Test av pelletspannor i nya Råd&Rön
-
- Späd planta
Test av pelletspannor i nya Råd&Rön
Hej!
Jag har följt forumet länge (funderar på att byta ut oljepannan) och läst många inlägg, men det här är mitt första jag skriver.
I nya Råd&Rön (nr 9) har de ett test av nio stycken olika pannor.
Här finns en mycket(!) kort version av testet:
http://www.radron.net/templates/test____5875.asp
Jag har läst hela och kan nämna några saker.
Testvinnaren är Windhager Biowin (säljs även som Viessman Vitolig) då den drar minst energi per år och har högst pannverkningsgrad beräknat på årsbasis.
Priset är inte litet, 81250 kr, 9700 kr extra för 200L varmvattenberedare och 19600 kr för extra vakuum-påfyllningssystem. Men då får man ju automatisk sotning och uraskning.
Ecotech Econom 12-55 fick smått fantastiska 0 mg oförbrända kolväten.
...sen fanns det naturligtvis en hel del mer. Bland annat en mer generellt hållen text om pelltsvärme i allmänhet, som jag tror folk redan har koll på här.
Vilka är era kommentarer?
Speciellt med de eventuella stöden nästa år för att byta ut oljepannan mot pelletspanna, kan det bli riktigt intressant för min del. Oavsett vilken av pannorna det blir.
/Anders Löfberg
Jag har följt forumet länge (funderar på att byta ut oljepannan) och läst många inlägg, men det här är mitt första jag skriver.
I nya Råd&Rön (nr 9) har de ett test av nio stycken olika pannor.
Här finns en mycket(!) kort version av testet:
http://www.radron.net/templates/test____5875.asp
Jag har läst hela och kan nämna några saker.
Testvinnaren är Windhager Biowin (säljs även som Viessman Vitolig) då den drar minst energi per år och har högst pannverkningsgrad beräknat på årsbasis.
Priset är inte litet, 81250 kr, 9700 kr extra för 200L varmvattenberedare och 19600 kr för extra vakuum-påfyllningssystem. Men då får man ju automatisk sotning och uraskning.
Ecotech Econom 12-55 fick smått fantastiska 0 mg oförbrända kolväten.
...sen fanns det naturligtvis en hel del mer. Bland annat en mer generellt hållen text om pelltsvärme i allmänhet, som jag tror folk redan har koll på här.
Vilka är era kommentarer?
Speciellt med de eventuella stöden nästa år för att byta ut oljepannan mot pelletspanna, kan det bli riktigt intressant för min del. Oavsett vilken av pannorna det blir.
/Anders Löfberg
Poängtering
Det är lite synd att det inte poängteras i tabellen bättre hur många ton pellets som kan förbrännas innan det är dags för asktömning.
Då hade det åskådliggjorts lite mer för de som står i valet och kvalet mellan berg/jord värme hur låg skötselnivå de som kostar lite mer kräver.
Då hade det åskådliggjorts lite mer för de som står i valet och kvalet mellan berg/jord värme hur låg skötselnivå de som kostar lite mer kräver.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Hela testrapporten (54 sidor!) finns här:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf
/Danne
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf
/Danne
-
- Späd planta
Det var bra att man fick tillgång till hela rapporten.
Äfab har även skrivit en sammanfattning av rapporten som finns på:
http://www.afabinfo.com/nyheter/rapport ... pannor.htm
Äfab har även skrivit en sammanfattning av rapporten som finns på:
http://www.afabinfo.com/nyheter/rapport ... pannor.htm
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Hur är det med livslängden på panna och brännare? Om pannan räcker dubbelt så långe som brännaren kanske det inte alltid är så bra ekonomi i den integrerade lösnngen.
Att byta panna är ett betydligt större arbete än att byta brännare. Om man inte är nöjd med funktionen hos en viss brännare kan denna lätt bytas ut. I en integrerad lösning sitter man fast i det fabrikatet. Förhoppningsvis fungerar dock de integrerade lösningar bra då de byggts för att fungera tillsammans.
Ytterligare ett frågetecken är att alla integrerade lösningar (utom Thermia) måste kopplas till ytterligare tank för varmvatten. Termias lösning går ju också att dela upp i lös brännare för att senare köpa den enklare pannan, den utan elektroniken.
Att byta panna är ett betydligt större arbete än att byta brännare. Om man inte är nöjd med funktionen hos en viss brännare kan denna lätt bytas ut. I en integrerad lösning sitter man fast i det fabrikatet. Förhoppningsvis fungerar dock de integrerade lösningar bra då de byggts för att fungera tillsammans.
Ytterligare ett frågetecken är att alla integrerade lösningar (utom Thermia) måste kopplas till ytterligare tank för varmvatten. Termias lösning går ju också att dela upp i lös brännare för att senare köpa den enklare pannan, den utan elektroniken.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag förstår inte hur man kommer fram till att det är lönsamt att investera 100.000 extra för att spara 2.000 per år. Besparingen räcker ju inte ens till räntan
Även om man skulle ha 100 papp i madrassen så tar det ju 50 år innan man tjänat in investeringen.
Så länge tror jag inte att man kan hålla liv i en så pass avancerad utrustning.
Det är bekvämligheten man betalar för och inget annat. Det är säkert fördelaktigt vid en försäljning också, ingen köpare borde uppfatta pelletseldning i en sån här panna som något negativt.
/Danne

Även om man skulle ha 100 papp i madrassen så tar det ju 50 år innan man tjänat in investeringen.
Så länge tror jag inte att man kan hålla liv i en så pass avancerad utrustning.
Det är bekvämligheten man betalar för och inget annat. Det är säkert fördelaktigt vid en försäljning också, ingen köpare borde uppfatta pelletseldning i en sån här panna som något negativt.
/Danne
Vi köpte BIOWIN-pannan från Windhager som säljs via pellexförsäljare, i huvudsak pga dess enkelhet att hantera och sköta. Vi har inte tid att behöva går ner i pannrummet två ggr i veckan (kanske fler gånger), om vi köpt en brännare till vår ctc-1100-panna, samt att vi är inte alltid hemma, dvs detta skulle inneburit många stopp, med sämre komfort som följd. Att sedan pannan har god effektivitet, avancerad styrning, låga emissioner, mm gjorde valet lättare.
Våra drifterfarenheter (efter att brännt 1,3 ton) är att vi behöver sota ur pannan och tömma askbehållaren efter förbräning av ca 4,0 ton pellets, dvs i vårt fall 3 ggr om året, då vårt hus lär kräva ca 11-14 ton pellets per år (tidigare 5,5 -7 ton olja per år). De första beräkningarna tyder på en förbrukning på närmare 11 ton per år. När vi brände olja var vi också tvungna att göra rent/sota ur pannan 2 ggr per år så att inga driftstopp skulle uppstå.
Tiden det tar att tjäna igen investering är med dagens oljepris ca 4 år.
Våra drifterfarenheter (efter att brännt 1,3 ton) är att vi behöver sota ur pannan och tömma askbehållaren efter förbräning av ca 4,0 ton pellets, dvs i vårt fall 3 ggr om året, då vårt hus lär kräva ca 11-14 ton pellets per år (tidigare 5,5 -7 ton olja per år). De första beräkningarna tyder på en förbrukning på närmare 11 ton per år. När vi brände olja var vi också tvungna att göra rent/sota ur pannan 2 ggr per år så att inga driftstopp skulle uppstå.
Tiden det tar att tjäna igen investering är med dagens oljepris ca 4 år.
sanna
Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
-
- Späd planta
Låter intressent!
Jag har funderat på den pannan av samma skäl. Visst är det dyrt, men det beror lite på hur man jämför också. Om man jämför med billigare pelletssystem eller om man jämför med bergvärme som också är väldigt dyrt. Om man jämför med bergvärme så får man ju ett varmare pannrum, varmare skorsten med bättre ventilation och mindre risk för fukt på köpet också. Bergvärmen har å andra sidan en investeringskostnad som inte kommer igen, borrhålet.
Hur länge kan man räkna med att en Biowin (eller motsvarande) håller egentligen?
Vad betalade ni för eran Windhager Biowin? Och var bor ni i?
För vår del skulle det bli lite svårare att hämta hem investeringskostnaden med tanke på att vi nog bara skulle göra av med drygt fem ton pellets per år.
Jag har funderat på den pannan av samma skäl. Visst är det dyrt, men det beror lite på hur man jämför också. Om man jämför med billigare pelletssystem eller om man jämför med bergvärme som också är väldigt dyrt. Om man jämför med bergvärme så får man ju ett varmare pannrum, varmare skorsten med bättre ventilation och mindre risk för fukt på köpet också. Bergvärmen har å andra sidan en investeringskostnad som inte kommer igen, borrhålet.
Hur länge kan man räkna med att en Biowin (eller motsvarande) håller egentligen?
Vad betalade ni för eran Windhager Biowin? Och var bor ni i?
För vår del skulle det bli lite svårare att hämta hem investeringskostnaden med tanke på att vi nog bara skulle göra av med drygt fem ton pellets per år.
Svar jaJoachim A skrev:Det har väl hänt att ett o annat borhål slutat funkaanderslofberg skrev:Bergvärmen har å andra sidan en investeringskostnad som inte kommer igen, borrhålet.

Men till syvene pch sist är det ju som "anderslofberg" skriver, det beror på vad man jämför med. Alla har sina prioriteringar....
Dessutom vill inte jag kalla termias system för integrerat...snarare monterat en bequem bakom en stor kåpa istället för en liten

Vad var det André hade räkna ut att han kunde köra mellan uraskningarna ? 6 ton ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
På en biomatic el i min panna??snillet skrev:
Vad var det André hade räkna ut att han kunde köra mellan uraskningarna ? 6 ton ?
Jag kör 660 kg nu mellan asktömningarna/sotning.. Blir 1 liter aska från 107 kg pellets med solett som har 0,3% askhalt medans äfab räknade på en askhalt på 0,5% nästan dubbelt så hög askhalt.. Så med solett o en biomatic borde de rimligt vis gå bra att köra drygt 5 ton pellets innan man behöver tömma asklådan..

Äfab skrev att den skulle rymma 4 ton el mer om man rörde om i asklådan med 0,5% i askhalt.. Med bioneten o "bara" 20 liters asklåda skulle de rymmas aska från 2 ton pellet.. så den behöver tömmas 3 ggr/år
Prismäsigt så ligger ju bioneten jävulskt bra till.. Även sett till verkningsgraden så spöar den t,ex biotechen för 100000:- de va ju bara Windhager Biowin som hade bättre årsverkningsgrad.. Även biomaticen med 85% i årsverkningsgrad är riktigt bra.. På automat pannorna o även bioneten ska man tänka på att man får förluster på rör o acktank.. Bara förlusterna på en bra isolerad acktank är minst 5% av 25000 kWh..
Men då har automatpannorna genom att den alltid är sotad säkert lite vinning så jag kan tänka mej att årsverkningsgraden är rätt lika om man tar en biomatic el automatpanna med acktank som är riktigt bra isolerad..
Så om man orkar tömma asklådan o sota pannan 1-2 ggr/år breoende på hur många ggr sotarn kommer så har man en lika effektiv panna med biomatic + att man får xxx tusen över till annat..
Men jag reagerade på en sak ang. thermia.. Att brännaren bara behövdes rengöras 1 gång/år med en förbrukning på 25000 kWh el som i testet ca 6 ton pellets..

Tycker de lät länge mellan rengöringarna

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
Såg att baxi hade kommenterat testet
http://www.baxi.se/nyheter_arkiv.asp?ID=47
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Baxi skriverAndreas Hansson skrev:Såg att baxi hade kommenterat testet
I artikeln framkommer också att Multi Heat är den enda P-märkta produkten.
Sen när då

Thermia Biomatic 20+