Kärnlösa skruvar klarar inte av att mata fram sågspån i någon större mån, så skall man elda pellets som har mycket spån, bör man ha kärnskruv och helst en brännare av hybrid typ som kan köra både flis, spannmål och pellets. Dessa brännare har ett roster format som en trappa där bränslet ges flera nya möjligheter att förbränna.
http://www.swebo.com/industri/produkter ... tijet.html
Vore det inte för att sådana brännare är hiskeligt dyra, så vore det den ultimata spydighet gentemot pelletsleverantörerna att skaffa en sådan

Man kan justera in de flesta brännare att klara av "mjölig" pellets, det är inte brännaren i sig som är det svagaste ledet - det är skruven. Skruvarna vi använder i villaanläggningar är beräknade att forsla fram villapellets enligt svensk norm eller enligt EN Plus A1 eller A2 - inte industripellets av B-kvalitet eller rent skräp som jallajalla hade oturen att få.
Jag hade en konstig upplevelse: Jag hade kört 2½ pall av de 4 jag köpte i höstas. Jag hade justerat in förbränningen ved våg. Hela tiden var det oförbränt material framför rostret trots att sotet och askan i övrigt visade på korrekta inställningar. Plötsligt ändrade sig färgen på askan och sotet, och när jag dammsög ut askan så kunde man se en skarp linje som markerade förändringen precis som man ser i program om geologi. När jag sedan tog fram vågen och kollade, så visade det sig att de inställningar som framtills då gett lite drygt 417 gram per 6 minuter, nu inte gav mer än 389 gram, så jag blev tvungen att öka matningen ytterligare för att brännaren skulle få nog att jobba med - och det skedde alltså mittvägs genom en pall! Jag har aldrig sett liknande. Säckarna är märkta med samma produktionsdatum, så det har skedd en förändring under produktionskörningens gång på fabriken. Jag har 1 pall kvar. Det skall bli spännande att se om den har samma egenskaper eller om jag måste justera om - igen. Konspiration, Icecap och danei indeed!