa, ingen skit på vingarna som sänker verkningsgraden på fläkten ? ? ?
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Jadå, den varvar upp o blåser mer, o ingen smuts på fläkten heller.
Allt funkar bra i några timmar, sedan börjar den gå fett o det blir en askkaka i framkant av brännaren.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det verkar som dagens pelletskvalitet skapar en hel del problem för de undermatade brännarna om man kollar runt bland trådarna här på forumet.

En gammal konstruktion som varit mycket bra ur underhållssynpunkt, tråkigt...men jag anser (och vet) att innehållet i våra trästavar inte är vad det varit förr överlag.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är bara att dela koppen genom att ta bort dom 4 skruvarna, bara se till att tändröret kommer i rätt läge då du monterar ihop den igen annars behöver du inget imellan

Tänkte att de kan va idé att köra tankdiff då du kör på 15 kW för längre driftstid/start

Bara öka om de så är 100% du behöver men då är nått galet med brännaren, blir de för mycket fläkt händer inget annat än att pannan blir vit invändigt samt att verkningsgraden blir lägre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Vednisse skrev:...men jag anser (och vet) att innehållet i våra trästavar inte är vad det varit förr överlag.

/Vednisse
Nej, det ÄR svårare att hitta rätt inställning nu i förhållande till tidigare år. Jag tror det kan ha sammanhang med de svåra ekonomiska tiderna - även om marknadspsykologerna vevar med armarna och gormar om ljuspunkter lite här och varstans och att det är boom här och boom där. Vad JAG ser är en världsekonomi som står på randen av total kollaps - och då är inte folk benägna att spendera - ergo blir det mindre att göra för de som alstrar råvaran till pellets - och resten kan var och en tänka sig själv :idea:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Nu spånar jag bara lite..hehe
Kollar alla möjligheter o omöjligheter.
Vad får man för effekter av för bra drag?
Skulle det kunna bli så att man kyler ner eldhärden i i brännaren ,o på så vis inte får rätt förbränningstemp?
O därför får tjärbeläggning?
Har ju dragbegränsare ,men kollade igår o jag kan inte få den att stänga sig förrän jag har justerat till drygt 20pa.
Ställer jag den på ca 15pa så står den nästan helt öppen.
Så på det viset gör den ju sitt jobb.
Jag kan inte sänka rökgasfläkten mer heller ,den går på lägsta läget.
Man kanske ändå ska prova utan rökgasfläkten ,jag utesluter inget!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

En dragbegränsare ställer man in på det drag man vill ha med hjälp av motvikten, inte beroende på hur den öppnar/stänger.

För högt drag skulle snarare ge varmare förbränning, fläkt och drag jobbar åt samma håll.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Någon som kan förklara varför fabriksinställningen på "min" är 0% skruv 36% fläkt?
Jag ställde ju ner fläkten på 0 omgående när jag fick brännaren. Men finns det någon tanke med det från ariterm?
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Det fortsätter att tjära...
Så jag började felsöka lite ,i mitt jobb som servicetekniker så har jag ju lärt mig genom åren att dom kluriga problemen i slutänden ofta är väldigt enkla fel...att man gräver sig för djupt i felsökningen ofta.
Det bara slog mig idag ,att jag skulle kolla efter läckage.
Så jag tog loss brännaren ,kollade gummipackningarna som sitter mellan brännare o panna.
O där kunde jag ganska tydligt se att det inte varit tätt.
Kan det påverka tjärbildningen o att jag inte får någon förbättring trots att jag höjer fläkten kraftigt?
Jag vet att jag var tveksam till gummipackningarna när jag satte dit brännaren ,o det visade sig vara rätt.
Så jag har tagit bort dom packningarna o satt dit sådan där "glasfiberfläta"
Hoppas jag kan få någon förändring...
Synpunkter?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Värmebaronens CTC-lucka har samma skitpackning - vilken man får byta 1 gång per år.
Bild

Glasfiberfläta är bra mycket bättre och tätar bättre = stabilare förbränning och faktiskt möjlighet att uppnå bra inställningar på brännaren. Nu borde ju tjyvluften i och för sig innebära magrare förbränning och därmed slut på tjärproduktionen, men samtidigt kan den ha missledd dig när du justerade - så det kan slå båda vägarna. All luft i en pelletsanläggning skall går via brännaren, så att det att du fått slut på läckaget är enbart av godo :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Kollade efter bara 1 timmes gångtid efter rengörning o packningsbyte...
O det finns tecken på att den tjäran jag hade i brännkammaren bleknar bort...
Men jag tar inte ut något i förskott..det har jag lärt mig!
Skriv svar