Kom med förslag
Re: Kom med förslag
Jag har provat allt annat ,så jag provar detta med.....
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Nu har jag provat med lägre procent på fläkten några dagar ,45% rättare sagt.
O det ser precis likadant ut som när jag körde på 80%.
Så jag kan inte få någon förändring ,åt det hållet.
Har jag ca 45-50% så ligger glöden rätt i skålen ,så någonstans där är jag väl rätt.
Jag har i alla fall svårt att tro det är brännaren som felar. Den gör ju precis det jag ber den om.
Ger jag fler procent på fläkten så ökar ju fläkten osv.
Just nu så har jag en teori om att jag har för högt drag ,o att det är det som kyler ner elden så den tjärar.
Så jag har ställ ner rökgasfläkten en del nu ikväll.
Jag har ju förvisso en dragbegränsare ,men den fick jag tag på som gammal begagnad ,o skabbig.
Så jag kanske inte ska lita på den helt.
Som det var nu ,innan jag sänkte rökgasfläkten ,så lät det i brännaren som om brännarfläkten gick...fast brännaren varit avstängd i flera minuter
Så livlig var elden ,men det kanske ska vara så....
Jag fortsätter att prova!!
O det ser precis likadant ut som när jag körde på 80%.
Så jag kan inte få någon förändring ,åt det hållet.
Har jag ca 45-50% så ligger glöden rätt i skålen ,så någonstans där är jag väl rätt.
Jag har i alla fall svårt att tro det är brännaren som felar. Den gör ju precis det jag ber den om.
Ger jag fler procent på fläkten så ökar ju fläkten osv.
Just nu så har jag en teori om att jag har för högt drag ,o att det är det som kyler ner elden så den tjärar.
Så jag har ställ ner rökgasfläkten en del nu ikväll.
Jag har ju förvisso en dragbegränsare ,men den fick jag tag på som gammal begagnad ,o skabbig.
Så jag kanske inte ska lita på den helt.
Som det var nu ,innan jag sänkte rökgasfläkten ,så lät det i brännaren som om brännarfläkten gick...fast brännaren varit avstängd i flera minuter
Så livlig var elden ,men det kanske ska vara så....
Jag fortsätter att prova!!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja vad som händer med för mycket drag vet jag inte men en bra dragbegränsare är aldrig fel, 12-15 pa gär den fint på o om man har riktigt lågt undertryck får iaf jag typ som grus i koppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nu provade jag lägre drag , och tankdiff samtidigt.
Vilket kanske var dumt ,för det verkar se bra ut.
Antagligen pga dom längre gångtiderna, men kanske också pga mer korrekt drag.
Provandet fortsätter!
Vilket kanske var dumt ,för det verkar se bra ut.
Antagligen pga dom längre gångtiderna, men kanske också pga mer korrekt drag.
Provandet fortsätter!
En liten rapport..
Jag får inga jätteförändringar ,har kört 10 graders tankdiff ,men det ville tjära lite grann.
Har nu ökat till 15 grader ,men då börjar man komma på gränsen för varmvattentillgång o sådant...
Körde pannan från 35 grader till 80 grader igår ,o då såg man hur pannväggarna "torkade" o blev matta istället för blank tjära.
Så lång gångtid verkar ju vara bra ,men det ska väl inte behöva vara så ,man ska väl kunna köra normalt.
Så det jag funderar på är ,vad är det som gör att förbränningstemperaturen behöver så lång tid på sig att uppnå bra temp?
Verkar precis som om det är något som kyler ner elden,så förbränningen inte blir riktig..
Brainstorma gärna lite med mig!
'
Till exempel ,det sitter ju en plåt rakt över brännaren som skall stoppa flygaska ,ibland kan lågorna gå emot den.
Den sitter 20-25 cm över brännaren, men kanske värt att prova utan den plåten.
Så lågan får utrymme att brinna ut ordentligt.
Jag får inga jätteförändringar ,har kört 10 graders tankdiff ,men det ville tjära lite grann.
Har nu ökat till 15 grader ,men då börjar man komma på gränsen för varmvattentillgång o sådant...
Körde pannan från 35 grader till 80 grader igår ,o då såg man hur pannväggarna "torkade" o blev matta istället för blank tjära.
Så lång gångtid verkar ju vara bra ,men det ska väl inte behöva vara så ,man ska väl kunna köra normalt.
Så det jag funderar på är ,vad är det som gör att förbränningstemperaturen behöver så lång tid på sig att uppnå bra temp?
Verkar precis som om det är något som kyler ner elden,så förbränningen inte blir riktig..
Brainstorma gärna lite med mig!

Till exempel ,det sitter ju en plåt rakt över brännaren som skall stoppa flygaska ,ibland kan lågorna gå emot den.
Den sitter 20-25 cm över brännaren, men kanske värt att prova utan den plåten.
Så lågan får utrymme att brinna ut ordentligt.
-
- Energiprofet!
Nu vet jag ju inte hur din brännkammare ser ut , men 20-25 cm, låter som plåten sitter i vägen för lågan. Prova att ta bort den om det går.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Så här ser pannan ut:

Plåten är lös så den är bara att dra ut precis som bakplåten i en bakugn. Jag tycker väl ändå att det är lite konstigt att lågan tar i något som sitter så högt över den, men försöka duger - givetvis.
Skall man ha långa gångtider, är det i och för sig bara lägre effekt som gäller, och då kanske en mindre brännkopp kan vara värd att fundera över. Under 20 kW så finns två storlekar: 12 och 15 kW. Fördelen med att ha en brännkopp som matchar den effekt man vill ha/behöver, är att eldhärdens läge i koppen blir mera korrekt i förhållande till placeringen av hål och slitsar - såsom jag förstått det och ser det.
Om plåten i fråga har som uppgift att hindra flygaska från att röra sig upp i konvektordelen, så vill man utan denna plåt tvingas påräkna hyppigare sotningar.
Det som ofta förorsaker blanksot eller tjära är underhållsfyr - från vad jag har läst på andra delar av forumet, och i och med att väggarna i pannan blir matta vid långa gåmgtider, är det inte otänkbart att antingen underhållsfyren eller uppstartsförfarandet (om underhållsfyren har ställts av) kan förorsaka blanka brännkammarväggar. Såvitt jag förstått sker det ständigt i CTC EcoFlex som ju kommer med en 15 kW version av denna brännaren. Värd att fundera över?

Plåten är lös så den är bara att dra ut precis som bakplåten i en bakugn. Jag tycker väl ändå att det är lite konstigt att lågan tar i något som sitter så högt över den, men försöka duger - givetvis.
Skall man ha långa gångtider, är det i och för sig bara lägre effekt som gäller, och då kanske en mindre brännkopp kan vara värd att fundera över. Under 20 kW så finns två storlekar: 12 och 15 kW. Fördelen med att ha en brännkopp som matchar den effekt man vill ha/behöver, är att eldhärdens läge i koppen blir mera korrekt i förhållande till placeringen av hål och slitsar - såsom jag förstått det och ser det.
Om plåten i fråga har som uppgift att hindra flygaska från att röra sig upp i konvektordelen, så vill man utan denna plåt tvingas påräkna hyppigare sotningar.
Det som ofta förorsaker blanksot eller tjära är underhållsfyr - från vad jag har läst på andra delar av forumet, och i och med att väggarna i pannan blir matta vid långa gåmgtider, är det inte otänkbart att antingen underhållsfyren eller uppstartsförfarandet (om underhållsfyren har ställts av) kan förorsaka blanka brännkammarväggar. Såvitt jag förstått sker det ständigt i CTC EcoFlex som ju kommer med en 15 kW version av denna brännaren. Värd att fundera över?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Plåten tror jag inte har något med detta att göra då det är kylda plåtar som inte är bra, MEN om det nu är pga plåten skulle det varit en keramisk/eldfast sten där istället kanske 
Med undermatad brännare räknar man med att den ska ha 1 cm frihöjd ovanför koppen/kW så 20-25 cm ska den gå köra med max effekt.. Men du kan ju alltid testa utan plåt..
Brännaren är ju anpassad för 8-20 kW o iaf mellan 10-20 kW inmatad effekt är det inga problem att få den att gå fint..
Ang underhållsglöd så går tiden för då den pytsar in pellets öka från 60-90 min men vet några som kör med uderhållsglöd hela sommaren utan problem, Den pytsar bara in 55-60 gram/60 min std för att hålla glöden vid liv.. Frågan är väl om ens brännaren står stilla i 60/90 min nu då värme används om man inte kör tankdiff?
Går ju testa med tankdiff på 15-20° men öka börvärdet till 85-90° om det blir problem med vv..

Med undermatad brännare räknar man med att den ska ha 1 cm frihöjd ovanför koppen/kW så 20-25 cm ska den gå köra med max effekt.. Men du kan ju alltid testa utan plåt..
Brännaren är ju anpassad för 8-20 kW o iaf mellan 10-20 kW inmatad effekt är det inga problem att få den att gå fint..
Ang underhållsglöd så går tiden för då den pytsar in pellets öka från 60-90 min men vet några som kör med uderhållsglöd hela sommaren utan problem, Den pytsar bara in 55-60 gram/60 min std för att hålla glöden vid liv.. Frågan är väl om ens brännaren står stilla i 60/90 min nu då värme används om man inte kör tankdiff?
Går ju testa med tankdiff på 15-20° men öka börvärdet till 85-90° om det blir problem med vv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd

Tjärans återgång...äntligen kan man se något positivt!
Som ni ser på bilden så är det lite svart kvar..men det är på väg bort.
Bilden är upp o ner ser jag nu..

O det är ju bra!
Men jag är ju inte nöjd med det ,så jag kommer fortsätta leta lösningar.
Ska inte behöva köra med 15 graders tankdiff ,utan det måste finnas en orsak till att det tjärar vid "normal" drift.
Men ska köra så här nu ,så jag bränner bort all tjära.
Sedan vill jag ha mer tips o ideer som jag kan prova!
-
- Energiprofet!
Jag har ju ingen tankdiff, på min panna. Däremot underhållsglöd, står på 120 min, och den går defenitivt inte på denna årstid. Däremot sommar-tid när ingen värme är på. Då får jag blanksot i rökröret och lite grann på själva anslutningsplåten. Så i ditt fall kan det inte bero på varmhållningen.
Jag kör på hög 535g / 10 min ( matn 62 % ) fläkt 35 %= 15,4 kw
Låg 400g / 10 min (matn 47 %) fläkt 28 % = 11,5 kW. Det ät ju nästan liknande siffror som Andre här på forumet, ( lite högre på låg ) och jag får inget blanksot , denna årstid. Däremot börjar ju pannan sota efter ca 25 säckar, pga. "backen" i framkant på koppen. Men det är en annan historia.
Lycka till.
Du får säkert ordning på förbränningen.
Mvh Vatsug
Jag kör på hög 535g / 10 min ( matn 62 % ) fläkt 35 %= 15,4 kw
Låg 400g / 10 min (matn 47 %) fläkt 28 % = 11,5 kW. Det ät ju nästan liknande siffror som Andre här på forumet, ( lite högre på låg ) och jag får inget blanksot , denna årstid. Däremot börjar ju pannan sota efter ca 25 säckar, pga. "backen" i framkant på koppen. Men det är en annan historia.
Lycka till.
Du får säkert ordning på förbränningen.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Jag kommer nog få ordning på det.
Men det tar tid ,först o främst nu så ska jag köra ren den ,så all tjära är borta ,sedan ska jag börja leta efter den felande länken!
Men det tar tid ,först o främst nu så ska jag köra ren den ,så all tjära är borta ,sedan ska jag börja leta efter den felande länken!
Uppdaterar lite här ,det har ju gått bättre med tankdiff.
Men det har inte lyckats bränna bort tjära ,eventuellt har lite tjära tillkommit ,vet inte riktigt.
I alla fall ser det bättre ut.
Det är i alla fall inte som det borde vara!
Hur det än är så pekar ju allt på att syrerik luft saknas..alltså tilluft.
Så nu har jag dragit ett rör med tilluft som går fram till fläkten på brännaren ,bara några centimeter ifrån.
Det jag redan har märkt är att rökgastempen ökade några grader ,vet inte om det är positivt eller negativt.
O som jag sagt tidigare..har ni någon ide så är det bara att höra av sig!
Men det har inte lyckats bränna bort tjära ,eventuellt har lite tjära tillkommit ,vet inte riktigt.
I alla fall ser det bättre ut.
Det är i alla fall inte som det borde vara!
Hur det än är så pekar ju allt på att syrerik luft saknas..alltså tilluft.
Så nu har jag dragit ett rör med tilluft som går fram till fläkten på brännaren ,bara några centimeter ifrån.
Det jag redan har märkt är att rökgastempen ökade några grader ,vet inte om det är positivt eller negativt.
O som jag sagt tidigare..har ni någon ide så är det bara att höra av sig!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Att rökgasen ökade några grader efter att tilluftsröret kom på plats tyder på att förbränningen mår bättre. Det behövs, eftersom jag förstått, 2 kbm luft för varje kW brännareffekt per timme, så det är inte småpotatis det som går åt av förbränningsluft, inte.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja den tilluften behövdes säkert.
Men gjorde ett litet test ,tog bort tankdiff under 2 timmar.
O genast kom det tjära...jag blir tokig snart!
Är ganska övertygad om att ingen röris kan få bort detta fenomen med någon procents justering hit eller dit.
Utan det är något som är galet ,o jag tror inte det är brännaren ,men jag vet å andra sidan inte vad det skulle kunna vara heller...
Men gjorde ett litet test ,tog bort tankdiff under 2 timmar.
O genast kom det tjära...jag blir tokig snart!
Är ganska övertygad om att ingen röris kan få bort detta fenomen med någon procents justering hit eller dit.
Utan det är något som är galet ,o jag tror inte det är brännaren ,men jag vet å andra sidan inte vad det skulle kunna vara heller...
Ser mycket konstigt ut på vissa av dina bilder...
Är det bakväggen i pannan som det tjärar mest på?
/Vednisse
Är det bakväggen i pannan som det tjärar mest på?
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.