Hejsan,
undrar om det är någon mer som kör Biomatic 40+ och vad ni kör för inställningar på den vad gäller hög/låg/min och efter hur många timmar ni behöver tömma asklådan... Håller på att köra in den nu.
Gäller dessa även den?
"
Lite ungefärliga värden till er som har problem
Min skruv 42 fläkt 26
Låg skruv 55 fläkt 30
Hög skruv 70 fläkt 34
Vill man ha högre effekt
Min skruv 42 fläkt 26
Låg skruv 62 fläkt 31
Hög skruv 82 fläkt 45
"
+ installatören har satt låg och max på samma värden (på rek av Ariterm) och Min på 0... Finns det någon vinst med det?
Kan tilläggas att vi har två shuntsystem (300 + 150 kvm), ingen acctank, kör med Agrol bulk och totalt 450 kvm med en 40 graders kurva. Vid -15 låg den på c:a 150kg / dygn (vilket jag tycker låter lite högt). Asklådan töms just nu efter 40h drift
Tacksam för svar
MVH
Peter Hansen
Ariterm Biomatic 40+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Ariterm Biomatic 40+
Antar att du pratar om 40 tim gångtid på förrådsskruven?
Har du mätt upp matningsfaktorn på externskruven?
En kompis tömmer asklådan på sin biomatic 20 efter 75 tim på externskruven, 1,5 ton förbrukning utan askkomprimering.. Matningsfaktorn va 20,3 kg/h senaste lev men de kan skilja mellan 15-21 kg/h beroende på pellets
Har du mätt upp matningsfaktorn på externskruven?
En kompis tömmer asklådan på sin biomatic 20 efter 75 tim på externskruven, 1,5 ton förbrukning utan askkomprimering.. Matningsfaktorn va 20,3 kg/h senaste lev men de kan skilja mellan 15-21 kg/h beroende på pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
40 tim på förrådsskruv, yes. 36 kg / timme uppmätt. Kan tillägga att jag inte "pressat" asklådan... förmodar att det packas efter hand.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja de är faktiskt väldigt dålig självpackning i lådan men du har ju förbrukat ca 1440 kg pellets på dessa 40 tim så med lite ryckande i spaken bör du kunna köra 2 ton iaf innan asklådan behöver tömmas..
Jag tar igen askan från kompisen som har biomatic 20 genom att ösa över askan i ett 75 liters fat, när man packar askan i tunnan går det i 6 st 50 l asklådor domän helt fulla
Men som hos mej som inte har asklådan utan suger igen askan med grovis så är de ganska ordentligt packat när man tömmer grovisen..
Ett effektivt sätt att packa aska med är en gammal skidstav, kringlan gör ett fint jobb där
Hehe kom just på att jag får ca 50 liter packad aska från 5 ton pellets så med ordentlig packning kör du drygt 3ggr så länge innan lådan behöver tömmas
Fan om man köpt en biomatic då man bytte pannan o sedan skidstav o packa i asklådan skulle jag bara behöva tömma en gång/år

Jag tar igen askan från kompisen som har biomatic 20 genom att ösa över askan i ett 75 liters fat, när man packar askan i tunnan går det i 6 st 50 l asklådor domän helt fulla

Men som hos mej som inte har asklådan utan suger igen askan med grovis så är de ganska ordentligt packat när man tömmer grovisen..
Ett effektivt sätt att packa aska med är en gammal skidstav, kringlan gör ett fint jobb där

Hehe kom just på att jag får ca 50 liter packad aska från 5 ton pellets så med ordentlig packning kör du drygt 3ggr så länge innan lådan behöver tömmas

Fan om man köpt en biomatic då man bytte pannan o sedan skidstav o packa i asklådan skulle jag bara behöva tömma en gång/år

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
ja en sån som snurrar runt o piskar askan