Rapport från idrifttagning äldere PX 21

Skriv svar
AndersA
Prima virke

Rapport från idrifttagning äldere PX 21

Inlägg av AndersA »

Hej Har tidigare skrivit om problem med att få panna och brännare att fungera ihop.Tack vare vad jag lärt mig här på Forumet så har jag kommit en bra bit på väg.
Brännaren har gått stabilt hela helgen på ca 12 kw tack vare 2 st modifieringar jag gjort. Rökgastemp 140- 150C
1 Sänkt varvtalet på skruven och ökat pulstiden. Då matar skruven under en längre tid med jämnare förlopp. Tidigare så kom det en större mängd pellets vid varje matning som kvävde lågan med larm som följd. Satte dit en vridtranformator vilket kanske inte är det allra bästa lösningen men man tar vad vad man har. Vet någon var man kan köpa en skruvmotor på 2 - 3 rpm. dagens har 6 rpm tror jag.
2 Justerade flamvakten så att den inte slog ut brännaren vid den mindre låga som uppstår då man eldar med lägre effekt. Har testat att den fortsatt fungererar genom att släppa pelletsen i en hink och vänta på larm.

Plötsligt så behöver vare sig panna eller brännare bytas vilket jag mentalt var på väg att göra när det var som tyngst.
Tack Alla inte minst Bergatorparen , Nyman samt Icecap.
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Rapport från idrifttagning äldere PX 21

Inlägg av bergatorparen »

Vad bra att det löser sig. Det är sådana resultat som uppmuntrar en att fortsätta på forumet. Jag önskar jag kunde hjälpa dig med skruven, men det du i princip behöver där, är en annan växellåda med annan utväxling - och det blir aningen billigare än helt ny skruv med motor - ca 1/6 av priset har jag för mig.

Kolla på http://www.spg.co.kr

Jag kan inte garantera att de har växellåda med utväxling som ger så lågt varv som 2 - 3 rpm, 6 rpm verkar vara det minsta. Men den lösningen du har hittat verkar ju fungera. Icecap är ingenjör på området så han kanske har ett eller annat tricks som kan få skruven ner i varv på ett säkert sätt. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det handlar ju inte bara om farten på grejerna, stigningen på spiralen gör också skillnad. KMP's skruvar är ganska brutala i båda avseende. Även en kärna i spiralen minskar fyllnaden skruven....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Bra att det fungerar även om det går lite på kryckor.
Du fick ju den tvärsäkra informationen i den första tråden att pannan inte klarade mer än 8.5 kW för pellets så tur att du lyssnade på dem som kunde lite mer där. :)
Gav mig aldrig in i den pajkastningen men köpte faktiskt min TB Mini från en äldre farbror som fått fjärrvärme. Och pannan där var en röd Jämä Nova! Fick papprena på den också för han ville sälja pannan till mig på samma gång.
Han demonstrerade och visade ett par timmar och kaffe med wienerbröd dessutom. :)
Effektläget han hade var 4 (13,2 kW med samma skruv hos mig). När det inte är så kallt kör jag numera ofta på effektläge 3 (9,8 kW i min panna).
Alla baffelplåtar var på plats i hans panna för han demonstrerade också hur man sotade.

Är det inte lättare att du skaffar en brännare som klarar den här pannan utan driftstörningar i stället för att gå balansgång med små marginaler med hjälp av vridtransformator och liknande?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
enström
Gallringsobjekt

Inlägg av enström »

Hej AndersA
Jag har eldat pellets i rätt så många år men bara läst lite på forumet ibland.
Nu såg jag att du hade problem med eldningen.
Har en precis likadan panna fast på svenska heter den Focus 114 Nova.

Pannan är sedan 90-talet och har eldats med pellets sedan 2006.
Brännaren är en Baxi Eurofire modell 2005.
Pannan fungerar alldeles utmärkt och kan inte förstå talet om maxeffekt på 8 eller 10 kW.
Skulle inte räcka till att värma mitt hus som är 180 kvm boyta och dåligt isolerat.
Alla bromsplåtar finns på plats i rökkanalerna.

Vilken tur att du inte hann kasta ut pannan för den är bra och lättservad.
Focus Nova med Eurofire
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Så om jag räknat rätt så kör du 16 kW i denna pannan, Enström? Jaja. Ingen regel utan undantag - och kanske man i Finland har striktare regler för hur man sätter effektrekommendation så att en panna som i Sverige kanske skulle fått 30 kW oljeeffekt på typskylten i Finland endast får 20? De olika länderna har ju olika standarder - och när man ser missfoster som CTC Total, Elkombi, Parca Norrah 3000 m fl så inser man ju att man nog har varit lite för "liberal" här i landet när man satte standarder. Kanske inte konstigt att finska pannor är populära i Sverige. De ÄR bra, ingen tvekan. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar