Panna går ej över 40grader -20c ute
Re: Panna går ej över 40grader -20c ute
Är väl därför Roslagsbrännaren fick slå igen.
Kan inte skilja sig från andra brännare som TB Mini, Iwabo och Viking 9990 som har fläkt med spjäll.
Verkar idiotiskt reglera förbränningen med pannans rökgasspjäll när det finns ett riktigt spjäll på fläkten.
Kan inte skilja sig från andra brännare som TB Mini, Iwabo och Viking 9990 som har fläkt med spjäll.
Verkar idiotiskt reglera förbränningen med pannans rökgasspjäll när det finns ett riktigt spjäll på fläkten.
Senast redigerad av ragge2 den tor 03 jan, 2013 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
-
- Stor entusiast!
Ok får se om de blir nå bättre med problemen nu har bytt pelletsort idag. Haft flera ggr stora kakor i brännaren som är som betong varför blir det så? Sist fick jag hugga loss de från brännaren o den är 10cm i diameter o 4cm tjock o inte alls på lång tid skrapar ur brännaren ganska ofta..
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
När man har fel blandnng av bränsle och luftkan det bli både hårda kakor och sot.
Du måste tydligen öka bränslemängden (pelletsmatningen) något för att få tillräcklig värme. Då skulle jag öka fläktspjället också ett par mllimeter för att det ska bli tillräckligt med luft.
Har du mätt upp vilken effekt brännaren går på?
Du måste tydligen öka bränslemängden (pelletsmatningen) något för att få tillräcklig värme. Då skulle jag öka fläktspjället också ett par mllimeter för att det ska bli tillräckligt med luft.
Har du mätt upp vilken effekt brännaren går på?
Albin Futura
-
- Stor entusiast!
Har provat de men brännaren stannar efter nån dag pga oförbränd pellets. Japp de står tidigare i tråden..
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
Det sitter ju en "lucka" i brännaren som ska reglera luftmängden (därför den ska ställas in med draget/inte fläktspjället), har ni kollat så denna inte kärvat fast?
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Stor entusiast!
Japp den e kontrollerad brukar motionera den varje gång jag sotar.
Ja Vednisse gav klarhet i saken. Sitter ett brandskyddsspjäll i slutet av fallröret som förhindrar bakdrag i brännaren.
Tror i och för sig att det inte skulle bli problem att vrida upp fläktspjället ett par millimeter.
En "bra" konstruktionsfiness en gång men brännaren passar då bara pannor med rökgasspjäll och litet mottryck.
Tillbaka till sida ett igen verkar det som. Roslagsbrännarens konstruktion passar inte ihop med moderna effektiva pannor.
Går nog åt en del pellets i onödan när inte förbränningen är idealisk.
Tror i och för sig att det inte skulle bli problem att vrida upp fläktspjället ett par millimeter.
En "bra" konstruktionsfiness en gång men brännaren passar då bara pannor med rökgasspjäll och litet mottryck.
Tillbaka till sida ett igen verkar det som. Roslagsbrännarens konstruktion passar inte ihop med moderna effektiva pannor.
Går nog åt en del pellets i onödan när inte förbränningen är idealisk.
Albin Futura
-
- Stor entusiast!
Nej börjar misstänka det jag med men vill vara säker på det innan man köper nytt vad ska jag titta efter då?
-
- Stor entusiast!
nu är det -3c ute o pannan står still på 50 grader har ändrat b6 till 2,1 o öppnat spjllet lite på fläkten utan resultat den ska väl orka med när de är så här pass milt iaf, funderar starkt på att kasta ut grejerna o installera luft vatten istället nu!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Även ett "original" som Roslagsbrännaren skulle väl ändå kunna elda varm en 17 kW panna? Jag förstår mycket väl att man känner lust att slänga sådant som inte fungerar - men det är som regel ett skäl att det inte fungerar och det här fallet måste det vara så att brännaren inte ger tillräckligt med effekt. Det är ju rikligt med utrymme i pannan, så försök höja B6 lite till. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Stor entusiast!
Saken e den att det går åt 3 säckar pellets per dygn vid 3-5 minus o så stort hus tycker jag inte att jag har. När jag köpte huset hade det gått åt 3.3kbm olja per år nästan billigare med olja känns det som..
iaf så höjde jag till 2.5 o öppna stället ytterligare får se om de stiger nåt..
iaf så höjde jag till 2.5 o öppna stället ytterligare får se om de stiger nåt..
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Sanningen är den att normalförbrukningen för ditt hus med det läge det har i landet, är 7,78 ton* eller lite drygt 9 pallar som ger en kostnad på kring 21 000 kronor, olja skulle gått loss på närmare 50 000 kronor. Men de flesta av oss har som regel orealistiska förväntningar när vi äntrar pelletseldningens konstiga värld. Det som drar upp kostnaden hos dig är biarean på 71 kvm som jag räknar med är uppvärmnd. En gyllen regel är att när pannan inte orkar upp i temperatur, så är det därför att den inte får tillräckligt med energi från brännaren. Jag önskar jag hade ett bättre svar att ge, men det är tyvärr sanningen. Pannan är effektiv och fin, men den kan inte uträtta underverk. Sannolikt är inget fel på brännaren hellre annat än en milt sagt konstig manual. Det finns de som eldar sådana brännare i gammelpannor som har neråt hälften av verkningsgraden i din pannan och ändå får värme i stöga, så du lär nog bita i det sura och elda på 
*) Enligt Energimyndighetens Småhuskalkylator

*) Enligt Energimyndighetens Småhuskalkylator
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Känns ändå som om du förbrukar en säck om dagen för mycket. Hur stor förbrukning hade du med den gamla CTCpannan?
Kan bli dålig effektivitet både av för mycket luft (kyler elden) och för lite luft (syrebrist).
Nu när du ökat lite på fläkten: Hur ser sotet ut inne i pannan? Ett tunnt fast lager är bra, luddigt tjoct lager tyder på för lite luft. Är askan under brännaren kolsvart är det också för lite luft, mörkgrå aska är bättre.
Hur ser röken ut? Kommer det svart rök ibland så är det också för lite luft.
Tvivlar på att pannan inte orkar med huset. Om brännaren går och du tar bort pelletsslangen från brännaren och låter pellets ramla ned i en tom pelletspåse och samtidigt stoppar in lika mycket pellets i brännaren. Väg den pellets som ramlat ur skruven under 6 minuter får du reda på effekten hos pellets du stoppar in. 350 gram på 6 minuter är ungefär 17 kW effekt.
Kan bli dålig effektivitet både av för mycket luft (kyler elden) och för lite luft (syrebrist).
Nu när du ökat lite på fläkten: Hur ser sotet ut inne i pannan? Ett tunnt fast lager är bra, luddigt tjoct lager tyder på för lite luft. Är askan under brännaren kolsvart är det också för lite luft, mörkgrå aska är bättre.
Hur ser röken ut? Kommer det svart rök ibland så är det också för lite luft.
Tvivlar på att pannan inte orkar med huset. Om brännaren går och du tar bort pelletsslangen från brännaren och låter pellets ramla ned i en tom pelletspåse och samtidigt stoppar in lika mycket pellets i brännaren. Väg den pellets som ramlat ur skruven under 6 minuter får du reda på effekten hos pellets du stoppar in. 350 gram på 6 minuter är ungefär 17 kW effekt.
Albin Futura
Hur har det gått efter lite vridning på spjället?
Vanliga luft-vattenpumpar som installeras i villor ligger på 5-9 kW effekt och din panna kan ge 17 kW. Tror därför inte det finns någon risk att pannan inte orkar med. Får du bara till en bra förbränning ska det bli varmt.
Hittade en bild på senaste modellen som numera säljs av lindquistheating. Där finns ett spår vid låsskruven för begränsad justering av spjället. Vet inte om det spåret fanns tidigare.
[img=http://forumbilder.se/thumbs/37201391221PM9098.jpg]
Vanliga luft-vattenpumpar som installeras i villor ligger på 5-9 kW effekt och din panna kan ge 17 kW. Tror därför inte det finns någon risk att pannan inte orkar med. Får du bara till en bra förbränning ska det bli varmt.
Hittade en bild på senaste modellen som numera säljs av lindquistheating. Där finns ett spår vid låsskruven för begränsad justering av spjället. Vet inte om det spåret fanns tidigare.
[img=http://forumbilder.se/thumbs/37201391221PM9098.jpg]
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
-
- Stor entusiast!
nu har jag hållt på o mixtrat lite o lyckats få pannan upp i temp har ökat b5 till 2,5 o öppnat fläkt spjället lite eller ganska mycket, sota ur pannan ordentligt igår kväll, rökgas ca 120 nysotad med alla turbulatorer i dragbegränsaren inställd på 20pa. ca 2,5 säck pellets/dygn har det gått åt, däremot låg det några oförbrända pelletsar i pannan såg jag nyss. Vad beror det på??