Jag har haft en liten tanke om detdär med att mäta och styra lite på rökgastemperaturen. Som jag ser det kan man mäta den:
-direkt efter pannan
-direkt före skorstenen
-eller någonstans mitt emellan dessa
Mina tester har gett stora variationer i den uppmätta temperaturen. Vore ju mest logiskt att gå på temperaturen direkt före skorstenen. Hur mäter ni?
Rökgastemperaturmätning
-
- Energiprofet!
Rökgastemperaturmätning
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Re: Rökgastemperaturmätning
Vad vill du styra?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har borrat in en clas ohlson termometer precis bakom motdragsluckan och det var inte så lyckat därför den mäter bara korrekt temperatur när det är varm och vindstilla ute (dvs. när motdragsluckan inte reglerar luftflödet). Så fort motdragsluckan börjar fladdra så försvinner ju stora delar av rökgaserna rakt ut ur luckan och därmed visar termometern betydligt lägre. Men vid vindstilla så pendlar jag mellan 140-170 beroende på om det är nysotat eller inte. När motdragsluckan fladdrar rör det sig knappt över 100 och det stämmer naturligtvis inte...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Placeringen av tempgivaren SKA placeras på det ställe där du vill veta vad temperaturen är, att placera den direkt efter pannan när du vill veta vilken rökgastemp du har i skorstenstoppen är helt fel placering....jag har min placerad i pannans kammare där panntuberna slutar och innan rökgasen går ut i anslutningsröret som går till skorstenen, anledningen till att jag har den placerad där är för att jag vill veta hur mycket rökgaserna har kylts ner av pannan
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
-
- Energiprofet!
Ja jag var inne på samma tankegång. Vilken temperatur vill man mäta. Rökgastemperaturen representerar en förlust som man vill minimera. Det breror också på vilket material man har i skorstenen. Har man ett syrafast rör hela vägen upp, så är man inte känslig för temperaturen i toppen. Min tanke var att man skulle ha termometern precis innan skorstenen, därefter blir det en typ av förlust även om rökgaserna värmer murstocken. Tänkte använda temperaturstegringen som en styrning av sotningsintervallen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Svar för er som vill veta vilken placering av RÖKGASTERMOMETERN som är RÄTT eller FEL
Om RÖKGASTERMOMETERN ska montras / placeras före eller efter Dragbegränsaren så är svar att det är rätt både och !!
Allt beror på vilken temperatur som är mest intressant att få veta !!
Är det pannans verknings grad / hur bra pannan suger ut värmen ur rökgasena innan de går till skorstenen som är av intresse är alltså före dragbegränsaren som gäller !!
Är placeringen efter dragbegränsaren är det oftast att pannan släpper ut förhög rökgastemperatur gäller vid vedeldning ...
och det som är intressant då är att veta om rökgastemperaturen sänks till godkänd nivå !!
Om dragbegränsare används är den utgående skorstens temperatur inte lika kritisk eftersom
torrare luft späder ut rökgaserna som klarar vädra ut rökgaserna effektivare och de inte hinner att kondensera i skorstenen.
Om RÖKGASTERMOMETERN ska montras / placeras före eller efter Dragbegränsaren så är svar att det är rätt både och !!
Allt beror på vilken temperatur som är mest intressant att få veta !!
Är det pannans verknings grad / hur bra pannan suger ut värmen ur rökgasena innan de går till skorstenen som är av intresse är alltså före dragbegränsaren som gäller !!
Är placeringen efter dragbegränsaren är det oftast att pannan släpper ut förhög rökgastemperatur gäller vid vedeldning ...
och det som är intressant då är att veta om rökgastemperaturen sänks till godkänd nivå !!
Om dragbegränsare används är den utgående skorstens temperatur inte lika kritisk eftersom
torrare luft späder ut rökgaserna som klarar vädra ut rökgaserna effektivare och de inte hinner att kondensera i skorstenen.
Tillverkar rökgasutrustning