Hej.
Min gamla duplomatpanna håller på att ge sig. Elpatronen gick sönder häromdagen så nu har jag inget backupsystem för varmvattnet. Jag funderar på att byta panna men behålla min tb mini som jag tycker har fungerat ganska bra. Strular inte så ofta och är relativt lätt att serva. Jag har bytt fläkt själv en gång t ex. Finns det nån ny panna som funkar bra med tb mini eller är det bäst att satsa på ett komplett system från en tillverkare?
Tacksam för tips och tänk på att jag inte kan så mycket om det här. Jag har aldrig själv satt in pelletsbrännare utan bara bott i hus som redan har haft brännare till gamla pannor.
/Tobias
Behöver ny panna, behålla tb mini?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Behöver ny panna, behålla tb mini?
Det är klart att det blir billigare investering om man kan återanvända befintlig brännare, men: Köper man ett komplett nytt system som till exempel ULMA 2000 eller Effecta Komplett - så får man en bättre anläggning och garanti på det hela i 3 eller 5 år beroende på vilket märke man väljer. TB Mini är en skaplig brännare, men den är byggt så att när brännkoppen börjar ge med sig, så blir en renovering svindyr - som jag förstått. Du kan använda TB Mini i de flesta pannor såsom Vedsol Combifire, CTC Easyflex och många andra. Vad du väljer måste bero på vad för skick brännaren är i. Är den fri för sprickor och sådana skador, så kan den hålla några år, men är det sprickor och sådant mera i själva brännkoppen - är det bara att tacka av den. Det går att laga en eller ett par gånger men efter det är det godnatt.
Så här fick du några argument för båda alternativen, och de kompletta pannsystemen valde jag utifrån garantitid och funktionalitet. Lång garanti är en definitiv fördel.
Så här fick du några argument för båda alternativen, och de kompletta pannsystemen valde jag utifrån garantitid och funktionalitet. Lång garanti är en definitiv fördel.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25