Så mycket sämre blir luften av biobränsle ...
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Så mycket sämre blir luften av biobränsle ...
Det artikeln jag länkade till omhandlade, var marknära ozon till förljd av biomassa hantering och miljökonsekvenser av odlande av poppel och andra snabbväxande trädsorter. I Tyskland har man ju inte tillräckligt med biomassa för att täcka efterfrågan, så man importerar - vilket har fått krafter där att flåsa i skägget. Lösningen man kommit på är att odla snabbväxande trädsorter för att kunna använda till energiändamål - vilket alltså inte anses helt oproblematiskt. Storbritannien, där studien genomfördes, är i en ännu mer problematisk sits eftersom de ju inte precis har stora skogar och omfattande träförädlingsindustri. I Sverige, Norge och Finland växer skogen snabbare än vi hinner avverka, så hos os borde det här inte vara ett problem - men vad JAG befarar är att om britterna eller tyskarna kommer på att beskatta biobränsle, så kommer inte gänget i Stockholm att ligga långt efter.
Jag skall hålla med om att biobränsle är skit ut hälsomässig synvinkel. De flesta jag känt som haft yrken som inneburit hantering av trä och träprodukter, har dött av lungsjukdomar beroende på att dött trä ger grogrund för mycket intressant kemi. Så om CO2/klimatproblematiken faller, så brinner det sannolikt ett blått ljus för biobränslena. JAG tror INTE på människoskapat CO2 buren klimatförändring - vad jag däremot är säker på är att klimatet är i konstant förändring och att något sådant som "normalt" i betydelsen stabilt/statiskt/självupprepande knappt finns. Jag har 53 vintrar bakom mig och inte två av dem har varit lika. När jag föddes i november 1959 så vräkte det ner med regn, berättade morsan. Bara några år senare hade vi de kallaste vintrarna på mycket länge. Och på den vägen har det varit.
Det hälsosammaste skulle varit om man byggt ut vind, våg och tidvattenskraft och satsat på ett tidsendligt nationellt distributionsnät för el så att vi skulle kunna värma våra hus med värmepump. Det skulle reducera partikelföroreningen, och eftersom elen transporterar sig själv, skulle det innebära stor besparning av diesel = mindre både kemisk och ackustisk förorening. Vi skulle i princip kunnat ha det mycket bekvämare och hälsosammare. Det finns teknik i dag som kan förhindra sjuka hus, så det är inget argument för eller emot det ena eller andra alternativet. Problemet är den allsmäktiga kronan. Om politikerna sett till att vi haft en tidsenlig elförsörjning, skulle VP varit ett intressant alternativ - men med de slutpriser som det blir på el med alla kostnader inräknade är det tveksamt om VP kan vara lönande. Ergo är vi åter vid biobränslen eftersom de än så länge är överkomliga i pris. Av förbränningsbaserat teknik skulle naturgas och biogas varit det bästa alternativet - men det går inte att få köpa vare sig lagertank eller teckna leveransavtal för detta om det inte finns större industrier i närheten som även de använder det. Min panna är beräknad på att kunna eldas med gas, och jag tror den skulle mått mycket bättre av att eldas med gasol eller metangas än pellets. Men återigen är det CO2 problematiken man stöter på - och därmed drakoniska skatter.
Jag skall hålla med om att biobränsle är skit ut hälsomässig synvinkel. De flesta jag känt som haft yrken som inneburit hantering av trä och träprodukter, har dött av lungsjukdomar beroende på att dött trä ger grogrund för mycket intressant kemi. Så om CO2/klimatproblematiken faller, så brinner det sannolikt ett blått ljus för biobränslena. JAG tror INTE på människoskapat CO2 buren klimatförändring - vad jag däremot är säker på är att klimatet är i konstant förändring och att något sådant som "normalt" i betydelsen stabilt/statiskt/självupprepande knappt finns. Jag har 53 vintrar bakom mig och inte två av dem har varit lika. När jag föddes i november 1959 så vräkte det ner med regn, berättade morsan. Bara några år senare hade vi de kallaste vintrarna på mycket länge. Och på den vägen har det varit.
Det hälsosammaste skulle varit om man byggt ut vind, våg och tidvattenskraft och satsat på ett tidsendligt nationellt distributionsnät för el så att vi skulle kunna värma våra hus med värmepump. Det skulle reducera partikelföroreningen, och eftersom elen transporterar sig själv, skulle det innebära stor besparning av diesel = mindre både kemisk och ackustisk förorening. Vi skulle i princip kunnat ha det mycket bekvämare och hälsosammare. Det finns teknik i dag som kan förhindra sjuka hus, så det är inget argument för eller emot det ena eller andra alternativet. Problemet är den allsmäktiga kronan. Om politikerna sett till att vi haft en tidsenlig elförsörjning, skulle VP varit ett intressant alternativ - men med de slutpriser som det blir på el med alla kostnader inräknade är det tveksamt om VP kan vara lönande. Ergo är vi åter vid biobränslen eftersom de än så länge är överkomliga i pris. Av förbränningsbaserat teknik skulle naturgas och biogas varit det bästa alternativet - men det går inte att få köpa vare sig lagertank eller teckna leveransavtal för detta om det inte finns större industrier i närheten som även de använder det. Min panna är beräknad på att kunna eldas med gas, och jag tror den skulle mått mycket bättre av att eldas med gasol eller metangas än pellets. Men återigen är det CO2 problematiken man stöter på - och därmed drakoniska skatter.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Chemtrails är ju en konspirationsteori och i min mening inte vetenskapligt, läste nångång om det där och det verkade vara rent påhitt.
Nox var ju det man var orolig för förr, därför det tog tid innan keramiken utvecklades ordentligt, nuförtiden så tycker man inte det är så farligt?
Jo, det finns många ineffektiva eldstäder och idag och jag tycker att regeringen borde besluta om bidrag för pannuppgraderingar, jag hade bytt ut min egor direkt, men faktum är att om den eldas på rätt sätt och med stor omsorg så går det faktiskt att elda rätt så bra i den, men många använder inte ens sekundär och tertiär luft vilket gör att det blir mer skit i luften, samma om man lyssnar på sotarn som tycker att man ska släppa ut MAX 180-200 grader, faktum är att min panna är för kort och då blir det mörk rök på utsidan, däremot om jag ökar till 250 grader och justerar sekundär och tertiär luften ordentligt så rycker det knappt alls, jag har alltså en rätt skaplig förbränning, det är nackdelen med en gammal panna att man eldar mer för kråkorna än med en modern.
Sen finns det såna människor som "bara eldar lite grann", dom har inte en aning om vad dom gör och jag tycker att det borde vara krav på att alla som ska elda med ved ska gå en kurs ungefär som egensotarekursen fast mer ingående på vedeldning, egensotarekursen gav inte mig så mycket.
Nox var ju det man var orolig för förr, därför det tog tid innan keramiken utvecklades ordentligt, nuförtiden så tycker man inte det är så farligt?
Jo, det finns många ineffektiva eldstäder och idag och jag tycker att regeringen borde besluta om bidrag för pannuppgraderingar, jag hade bytt ut min egor direkt, men faktum är att om den eldas på rätt sätt och med stor omsorg så går det faktiskt att elda rätt så bra i den, men många använder inte ens sekundär och tertiär luft vilket gör att det blir mer skit i luften, samma om man lyssnar på sotarn som tycker att man ska släppa ut MAX 180-200 grader, faktum är att min panna är för kort och då blir det mörk rök på utsidan, däremot om jag ökar till 250 grader och justerar sekundär och tertiär luften ordentligt så rycker det knappt alls, jag har alltså en rätt skaplig förbränning, det är nackdelen med en gammal panna att man eldar mer för kråkorna än med en modern.
Sen finns det såna människor som "bara eldar lite grann", dom har inte en aning om vad dom gör och jag tycker att det borde vara krav på att alla som ska elda med ved ska gå en kurs ungefär som egensotarekursen fast mer ingående på vedeldning, egensotarekursen gav inte mig så mycket.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Du glömde pelletsanläggningar som eldas med effekt långt under vad brännare och panna är avsedda för pga missriktad snålhet och hysteri kring hög rökgastemperatur.danei skrev:De problem som finns är kolväten och partiklar vid dålig förbränning. Främst då från gamla vedeldade kokspannor och feleldade kanoner.
Chemtrails är bara intressant såtillvida att någon "aktör" lägger ned tid och energi för att sprida dessa uppgifter. Troligen samma krafter i USA som vägrar underteckna Kyotoavtalet. Syftet är då att dra löje över hela diskussionen kring klimatförstöring så att det lilla fåtal som fortfarande förnekar klimathotet framstår som kloka och inte som idag köpta betalforskare.
Betalforskarna tjänade stora slantar från Philip Morris och Marlboro en gång i tiden.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Chemtrails är inget påhitt. Det finns bilder på dem och folk har lyckats ta prover för analys. Det som ororar folk är att syftet med att lägga miljarder av dollar på att sprida dessa inte är klart. Det finns två skäl som dominerar som troliga: HAARP och konstgjord såkallad global dimming - det senaste är en form av geoengineering där man blockerar ute en del av solljuset med metaller - ett globalt polaroid filter så att säga. Någon betalar stora pengar för chemtrail projektet, men det är samtidigt förbjudet av FN - ergo mörkar man ner det och förlöjligar alla som påpekar det. Klimatet ändras hela tiden. Det finns ingen "normal" annat än i människornas huvud. Den globala median temperaturen för hela Jordens existens är estimerat till 17 grader - i nuläget är det knappt 14 grader. Vi som inte tror allt som Aktuellt, Aftonbladet och Expressen berättar för oss. är inte oupplysta foliehattar - vi är en motvikt som ifrågasätter och det är inte samma som att vara sinneslidande - eller oansvarig. Världen är inte som det står på burken därför att makt korrumperar, och mer och mer av makten har samlats på allt färre händer under de senaste 200 - 300 år, en utveckling som accellererats under de gångna seklet. USA har sina skäl att inte underteckna Kyoto avtalet: Det skulle göra mycket av deras inhemska energiförsörjning "olaglig". De eldar med kol, olja och naturgas - och de har inte ekonomiskt eller tekniskt gångbara alternativ - ergo kan de inte underteckna ett avtal som försätter dem i en värre sits än de redan har.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Växterna i fråga generar knappas ozon. De släpper ifrån sig en del kolväten som i kombination med NOx kan ge ozon. Läs mer här.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Just precis. Min farhåga är, med den pragmatiska hållning som politiker har till sanningen, att man skall använda "glop" som förevänding att skatta bioenergi på samma sätt som det skattar andra energiformer. I och med att vi håller på att fasa ut olja och andra högskatteobjekt, så innebär detta att staten får mindre klirr i kassan - och vad gör man då? Man söker efter nya vägar - och där är jag rädd att pellets ligger pyrt till och flis med för den delen.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt klart kan dom hitta en anledning till att beskatta pellets/flis, Men det är inte med tanke på miljön utan för att man vill ha in pengar..
Såg ju bara hur det blev med vindkraften, Där skulle man slippa energiskatt för andelsägare men de såg vi ju hur det blev.. Va väl bland det sista Maud Olofsson lyckades ändra på
Nu blev iof det inte allt för stor skillnad ändå, Payoff va drygt 6 år tidigare men nu blev det drygt 8 år
Såg ju bara hur det blev med vindkraften, Där skulle man slippa energiskatt för andelsägare men de såg vi ju hur det blev.. Va väl bland det sista Maud Olofsson lyckades ändra på

Nu blev iof det inte allt för stor skillnad ändå, Payoff va drygt 6 år tidigare men nu blev det drygt 8 år
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det har aldrig varit skattefritt att köpa el bara för att man ar andelsägare. Då skulle ju samma sak gälla om jag äger aktier i vattenfall.
Det var väl vinstskatten det var diskusion om.
Men man måste skatta om man tar ved från egen skog också.
Det var väl vinstskatten det var diskusion om.
Men man måste skatta om man tar ved från egen skog också.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nix det va ingen energiskatt på min el tidigare iaf, Va väl 1/1 2011 man blev tvungen att börja betala dessa 18,9 öre/kWh som vi betalar här.. 1,5 år va jag andelsägare i kvarkenvind innan det blev skatt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Då var du nog feldebiterad. För jag vet inte något om att de ändrat några regler.
Man kan inte veta allt, det betyder dock inte med automatik att motparten har fel.
http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... 20359.html
eller på enklare svenska:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sv ... 014357.svd
Från och med 2011 ska en uttags avgift betalas av kooperativa vindkraftanläggningar för el som tas ut under marknadspris.
/Peter
http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... 20359.html
eller på enklare svenska:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sv ... 014357.svd
Från och med 2011 ska en uttags avgift betalas av kooperativa vindkraftanläggningar för el som tas ut under marknadspris.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Läs gärna dina källor en gång till. Till att börja med handlar det inte alls om energiskatt.
Vad man gjort är att man tagit ut vinnsten i form av billig el för att komma undan skatten. Regeringsrätten har fastslog att man inte får göra så enligt gällande regelverk, de har inte ändrat något regelverk.
Det finns ingen anledning till att en upplåtelseform av en krafttyp ska vara undantagna från skatt. Så har det heller ådrog vart tänkt att det ska vara.
Vad man gjort är att man tagit ut vinnsten i form av billig el för att komma undan skatten. Regeringsrätten har fastslog att man inte får göra så enligt gällande regelverk, de har inte ändrat något regelverk.
Det finns ingen anledning till att en upplåtelseform av en krafttyp ska vara undantagna från skatt. Så har det heller ådrog vart tänkt att det ska vara.
Om du läser har jag korrekt benämnt det "uttagsavgift" vilket det enligt skatteverket är.
Detta är en avgift som ej debiterades före 2011-01-01 och betalas till skatteverket vilket får de flesta att jämställa det med en skatt.
Nu vet jag att du gillar att anmärka på ord så jag tänker släppa denna diskussion nu.
/Peter
Detta är en avgift som ej debiterades före 2011-01-01 och betalas till skatteverket vilket får de flesta att jämställa det med en skatt.
Nu vet jag att du gillar att anmärka på ord så jag tänker släppa denna diskussion nu.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Japp det är en skatt. Men det är inte energiskatt som det påstods tidigare i tråden.
I praktiken är det en vinnstskatt eftersom vinsten tas ut i form av lägre elpriser i stället för pengar.
Energiskatten är något annt, och den måste man också betala.
Det har aldrig vait tänkt att andelsägare i vindkraft skulle slippa skatt på det viset. Det är det jag opponerar mig mot. Det är ingen regleändring som gjorts.
I praktiken är det en vinnstskatt eftersom vinsten tas ut i form av lägre elpriser i stället för pengar.
Energiskatten är något annt, och den måste man också betala.
Det har aldrig vait tänkt att andelsägare i vindkraft skulle slippa skatt på det viset. Det är det jag opponerar mig mot. Det är ingen regleändring som gjorts.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De är då samma summa som energiskatten iaf, Nån vinst gör man inte men däremot får vi elen till självkostnadspris.. Om jag inte förbrukar all el jag har andelar för blir jag elproducent o de får vi inte vara..