En liten fundering om rökgastemperaturen?
En liten fundering om rökgastemperaturen?
Det skrivs bl.a. här på forumet att det ska vara 85 grader 50 cm ner i skorstenen för att undvika problem. Om man som jag då har ca 100 - 120 grader 50 cm ner, betyder det att jag kan ändra förbränningen i pannan så att rökgastemperaturen sjunker till 85 grader i skorstenen. Utgående rökgastemperatur är vid pannan ca 150 - 180 grader. Jag har en kort skorsten av stål ca. 2,5 meter. Vi får förutsätta att blandningen och förbränningen fortfarande är ok men att jag justerar så att rökgastemperaturen vid pannan är lägre och cirka 85 grader i skorstenen 50 cm ner. Eller blir effekten kanske för låg då. Ligger idag på ca 9 -10 kw.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Re: En liten fundering om rökgastemperaturen?
Ska du vinna något så ska du sänka rökgastemperaturen utan att minska effekten på brännaren, alltså göra pannan effektivare om det går.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
I ditt fall beror det på pannans ovilja att ta till sig värmen, Du får ta å sätta in lite baffelplåtar så mer av värmen blir kvar i pannan. Går det att se hur pannan ser ut med lite foton???
Jag ska sota om någon dag. Ska ta lite foton då och lägga upp här.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Blir bra det! Ta en hög med med foton så du har till kommande behov.
Skulle nog tro att det beror på att du har så kort skorsten, har du 150-180grader ut ur pannan och skorstenen hade varit 7-8meter så hade det varit en lägre temperatur, visst går det att sänka effekten för att få lägre temp, kör jag min brännare på lägsta effekten så har jag runt 600-630grader vid utgången på brännkoppen och ca 110-115grader ut ur pannan, en tempdifferans på ca 500grader, oavsett hur jag justerar brännaren så får jag inte högre temp ut ur brännaren
Vid effektläge 2 får jag ut ca 730-780grader och då får jag 137-145 ut från pannan och det ger en tempdiff på runt 600grader, den maximala tempen jag lyckats få ut ur brännaren är 1108grader och då hade jag 340grader ur pannan, alltså en tempdiff på 768grader.....
Vid effektläge 2 får jag ut ca 730-780grader och då får jag 137-145 ut från pannan och det ger en tempdiff på runt 600grader, den maximala tempen jag lyckats få ut ur brännaren är 1108grader och då hade jag 340grader ur pannan, alltså en tempdiff på 768grader.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ja skorstenen är kort. Temperaturen hinner väl inte sjunka så mycket på 2 meter. Det där med att pannan är dålig med att ta åt sig värme måste väl ändå alltid ha varit i så fall eftersom pelletsbrännaren sitter där oljebrännaren satt tidigare. Det kanske helt enkelt är en dålig panna från början med låg verkningsgrad?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Pellets alstrar dubbelt så mycket avgas som olja, men med samma energiinnehåll. Detta gör att temperaturskillnaden/differntialen mellan pannvattnet och avgaserna blir avsevärt mindre. Då räcker inte pannans värmeöverförande ytor till, och Kari Kråka uppe på skorstenen får värmt sin mindre än varma stjärt. En pelletspanna vill typiskt ha lite över dubbelt så stora överföringsytor som en oljepanna med samma effekt. DIOM pannorna byggdes på en tid då man hade gott om billig energi, så man bröd sig inte om att göra de mer effektiva = mindre produktionskostnad. Detta var en tid då man skar plåt med skärbrännare och inte laser så allt var mycket dyrare än idag. Man hade kunskapen för den har existerat sedan James Watts tid, men en panna som idag kostar 30 000 kronor, skulle kostat flera gånger det beloppet om den skulle producerats till samma standard för 20 - 40 år sedan - och det var inte många som hade råd med på den tiden.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ok, här kommer bilder som utlovat.

Brännaren sitter underst och brinner framåt. Sen går värmen uppåt genom ett hål på ca 10 - 15 cm som sitter strax framför de fem rökgaskanalerna. Skulle man möjligen kunna minska det hålet kanske? Men då blir väl draget sämre?
Klicka på bilderna för större format.
Brännaren sitter underst och brinner framåt. Sen går värmen uppåt genom ett hål på ca 10 - 15 cm som sitter strax framför de fem rökgaskanalerna. Skulle man möjligen kunna minska det hålet kanske? Men då blir väl draget sämre?
Klicka på bilderna för större format.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Försök hellre med att installera turbulatorer i 3 av de 5 rören eftersom jag tror det skulle bromsa för mycket med alla. Turbulatorer kan du göra av stålplåt som du viker i sicksack Ungefär så här: 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja det låter ju vettigt. Ska se vad jag kan få fram. Tack.
Jag har gjort halvmånar som jag ska montera i min panna för samma syfte, blir förmodligen inte samma motstånd som med spiraler. Har fått dom laserskurna! 

Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
En tidig modell av Diom 20hundra. Beroende på draget så är det bara å prova med spiraler i lagom mängd. I det fyrkantiga hålet gör du en plåtburk å stoppar i som röken måste passera. Ta den något mindre än original så draget inte blir för dåligt. Svets å vinkelslip å ett glatt humör så kan det hitta på att bli bra.
Testa å sänka luften lite,Med tanke på att sotet e helt vitt så gissar jag på luftöverskott. Låt sotet få en gråare nyans .
Kan du utveckla det där om plåtburk lite. Täpper den inte till för mycket? Varför en plåtburk? Ska den hänga ner genom hålet? Jag förstår inte hur du menar bara.