Ny på forumet!
-
- Frö
Ny på forumet!
Hej!
Ny på forumet, gick med för att sälja en pelletsbrännare men har sökt runt lite och blivit lite nyfiken!
Då jag jobbar på en av Agrols pelletsfabriker och har gjort det i ca fem år så undrar jag vad folk tycker om våran pellets? Har läst en del men verkar ju vara delade uppfattningar:) jag, min bror och min far har bara eldat Agrol o de funkar fint för oss:)
Är det någon som behöver en pellx 20kw brännarn så kolla annonserna;)
Med vänlig hälsning, Alexander.
Ny på forumet, gick med för att sälja en pelletsbrännare men har sökt runt lite och blivit lite nyfiken!
Då jag jobbar på en av Agrols pelletsfabriker och har gjort det i ca fem år så undrar jag vad folk tycker om våran pellets? Har läst en del men verkar ju vara delade uppfattningar:) jag, min bror och min far har bara eldat Agrol o de funkar fint för oss:)
Är det någon som behöver en pellx 20kw brännarn så kolla annonserna;)
Med vänlig hälsning, Alexander.
-
- Gallringsobjekt
Re: Ny på forumet!
Tjenare Klaesson.
Du liksom din far Ingemar, vet att ni levererar smulpellets, speciellt när man får slutklämmen på byttan.
Sitter just och suckar, varför NI inte ONLINE-SIKTAR ?
Annars bra pellets med bättre värmeutbyte än enso.
Tyvärr är Malmbäckspelletsen en råvara som gör att man tappar modet med pellets.
Smul ger eldavbrott samt häng i bulkförråd.
Se bild från mitt veckoförråd mafa
http://img849.imageshack.us/img849/5020/dsc0020ut.jpg

BULKFÖRRÅD är ej längre självtömmande

Du liksom din far Ingemar, vet att ni levererar smulpellets, speciellt när man får slutklämmen på byttan.
Sitter just och suckar, varför NI inte ONLINE-SIKTAR ?
Annars bra pellets med bättre värmeutbyte än enso.
Tyvärr är Malmbäckspelletsen en råvara som gör att man tappar modet med pellets.

Smul ger eldavbrott samt häng i bulkförråd.
Se bild från mitt veckoförråd mafa
http://img849.imageshack.us/img849/5020/dsc0020ut.jpg

BULKFÖRRÅD är ej längre självtömmande

Du får väl ordna till förrådet om det inte funkar med vanlig pellets. Eller blåste bulkkillen i med för högt tryck?
Försök få tag på Vida pellets de är knallhårda, skit för oss med veckoförråd men troligen bra till bulkförråd.
Har du tittat på Ulma Air Move? Borde ta vanlig pellets såväl som hård.
Alla problem går att lösa bara man vill.
Försök få tag på Vida pellets de är knallhårda, skit för oss med veckoförråd men troligen bra till bulkförråd.
Har du tittat på Ulma Air Move? Borde ta vanlig pellets såväl som hård.

CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
-
- Energiprofet!
@msh
Vad menar du att Vida är dålig för oss med veckoförråd?
Har kört Vida ett bra tag och jag har inge problem....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
"Har du tittat på Ulma Air Move? Borde ta vanlig pellets såväl som hård.
"
Får man betalt av pelletsfabriken om man lämnar tillbaka det spån som hamnat i dammsugaren efter "moven". Man har iallafall betalt för spånet och kan man inte bränna upp det så...?

Får man betalt av pelletsfabriken om man lämnar tillbaka det spån som hamnat i dammsugaren efter "moven". Man har iallafall betalt för spånet och kan man inte bränna upp det så...?
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
-
- Frö
Hmm detta är lite märkligt då vi har kontroller på pelletsen varje dag, vi testar färdig pellets och pellets som går ut i bilarna.
Testet är en EU standard som dom seriösa pelletsfabrikörerna följer. Värdena vi får ut får inte överstiga 1% smul och det är ytterst sällan det stiger över dessa värden, skulle det göra det töms pelletsen ut och kasseras.
Som någon i tidigare inlägg sa så har förrådsutformning och blåsningen från bilen mkt med att göra hur det slutar i ditt förråd. Pelletsen blir ofta omlastad från släp till bil för att dom inte kommer intill annars, att blåsa pellets verkar vara ett hantverk, en del chaufförer går in för det till 110% och en del verkar skita i hur de blir bara dom blir av med lasset.
Angående sikning så siktar vi tre ggr innan det går i lastbilen.
Mvh
Testet är en EU standard som dom seriösa pelletsfabrikörerna följer. Värdena vi får ut får inte överstiga 1% smul och det är ytterst sällan det stiger över dessa värden, skulle det göra det töms pelletsen ut och kasseras.
Som någon i tidigare inlägg sa så har förrådsutformning och blåsningen från bilen mkt med att göra hur det slutar i ditt förråd. Pelletsen blir ofta omlastad från släp till bil för att dom inte kommer intill annars, att blåsa pellets verkar vara ett hantverk, en del chaufförer går in för det till 110% och en del verkar skita i hur de blir bara dom blir av med lasset.
Angående sikning så siktar vi tre ggr innan det går i lastbilen.
Mvh
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Då bör ni kanske ta åkerierna lite i kragen för om de har hämtat prima vara på fabriken, skall varan fortfarande vara prima när de lämnar av den hos mottagaren. Min pelletsgube i Arvika avråder från bulkpellets efter att han sett hur flera av hans kompisar fått avlägsna stora mängder spån och smul från sina pelletsförråd, och en del av dem har även konverterat bort från pellets eftersom de inte tyckte det var mödan värd längre. Det är ett hantverk att köra bulkbil - och i Tyskland blir de handplockade och utbildade samt tvingade att genomgå ett certifieringstest som måste bestås innan de får gå i närheten av en pelletsbulkbil. DET borde bli normen även i Sverige.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Det ser ut så om man bara har tömning i en punkt. I princip all spån blir kvar brevid och ökar på rasvinkeln kraftigt. Jag tror inte att du kommer ifrån det ens med säckad finpellets. Det behöver knappast vara mer än 1% för att få det fenomenet. Problemet är att förrådet inte är byggt så att det kan hantera normal pellets. Jag har samma fenomen i mitt förråd. Det kräver att man är där med skyffeln ibland. Men jag ska ändra om lite i mitt förråd, så att det förhoppningsvis blir det bättre.
-
- Gallringsobjekt
Alexander Klaesson
Måndag morgon, brännare stoppat i natt, just nu 14 grader inget varmvatten.
Då frågar jag dig
Tog ett kort på hur pellets se ut , prov tagits på slang till brännare, ej i förråd,
utan på den pelletsen som i realiteten kommer till brännare.
http://img90.imageshack.us/img90/4345/dsc0021ng.jpg
Kan Malmbäckpersonal godkänna provtagningsställe ?
Hur kan jag sikta ? på ett av Er godkänt sätt, endast köksredskap.
Matarskruv har inte gett stardos. pga smul i matarskruv ger ojämn påmatning...
Har sotare nästa vecka, kan han ses som objektiv, om han vid fråga anser mycket smul
Måndag morgon, brännare stoppat i natt, just nu 14 grader inget varmvatten.
Då frågar jag dig
Tog ett kort på hur pellets se ut , prov tagits på slang till brännare, ej i förråd,
utan på den pelletsen som i realiteten kommer till brännare.
http://img90.imageshack.us/img90/4345/dsc0021ng.jpg
Kan Malmbäckpersonal godkänna provtagningsställe ?
Hur kan jag sikta ? på ett av Er godkänt sätt, endast köksredskap.
Matarskruv har inte gett stardos. pga smul i matarskruv ger ojämn påmatning...
Har sotare nästa vecka, kan han ses som objektiv, om han vid fråga anser mycket smul
Jo tipsade en granne i närheten en gång för rätt länge sedan att Vida hade extrapris på hemkörd pellets. Han beställde 5 pallar direkt.stereotypen skrev:@msh
Sedan kom han helförbannad över att hans VikingBio hade stannat av vidapelletsen.
Den hade svårt att tända. Tack vare det här forumet fick vi tips om att ställa om brännaren för högt drag. Gick lite bättre då. När han bytt ut sin Tigex25 till en Z150 dragbegränsare fick han ned skorstensdraget så att brännaren tände varje gång.
Tog över 3 av hans pallar och i min brännare tog det 1 minut längre att tända än den vanliga lösa pelletsen.
Kan kosta tid, energi och kanske pengar att byta från normalpellets till hård pellets om man har veckoförråd så enklast att inte byta.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Vidas pellets är inte så hårda längre, slutade köpa från dem när den såg ut som all annan pellets för drygt tre år sedan.
Fågelfors var ännu hårdare, men även den är betydligt mjukare nu. Förr kunde man inte hitta en smula i deras säckar.
/Vednisse
Fågelfors var ännu hårdare, men även den är betydligt mjukare nu. Förr kunde man inte hitta en smula i deras säckar.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Kollade mitt uteförråd i helgen,för att brännaren börjat strula.Såg att det är repris på denna länk.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... A5d#p80389
Beställde 3,9ton i höstas men fick bara 3,7 ton,då det var det sista han hade i bilen.Märks nu att det bollats en del med detta parti,då det är mycket spån nu på slutet.Är pellets från Stora Enso.Har funkat fint tills nu.
Jag brukar alltid göra som i min tråd att jag sållar det som är kvar och tar i säckar ner i pannrummet.Sen kan jag lugnt beställa ny pellets.Brukar komma inom 2 dagar.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... A5d#p80389
Beställde 3,9ton i höstas men fick bara 3,7 ton,då det var det sista han hade i bilen.Märks nu att det bollats en del med detta parti,då det är mycket spån nu på slutet.Är pellets från Stora Enso.Har funkat fint tills nu.
Jag brukar alltid göra som i min tråd att jag sållar det som är kvar och tar i säckar ner i pannrummet.Sen kan jag lugnt beställa ny pellets.Brukar komma inom 2 dagar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Energiprofet!
Ok, kör själv vida sedan i höstas. Inga problem, inget driftstopp. Kör veckoförråd och Viking Bio.msh16 skrev:Jo tipsade en granne i närheten en gång för rätt länge sedan att Vida hade extrapris på hemkörd pellets. Han beställde 5 pallar direkt.stereotypen skrev:@msh
Sedan kom han helförbannad över att hans VikingBio hade stannat av vidapelletsen.
Den hade svårt att tända. Tack vare det här forumet fick vi tips om att ställa om brännaren för högt drag. Gick lite bättre då. När han bytt ut sin Tigex25 till en Z150 dragbegränsare fick han ned skorstensdraget så att brännaren tände varje gång.
Tog över 3 av hans pallar och i min brännare tog det 1 minut längre att tända än den vanliga lösa pelletsen.
Kan kosta tid, energi och kanske pengar att byta från normalpellets till hård pellets om man har veckoförråd så enklast att inte byta.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Kör med Vida pellets genom byggmax senaste 3 månader har inte märkt någon som helst skillnad varken mer eller mindre spån eller att den är för hård gemfört med fågelfors pellets eller någon annan.
Tror mer att det hänger på brännaren vilken typ man har inställning och om man är o pillar i inställningarna ofta hit o dit.
Tror mer att det hänger på brännaren vilken typ man har inställning och om man är o pillar i inställningarna ofta hit o dit.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Dessa bilder på folks bulkförråd gör att jag drar mig för att fixa en sån lösning till min anläggning.
Förstår att folk går över till värmepumpar. Ja får nog fortsätta köra på mitt veckoförråd
Edit: glömde, välkommen Klaesson89
Förstår att folk går över till värmepumpar. Ja får nog fortsätta köra på mitt veckoförråd
Edit: glömde, välkommen Klaesson89

Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07. (100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07. (100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.